Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Mest idiotsäkra rullen är nog en Amb: 6500 CS Rocket Mag elite får man skatbo på den med båda c-vikterna aktiverade och maxad mag-broms ska man nog ge upp det där med multi rulle
    Min är trimmad med spole från UT och har dessutom fått dreven utbytt så det går att använda bromsbrickan med 6 vikter. Noll risk för linresning
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Mest idiotsäkra rullen är nog en Amb: 6500 CS Rocket Mag elite får man skatbo på den med båda c-vikterna aktiverade och maxad mag-broms ska man nog ge upp det där med multi rulle
      Det kan nog stämma men i övrigt passar den dåligt givet TS punktlista på föregående sida...

      För övrigt blir jag faktiskt lite nyfiken på en Black Max som ni pratar! Var hittas den för 495:- må tro?!
      Senast ändrad av anteman; 2017-10-19, 19:21.

      Kommentera


      • #33
        @TS: Alla nya DC rullar är fantastiska. Välj någon som passar dig och ditt fiske och bli glad.
        Självklart att det finns risk för felköp, men om du lyssnar på mig eller någon annan, så köper du en fiskerulle som funkar för oss och det vill du naturligtvis inte. Se till att provkasta en DC rulle innan köp, sen är du fast.

        Det bästa rådet jag kan ge dig är att öva på att kasta med multi för att behärska det, sen blir alla multisar bra.

        Häls //T
        Senast ändrad av tonyex; 2017-10-19, 20:03.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Silverbågen
          Att vara prisokänslig må vara en sak men att pröjsa mer än 10 ggr så mycket för en rulle av fel skäl, i.e att man tror att man måste det för att få en rulle som man tror är lättare o mer förlåtande att lära sig att kasta med...känns ju lite onödigt

          Hittar man andra argument som att fungerar bättre som ”p...is-förlängare” eller nåt annat subjektivt mått på glädje eller självkänsla...ja då kan säkert prisskillnade kännas motiverad för vissa att ta..

          /S
          Ja nu föreslog jag några prisvänligare alternativ men TS verkar ganska såld på DC och inte som förlängare av något annat såsom jag läste saken, utan av andra skäl. I mitt fall var det nyfikenhet på DC och kastegenskaper - vad gällde för dig?
          Senast ändrad av anteman; 2017-10-19, 20:07.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Ja nu föreslog jag några prisvänligare alternativ men TS verkar ganska såld på DC och inte som förlängare av något annat såsom jag läste saken, utan av andra skäl. I mitt fall var det nyfikenhet och kastegenskaper - vad gällde för dig?
            Håller med! Om TS vill ha en DC och har budget för det, då är det bara och köra.

            @SB: Du å alla andra här vet att Abu [välj valfri färg här] Max är skit om man jämför med rullarna TS vill köpa.
            Tänk så här: Det finns ingen anledning att köpa en Silver Shark, som kostar massa pengar och är dyr i försäkring. För att "bara" fiska det räcker gott och väl med en HR 430. Kristallklart?

            Du kan väl lite om DC rullar själv. Hjälp honom istället. ... om det är inte så att du får provision för varje Abu [xxx] Max som säljs ...

            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2017-10-19, 20:22.

            Kommentera


            • #36
              Jag säger så här. Trådskaparen har budget för en DC rulle. Kör på det. Max serien från Abu fungerar säkert men är ju inte direkt en DC rulle. En jämförelse. Lada niva fungerar och har bra terräng egenskaper men det är ju inte direkt en Toyota land cruiser.
              Se om du får tag på en calcutta 100 DC. En otroligt välbyggd rulle som kastar alldeles för långt.
              Oavsett vilken rulle du än köper så har jag ett tips jag gett till alla nybörjare. Köp en stor spole billig nylon. Spola på och gå till en fotbollsplan. Pressa rullen tills den spinner över. Spola på ny lina och fortsätt. På det sättet lär du dig rullen och var gränsen går. Slipper offra dyr flätlina.
              Det finns inga genvägar. Vad man än håller på med. Man måste öva!

