Val av multirulle till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av multirulle till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av multirulle till abborre

Tjena. Först vill ja berätta att ja förstår att haspel förmodligen är bättre till att fiska borre med men ja sitter på en helt ny Shimano Ci4+ 2500 samt minst 5 st andra haspel i storleken 2500 så ja behöver inga mer. Nu är det så att ja föredrar att traditionellt jigga med en multirulle så ja har använt en Abu revo rocket som fungerat väldigt bra till det men en utväxlig på 9.0.1 så vevar man fort bort sig om tankarna vandrar bort tycker ja så ja vill ha en multi som passar ändamålet bättre. Ja vill ha en multi som kastar bra med 7gram skallar plus kropp och uppåt till 20 gram med kropp. Jag har kollat såklart på alla märken på vad skulle passa mig bra och dom ja kollat på är allt ifrån Nya Revo X till Shimano chronach och SHIMANO SCORPION samt Shimano Casitas och därimellan Daiwa Prorex 100, Daiwa Tatula 100 samt Daiwa Tatula CT TYPE R 100H. Det ja vill veta är era erfarenheter med dessa och med andra abborre rullar. Tack på förhand

Ps: ja vet det finns andra trådar om multi till abborre men allteftersom tiden går kommer nya rullar,

Kör med Shimano Scorpion 71XG och är supernöjd! Väldigt lätt att kasta bra och långt med, klarar lätta små jiggar och även skeddrag galant.

Kommentera

Ursprungligen postat av rixpucko Visa inlägg
      Kör med Shimano Scorpion 71XG och är supernöjd! Väldigt lätt att kasta bra och långt med, klarar lätta små jiggar och även skeddrag galant.
      Ja den låter superintressant verkligen. Är din högervevad? har bara sett vänstervevade tyärr,

Kommentera

Ge ett bud på min polares ambassadeur pro max 3600 C som ligger inne på köp/sälj
        Högervevad och ser ut som ny, tror han använt den 1 eller 2 ggr
        Den är liten, nätt och snygg
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
          Ge ett bud på min polares ambassadeur pro max 3600 C som ligger inne på köp/sälj
          Det där måste nästan räknas som en BUMP lr?

@TS
          Alla rullar du har i din lista kan fungera. Frågan är vilka av rullens egenskaperna ligger högst på din lista om borrerullar som t. ex: känsla [vid invevning], vikt, kastegenskaperna [ stabilitet vs kastlängd], lättservad , utseende, osv

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2017-11-13, 19:30.

Kommentera

Eftersom det inte är några speciellt lätta beten så klarar nästan alla multi på marknaden dem. Utan precis som tonyex säger så är det annat som får ligga till grund för ditt val. Och det är ju otroligt individuellt, så där får du fundera vad som är viktigt för dig.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
              Tjena. Först vill ja berätta att ja förstår att haspel förmodligen är bättre till att fiska borre med men ja sitter på en helt ny Shimano Ci4+ 2500 samt minst 5 st andra haspel i storleken 2500 så ja behöver inga mer. Nu är det så att ja föredrar att traditionellt jigga med en multirulle så ja har använt en Abu revo rocket som fungerat väldigt bra till det men en utväxlig på 9.0.1 så vevar man fort bort sig om tankarna vandrar bort tycker ja så ja vill ha en multi som passar ändamålet bättre. Ja vill ha en multi som kastar bra med 7gram skallar plus kropp och uppåt till 20 gram med kropp. Jag har kollat såklart på alla märken på vad skulle passa mig bra och dom ja kollat på är allt ifrån Nya Revo X till Shimano chronach och SHIMANO SCORPION samt Shimano Casitas och därimellan Daiwa Prorex 100, Daiwa Tatula 100 samt Daiwa Tatula CT TYPE R 100H. Det ja vill veta är era erfarenheter med dessa och med andra abborre rullar. Tack på förhand

Ps: ja vet det finns andra trådar om multi till abborre men allteftersom tiden går kommer nya rullar,
              Hade en Tatula ct 100hsl och en Chronarch c14+, sålde tatulan pga att Chronarchen helt enkelt va en skönare rulle med mjukare gång och med bättre lager så det fick bli den som fick stanna kvar i arsenalen. Kastlängderna är bra på båda men svs bromsen på Shimano tycker jag bättre om när man hittar den perfekta inställningen plus att den är lättare, Tatulan däremot är väldigt lättmekad.

Kommentera

Jag föreslår en rulle med SV från Daiwa. Då blir du inte besviken. Vilket du troligen inte blir med någon av dem.
                Prorex TW 100 SV är en sådan som är relativt ny(eventuellt inte släppt) och som är en Tatula SV.

En mycket trevlig rulle som kastar det mesta.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Eftersom det inte är några speciellt lätta beten så klarar nästan alla multi på marknaden dem. Utan precis som tonyex säger så är det annat som får ligga till grund för ditt val. Och det är ju otroligt individuellt, så där får du fundera vad som är viktigt för dig.
                  ja nämde att den ska kasta nämda gram och med tanke på att dom flesta rullar o dom segmenten är hyffsat lika så vill ja höra era erfarenheter. Dom har samma kraft i bromsen, hyffsat samma vikt och utväxling så ja vill höra folks syn på dessa. Den ja har inne siktet på mest är scorpion

Edit: vad är lätta beten för dig?

Kommentera

Har kört några olika Revo som funkat bra men så skaffade jag en Tatula och efter det så är det den som används och jag är helnöjd med den till borre fisket har en 200HD men med 0.13 lina så är den perfekt för borre och även öring och faktiskt äben bra till gädda största hittils på tatulan är 8kg ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 009 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S