Tappade haspelrulle i vattnet... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappade haspelrulle i vattnet...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
    Som många redan sagt , så länge det inte är saltvatten så är det inga problem, spolar alltid rullar som använts i saltvatten under kranvatten. Gamla tiders kvalitetsrullar klarade t.o.m fiske i saltvatten utan avspolning, min gamla Abumatic 170 från 1965 fiskades en hel del på Sveriges salta sida de första åren och där finns ännu idag inte en rostfläck trots att jag inte spolade av den på den tiden. Bra materialval o kvalite.
    Jag har aldrig spolat av en rulle efter saltvattensfiske, inte ens när jag lagt den (Frivilligt) i vattnet när jag vadat vid västkusten... De är skillnad på skit å skit
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
      Jag har aldrig spolat av en rulle efter saltvattensfiske, inte ens när jag lagt den (Frivilligt) i vattnet när jag vadat vid västkusten... De är skillnad på skit å skit
      Intressant.
      Vilken "skit" kör du med då?

/// Själv spolar/sköljer jag av mina rullar hyggligt regelbundet. Inbillar mig att det är bra och gör bättre för rullen än att inte göra det. Men f*n vet.

Kommentera

En fiskerulle blir dyngsur efter en fisketur i vilket fall som helst, vatten från linan/spolen letar sig in överallt. De finns dessutom folk som fiskar i regn *surprise!* utan å förstöra sina rullar utan å serva dem efteråt.
        Jag skulle vilja påstå motsatsen. En haspelrulle (till skillnad från en multirulle) får vatten på spole och lintrissa. Finns inte många ställen där vatten direkt kan ta sig in.

Efter fiske i saltvatten så sköljer jag spolen och lintrissan under rinnande vatten. Detta för att slippa saltavlagringar.
        Ibland får lintrissan en droppe olja.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-07-16, 17:22.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Mem nu har ts haft sin rulle under sötvatten i någon sekund. Ingen fara.

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasby Visa inlägg
            Intressant.
            Vilken "skit" kör du med då?

/// Själv spolar/sköljer jag av mina rullar hyggligt regelbundet. Inbillar mig att det är bra och gör bättre för rullen än att inte göra det. Men f*n vet.
            Shimano är dem jag doppat på kusten frivilligt, lättare å ställa spöet mot bottnen lutat mot axeln när man står utvadad till bröstvårtorna än å hålla spöet ovanför huvudet när man ska byta drag
            De har varit både lågprofilare å haspelsnurror...

Kommentera

Shimano är dem jag doppat på kusten frivilligt, lättare å ställa spöet mot bottnen lutat mot axeln när man står utvadad till bröstvårtorna än å hålla spöet ovanför huvudet när man ska byta drag
              De har varit både lågprofilare å haspelsnurror...
              TS doppade en "Shimano Ci4+ 4000" i vattnet. Då tolkar vi ditt svar att det är fritt fram alltså.

Kommentera

TS doppade en "Shimano Ci4+ 4000" i vattnet. Då tolkar vi ditt svar att det är fritt fram alltså.
                Jag skulle inte frivilligt ens doppa mina Stella SW (som ju nästan är vattentäta) i salvatten i onödan. Sköljer alltid av med rikligt sötvatten efter varje fisketur. Lite olja på väl valda ställen o en försiktig dusch 5-56.
                Nackdelen men dom nya fina rullarna jämfört med en del gamla klassiker är att dom var busenkla att öppna o serva. En vanlig skruvmejsel var allt man behövde. En ny Shimanorulle kräver i stort sett 4 årig högskoleutbildning....

Kommentera

100%.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  31 911 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf