Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    bara det ger mig en betydligt bättre grund till minskande av skatbo
    En rund Amb: med alla 6 c-vikterna aktiverade är minst lika säker som en DC-rulle

    Glöm inte att köpa ett riktigt bra spö före du börjar fiska med multi, du måste ha något som sätter fart på betet när du kastar för att undvika skatbo och del lär ingen rulle göra

    Kommentera


    • #22
      Ja Tommy vill du ha en rulle enligt dina punkter ovan så finns nog inte mycket att välja på...

      Garanti kan du bara så vitt jag förstår få på rullar sålda nya i Sverige eller har Shimano ngn "världsgaranti" som på vissa kameror förr? Visst finns väl garanti på en japanköpt ruller men den blir jobbig att hävda. Om världsgaranti ej finns, vilket är troligt, så blir väl de "svenska" alternativen Metanium och kanske Daiwa Tatula CT/Type R, den senare med helt utifrån ställbar broms... Eller en Ambassadeur t ex Silver Max eller Revo Premier också de med bromsvred på utsidan.

      Sen bör man fråga sig i vilken mån en garanti gäller på en Metanium om den använts i bräckt vatten? Jag skulle inte köpa en rulle för 6000kr i Sverige (?) utan den saken fastställd. Har inte prövat den men den kan nog vara "Lätt att justera in skapligt (främst mot överspolning)" Om ngt bättre än de andra i det avseendet? Tja möjligen men för 6000kr och bräckvatten...nja...

      Huruvida Daiwa/Shimano i Sverige servar importerade rullar som ej säljs på den svenska marknaden (likt den Scorpion DC 2017 du önskar) kanske någon annan kan svara på? Jag har svenska rullar*och Japan-rullar, de har för övrigt inte behövt reklameras än vilket gör mig glad.


      (* jo en, en Sorön SX 40 med ruff gång fast ny, fick hem retursedeln men fick aldrig tummen ur så den vilar...)
      Senast ändrad av anteman; 2017-10-18, 20:12.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja Tommy vill du ha en rulle enligt dina punkter ovan så finns nog inte mycket att välja på...

        Garanti kan du bara så vitt jag förstår få på rullar sålda nya i Sverige (eller har Shimano ngn "världsgaranti" som på vissa kameror förr?). Om världsgaranti ej finns, vilket är troligt, så blir väl de "svenska" alternativen Metanium och kanske Daiwa Tatula CT/Type R, den senare med helt utifrån ställbar broms... Eller en Ambassadeur t ex Silver Max eller Revo Premier också de med bromsvred på utsidan.

        Sen bör man fråga sig i vilken mån en garanti gäller på en Metanium om den använts i bräckt vatten? Jag skulle inte köpa en rulle för 6000kr i Sverige (?) utan den saken fastställd. Har inte prövat den men den kan nog vara "Lätt att justera in skapligt (främst mot överspolning)" Om ngt bättre än de andra i det avseendet? Tja möjligen men för 6000kr och bräckvatten...nja...

        Huruvida Daiwa/Shimano i Sverige servar importerade rullar som ej säljs på den svenska marknaden (likt den Scorpion DC 2017 du önskar) kanske någon annan kan svara på? Jag har svenska rullar*och Japan-rullar, de har för övrigt inte behövt reklameras än vilket gör mig glad.


        (* jo en, en Sorön SX 40 med ruff gång fast ny, fick hem retursedeln men fick aldrig tummen ur så den vilar...)
        Det blir så jäkligt alltså :-(.
        Vilka punkter brister det mest på kring önskemålen som gör att alternativ försvinner helt?

        Daiwa rullen du nämner såg helt okej ut och verkar inte ha några jätte problem med rost i saltvatten.
        Dom du nämner, är spolbromsen helt ställbar från utsidan?


        Jaha, så Shimano som märke har inte typ en världsgaranti på alla sina rullar oavsett den är inköpt i Spanien/Japan/Sverige...Trodde faktiskt den klassiska 5års garantin inte tog någon större hänsyn till införskaffningsland så länge man har ett "köpebevis" så att säga.
        Även om en rulle sålts i ex Sverige eller inte innan.
        Om ex Shimano inte har något sådant så får jag se över om ex en butik kan ta hem en för att kunna få ut delen av garanti om det skulle gå via det hållet dvs - OM det nu skulle bli så att det blir ens blir en DC rulle från Shimano i slutänden.
        Hmm, Scorpion rullen kanske inte ens säljs på svenska marknaden, inte konstigt isf varför den inte gått att hitta hos någon svensk firma.


        Ang Metaniumen så säger Shimano själva att den är saltvatten säker, men exakt vad den termen faktiskt innebär i praktiken sen vet jag inte och just magnesium är inte en jätte bra kombo heller.
        Mest skrämmande är nog trådar som hittats om rostiga lager som rör just dom saltvatten säkra modellerna ur dc serien.
        Är inte själv riktigt så händig att rullen kommer kunna plockas i sär efter varje fiske vända eller 1/5 ens, utan tanken isf är att köra service per kvartal/halvår isf.
        Nu har vi visserligen inte saltvatten i den bemärkelsen, men ändå salt och hur fort/sakta/inget alls kommer det påverka om valet skulle sluta på en Shimano ur DC serien. Och hur skulle Shimano ställa sig till den punkten och dess garantier.
        Nått jag behöver forska lite i innan nått från DC serien köps och särskilt om det bara är Metanium som kan tänka sig omfattas av garanti pga att dom andra kanske aldrig sålts reguljärt i Sverige.



        Stort tack för dina tankar och råd, gäller till er andra också som skriver.



        ENGQVIST:
        Spö kommer, vill bara först komma till kritan med vilken rulle som ska införskaffas då jag misstänker att det kommer finnas fler lämpliga spön än rullar i slutänden :-P.

        Kommentera


        • #24
          Stort tack för dina tankar och råd, gäller till er andra också som skriver.
          Spölängd har en stor betydelse för känslan när jag väljer rulle, exempelvis skulle jag inte gå över 8 fot med små LP rullar.Dom försvinner på något sätt på spöet så hela kombon känns tokig.

          Dom runda DC rullarna blir betydligt skönare att greppa och hantera med spö över 8 fot.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Plumsisjön Visa inlägg
            Det blir så jäkligt alltså :-(.
            Vilka punkter brister det mest på kring önskemålen som gör att alternativ försvinner helt?

            Daiwa rullen du nämner såg helt okej ut och verkar inte ha några jätte problem med rost i saltvatten.
            Dom du nämner, är spolbromsen helt ställbar från utsidan?
            Få av dem du är intresserad av säljs reguljärt i Sverige å då funkar ej garantin här så vitt jag vet. Metanium DC väljer du lintyp internt å resten externt, Daiwa regleras bara utifrån, läs lite här https://www.fiskesnack.com/forum/sho...t%3B%26quot%3B

            Lycka till med rullvalet!

            Kommentera


            • #26
              Jäklar 8dagar å fortfarande inte köpt en rulle, försöker du slå nåt rekord pöjk? Själv trycks de på köp innan jag ens kollat om jag "har" pengar på kortet när jag hittat nåt "användbart"...

              Granati är inget å bry sig om, serva rullen själv och går nåt i sönder beställ, hela internet är fyllt med reservdelar. Så klicka hem den du tycker verkar bäst å testa.
              Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

              Kommentera


              • #27
                Aa, å service hos normark behöver du inte bry dig om för det finns grymma rullmekaniker här å på fb som fixar din rulle för en trehundring.

                Kommentera


                • #28
                  I någon mening håller jag med dig, jag föreslog bl a en Amb Silver Max...

                  Fast i en annan mening så låter det roligare och sannolikt lite bättre med t ex Tatula CT eller Scorpion DC 2017... mervärdet kan alltid diskuteras och vi fiskare landar olika... TS förefaller prisokänslig och då kan man ju spänna bågen efter det...

                  Kommentera


                  • #29
                    I någon mening håller jag med dig, jag föreslog bl a en Amb Silver Max...
                    Mest idiotsäkra rullen är nog en Amb: 6500 CS Rocket Mag elite får man skatbo på den med båda c-vikterna aktiverade och maxad mag-broms ska man nog ge upp det där med multi rulle

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Silverbågen
                      Tillåt mig att svära i kyrkan...

                      För mig som testat det mesta i rullväg från Calais DC, Calcutta TEDC, Excens DC till Chronarchs, Tatulor, Zillions, Revosar mm till Black Max för 495 spänn på rea.....så kan jag säga att utifrån TS behovsbeskrivning så är den sistnämnda väl så bra som någon av de mångdubbelt dyrare DC rullarna....

                      Sen om TS vågar lita på detta eller känner att han absolut måste betala för att göra samma resa som jag gjort innan han kommer till samma insikt....det väljer han själv....

                      /S
                      Haha. Jag har gjort samma resa. Använder min Black Max till halvtungt gäddfiske med flourcarbonlina. Rullen håller, det är värre med linkapaciteten. Och den kastar bättre, längre och säkrare än den 4 gr så dyra premier så länge som betena väger mer än 10 gr. Dessutom är den helt tyst med sin externt justerbara magnetbroms.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 953 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X