              Kommentera


              • #37
                Stora tack för alla era tips och råd, grunden från början med DC var lättheten, att fixa sig ett lite bättre handikapp för jag vet att för mycket knas kommer sluta med ett mindre utbrott så skiten kankse åker i sjön eller ställs undan i ett mörkt hörn.
                Att lager fenomenet dök upp sen efter allt sökande på DC rullarna pga saltvatten gjorde mig kluven, lika så garanti biten främst för att nyttja mot det.
                Det verkar visserligen gå att kunna nyttja garanti i Sverige även om rullen är köpt i Japan men har det inte skriftligt på ett papper och litar inte riktigt på den biten iom det.
                Vad gäller service etc (inte specifikt DC nu) så blir det nog att försöka sig på att klippa nån reko individ här inne som är mer haj än mig på att skruva i sär rullar.
                Hur som helst så visst skulle det suga lite att lägga mycket stålar på en rulle men som sagt, jag såg det lite som en investering mot huvudvärk och förenkling av fisket med multi.
                Efter allt läsande om dessa så blev man nog kanske även lite blind och insnöad, men dom verkar onekeligen va väldigt trevliga.
                Verkar dock va larvigt svårt att få tag i DC rullarna med dom lägre utväxlingarna, både in och utrikes så jag har börjat gå åt hållet med Daiwan som länkades.
                Den va snygg, lagom stor m.m. Plus att den kostade mindre och hade spolbroms ställbar helt utifrån om jag förstod det rätt.

                Däremot efter allt läsande och massa annat så kan jag ändå inte riktigt släppa DC helt, men det är väl nått spöke som rotat sig i skallen då antar jag.
                Nå väl, blir antagligen att klippa en sån där Daiwa som start och får jag inte fullständig hjärnblödning så kommer jag nog fylla på med en Scorpion/Metanium från DC serien sen om ingen annan skoj modell dyker upp.
                Senast ändrad av Plumsisjön; 2017-10-19, 22:18.

                Kommentera


                • #38
                  Jag har varken prövat Black Max eller Scorpion DC, men får jag gissa vilken som kastar bäst och säkrast så har jag mina aningar men den andra kanske kastar tillräckligt bra och tryggt givet TS önskemål? Sedan kan det finnas andra aspekter, viktiga för vissa men inte alla, om än till en riktigt rejäl merkostnad. Om det i så fall är värt merpriset finns inget givet svar på, det visar denna tråds senare del tydligt.

                  Om nu TS skulle drista sig till att köpa en Ambassadeur är det Black Max eller den nyare Black Max 3 som gäller och var gör han bäst affär då? 495:- var?

                  Eller om han helst, trots merkostnaden, ändå vill köpa en Scorpion DC 2017, törs han det från Japan trots att garantin blir svår(are) att hävda? DC rullar har olika DC-broms med olika kastprofiler, den första Scorpion DC sades väl kasta väldigt säkert men inte så långt?

                  TS hann före! Ja Daiwa Tatula CT som jag länkade till verkar ha nöjda ägare och buslätt att ändra på kastbromsen!
                  Senast ändrad av anteman; 2017-10-19, 22:55.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Plumsisjön Visa inlägg
                    Stora tack för alla era tips och råd, grunden från början med DC var lättheten, att fixa sig ett lite bättre handikapp för jag vet att för mycket knas kommer sluta med ett mindre utbrott så skiten kankse åker i sjön eller ställs undan i ett mörkt hörn.
                    Att lager fenomenet dök upp sen efter allt sökande på DC rullarna pga saltvatten gjorde mig kluven, lika så garanti biten främst för att nyttja mot det.
                    Det verkar visserligen gå att kunna nyttja garanti i Sverige även om rullen är köpt i Japan men har det inte skriftligt på ett papper och litar inte riktigt på den biten iom det.
                    Vad gäller service etc (inte specifikt DC nu) så blir det nog att försöka sig på att klippa nån reko individ här inne som är mer haj än mig på att skruva i sär rullar.
                    Hur som helst så visst skulle det suga lite att lägga mycket stålar på en rulle men som sagt, jag såg det lite som en investering mot huvudvärk och förenkling av fisket med multi.
                    Efter allt läsande om dessa så blev man nog kanske även lite blind och insnöad, men dom verkar onekeligen va väldigt trevliga.
                    Verkar dock va larvigt svårt att få tag i DC rullarna med dom lägre utväxlingarna, både in och utrikes så jag har börjat gå åt hållet med Daiwan som länkades.
                    Den va snygg, lagom stor m.m. Plus att den kostade mindre och hade spolbroms ställbar helt utifrån om jag förstod det rätt.

                    Däremot efter allt läsande och massa annat så kan jag ändå inte riktigt släppa DC helt, men det är väl nått spöke som rotat sig i skallen då antar jag.
                    Nå väl, blir antagligen att klippa en sån där Daiwa som start och får jag inte fullständig hjärnblödning så kommer jag nog fylla på med en Scorpion/Metanium från DC serien sen om ingen annan skoj modell dyker upp.
                    Låt inte drömmen dö!

                    En DC är alltid en DC oavsett vad andra så "kallade experter" tycker. Köpte min första DC för 10 år sedan. Den rulle har hållit mkt bättre än andra rullar jag har servat, trots att jag fiskar i Stockholms skärgård. Skillnaderna när det gäller kvalité på komponenter och delar är ganska stor när man jämför en fin DC rulle men en rulle som kostar runt tusenlappen. Visst det avspeglas i prisskillnaden oxå.

                    Att serva en Dc rulle är inte alls så svårt som man tror. Kolla länkarna nedan:

                    https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ssm%C3%B6rning

                    https://www.fiskesnack.com/forum/sho...no-Calcutta-DC

                    12/13 Exence DC trots sin höga uvt är en rulle som funkar för det mesta. Min använder jag för beten mellan 7 och 40 gram och fiskar oftast havsöring med den. Ibland åker rullen med när jag fiskar gädda med lättprylar och även när jag jiggar abborre. De flesta av mina kompisar (läs alla) som en sådan och som har fiskat med den ett tag, tycker precis som jag att den måste vara den prisvärda rulle som har funnits.

                    Du har skrivit att du vill ha en rulle med låg utv. Med en låg utv. rulle blir man lite begränsat när det gäller användningsområde. Till exempel , om man tittar på flera st shimano haspel i 2500 utförande , då visar det sig att de tar in mellan 29 och 35 cm per vevtag [ I verkligheten tar de in mindre än så] Det motsvarar 73 cm resp. 88 cm. Exsence tar in 85 och man bara vevar långsammare när det behovs. Det är inte svårare än så Men andra ord, jag märker det inte längre, utan det bara funkar, bara man tänker på det.
                    Enligt testarna på TT, den verkliga IPT ( eller cm per vevtag på svenska) för en 12/13 Exsence DC är från 50 till 83.5 cm.

                    Självklart att Daiwa som länkades en en helt ok rulle, det må vara hänt att abu black max kanske funkar oxå men ingen av dem rullarna är så sköna av fiska med som de DC rullarna du har varit inne på att köpa.

                    Låt inte drömmen dö!

                    Häls /T

                    PS: Videon visar vad DC går för:
                    https://www.youtube.com/watch?v=HMa9...PPp-7Sc_QSrP-9
                    Senast ändrad av tonyex; 2017-10-21, 19:22.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ja tänk att jag förstår er båda...

                      Hade tills nyligen en gammal Citica (1991? Som nyligen gått sönder) med plastkavlar och stativ som jag tidigare plockat fram till kallfisket när aluminumen på Conquest DC/Curado/Lexan känts alltför kall, här blir jag lite sugen att pröva en Black Max med 0,28 men inte säljer jag Conquesten för det...

                      Har ett par Okuma Safina Pro haspelrullar, köpta på rea som back-up till min Shimano Stradic Ci4 2500. På den senare la jag akut på 0,20 till en gäddspinnflugefisketur (!) för 5-6 år sedan, 0,20 vill jag inte ha till abborrejiggandet men stradicspolar tokdyra, så Safinor plockades fram å jag lade på 0,12 flätlina... Den la på linan jättefint, lätt gång, fin broms och mjuk bygelfällning... Så bra att jag först i år bytte lina min Stradic (som mest vilat i 4-5 år!) när Safinans broms började få markant startmotstånd..

                      Tänkte pensionera dem nu men fick tips här på FS om Carbonlameller för 9USD till mina Safinor och de köper jag snart för Safinan är så skön fortfarande, inte en Stradic men förvånansvärt nära.

                      Som tyngre komplement till Safinor/Stradic till abborrejiggandet har jag en Exsence DC från 2014 ungefär... Oj vad skönt den viner och väl kastar, den säljer jag nog aldrig, den bara funkar... 8,0:1 funkar bra till mitt jiggande, en Scorpion eller Black Max runt 6-7:1 e nog lite allsidigare

                      Det är kul med ett precisionsinstrument och kul när något billigt överraskar!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X