Tappade haspelrulle i vattnet... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappade haspelrulle i vattnet...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tappade haspelrulle i vattnet...

Var ute och fiskade med syrrans kille då den klumpedunsen råkade fastna med byxbenet i ett haspelspö som låg på däck och grejorna for i vattnet. Prylarna var i vattnet ca 1-2 s. Rullen är en princip helt ny Shimano Ci4+ 4000.

Det jag undrar är om jag behöver öppna upp rullen och torka ur den? Jag tycker den inte låter eller uppför dig annorlunda än innan doppet.

Beror på om de är saltvatten elr sötvatten... Men en fiskerulle SKA tåla vatten(sötvatten). Precis lika mycke som ett fiskdrag, när de väl kommer till saltvatten då är de en annan femma.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Söt eller salt vatten?

Kommentera

Sötvatten, ingen fara då alltså? Polaren tappade nämligen en precis likadan rulle i vattnet förra sommaren, och den började låta förjävligt, kan ha legat i vattnet lite längre dock..

Kommentera

Nja rullar är oftast inte vattenttäta så att dunka dem är inte alltid optimalt men öppna och smörj upp den så är du iallafall mer säker. Vet dock inte hur coreprotect fungerar eller hur mkt. det hjälper när man väl doppar rullen.
          /Apan

Kommentera

Är inte så jättesugen på att öppna rullen och greja då jag är rätt kass på rullar. Om det verkligen behövs kan jag ju lämna in den på lokala fiskebutiken. Men jag provar väl och ser om den blir värre eller inte, inget kan väl "gå sönder"?

Kommentera

Jag har doppat alla mina rullar i vattnet. Utan å serva dem "direkt" efter när jag kommit hem, alla dem rullar fortfarande bättre än när jag köpte dem (Servar alltid dem precis när jag köpt dem...)

En fiskerulle blir dyngsur efter en fisketur i vilket fall som helst, vatten från linan/spolen letar sig in överallt. De finns dessutom folk som fiskar i regn *surprise!* utan å förstöra sina rullar utan å serva dem efteråt.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

har doppat mina rullar säkert 1000 gånger och aldrig utfört nåra åtgärder, aldrig vart nåra problem

Kommentera

Ingen fara, men ett tips är att känna på slirbromsen. Den kan bli väldigt ojämn om det letar sig in vatten mellan lamellerna.

Kommentera

Som många redan sagt , så länge det inte är saltvatten så är det inga problem, spolar alltid rullar som använts i saltvatten under kranvatten. Gamla tiders kvalitetsrullar klarade t.o.m fiske i saltvatten utan avspolning, min gamla Abumatic 170 från 1965 fiskades en hel del på Sveriges salta sida de första åren och där finns ännu idag inte en rostfläck trots att jag inte spolade av den på den tiden. Bra materialval o kvalite.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 080 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf