Val av multirulle till abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av multirulle till abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

@TS: En Scorpion 70 [högervevad] är en optimal borrerulle enligt många.
    ... och detsamma gäller Tatula CT 100H och Tatula CT TYPE R 100H

Om man vill inte bara fiska utan vill impa på sina polare oxå, då kan man kika på en Scorpion DC

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-11-13, 22:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
      ja nämde att den ska kasta nämda gram och med tanke på att dom flesta rullar o dom segmenten är hyffsat lika så vill ja höra era erfarenheter. Dom har samma kraft i bromsen, hyffsat samma vikt och utväxling så ja vill höra folks syn på dessa. Den ja har inne siktet på mest är scorpion

Edit: vad är lätta beten för dig?
      Lätt för mig är under 10g.

Här har du en riktigt trevlig rulle..

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        @TS: En Scorpion 70 [högervevad] är en optimal borrerulle enligt många.
        ... och detsamma gäller Tatula CT 100H och Tatula CT TYPE R 100H

Om man vill inte bara fiska utan vill impa på sina polare oxå, då kan man kika på en Scorpion DC

//T
        Jaaa dom är fina. Men ja orkar inte köpa på e-bay etc, ja vill åka eller bara beställa i sverige pga garanti etc. Ska leta upp en högervevad scorpion i morgon

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          Ja vill ha en multi som kastar bra med 7gram skallar plus kropp och uppåt till 20 gram med kropp.
          7gr+kropp är ju allt mellan 10-20gr skulle jag säga.
          Oftast runt 13-15gr om jag hade valt småjigg.

Scorpion är nog en riktigt fin rulle, kollegan är sjukt sugen på en sådan.
          Shimano är bra på vad de gör så det är ju något som inte kan bli dåligt.

utväxling 7,3 är rätt så lagom enligt mig.

Jag skulle sätta en budget på vad man vill lägga och sen försökt hitta bästa möjliga rulle för de pengarna.

Vågar jag smälla in en ledtråd att det finns något som heter Daiwa Alphas SV?
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Finns massor med roliga rullar men att hitta en höger vevad till vettig peng utan att importera kan bli tufft .

Kör med Daiwa Zillion SV TW 1016 till mitt borre fiske , det är en rulle som klarar 3 gr direkt ur lådan .
            Förhandsbokade den innan det fanns några tester . Daiwas filmer fick mig såld & jag ångrar inte mitt köp

En rulle som intresserar mig är nya Curado K som kommer till Europa när som helst , vet dock inte vad jag ska ha den till (Ilands problem)
            Den kan du förhandsboka på fiskeutrustning.se med 20% rabatt fast jag vet inte om dom får in den med höger vev .

Finns ett test mot Tatula Type R https://www.youtube.com/watch?v=Wb8Wn4358Q0&t=74s

Kommentera

I Sverige är det nog tyvärr bara Scorpion 71XG som är vanligt.
              Det blir väl lite krångligare att hitta rullar som är mer inriktade på lätt fiske i Sverige, som inte sticker iväg i pris.
              Så om svenska handlare och sikte på ca. 2500:- är lite kraven samt inte för snabb utväxling, så kommer mina förslag baserat på vad jag kikat på själv eller använt.

Inte testat, men nya Revo Premier kan vara värd att kika på. Jag älskade den tidigare versionen gen 3 som klarade 5g utan problem.
              Övriga i Revo serien som nya X och ALX borde hantera det lätt.

Jag har själv äntligen bestämt mig för att försöka hålla mig till Shimano. Gillar deras design och MicroModule-gear är förjäkla mysigt.
              Köpte nyligen en Chronarch MGL som jag är väldigt nöjd med tillsammans med en 0.12mm lina och använt just för 5-7g jiggskallar. Finns annars Chronarch Ci4+ som verkar prestera i stort sett lika bra. Nya MGL har dock 90mm vev, vilket jag tycker är riktigt trevligt.
              Senast ändrad av gnutten; 2017-11-14, 13:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av gnutten Visa inlägg
                I Sverige är det nog tyvärr bara Scorpion 71XG som är vanligt.
                Det blir väl lite krångligare att hitta rullar som är mer inriktade på lätt fiske i Sverige, som inte sticker iväg i pris.
                Så om svenska handlare och sikte på ca. 2500:- är lite kraven samt inte för snabb utväxling, så kommer mina förslag baserat på vad jag kikat på själv eller använt.

Inte testat, men nya Revo Premier kan vara värd att kika på. Jag älskade den tidigare versionen gen 3 som klarade 5g utan problem.
                Övriga i Revo serien som nya X och ALX borde hantera det lätt.

Jag har själv äntligen bestämt mig för att försöka hålla mig till Shimano. Gillar deras design och MicroModule-gear är förjäkla mysigt.
                Köpte nyligen en Chronarch MGL som jag är väldigt nöjd med tillsammans med en 0.12mm lina och använt just för 5-7g jiggskallar. Finns annars Chronarch Ci4+ som verkar prestera i stort sett lika bra. Nya MGL har dock 90mm vev, vilket jag tycker är riktigt trevligt.
                Jag har gått en helt annan väg eftersom jag föredrar gamla runda ambor .

En begad 2500 nyligen inköpt på forumet och så blir det trimgrejor i vinter .
                Kommer säkerligen att sluta på ungefär samma peng i slutänden men metallrullar känns robustare än plastbitar
                Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                  Jag har gått en helt annan väg eftersom jag föredrar gamla runda ambor .

En begad 2500 nyligen inköpt på forumet och så blir det trimgrejor i vinter .
                  Kommer säkerligen att sluta på ungefär samma peng i slutänden men metallrullar känns robustare än plastbitar
                  Jo, men sen behöver man ju hitta en 2500 IAR i hyggligt skick. Gärna en 2600 IAR som är ännu värre.

För enligt mig är det som att dö långsamt att fiska med enbart en backspärrshake. Men det är ju jag det.
                  Gick ju bra i 10år innan man köpte sin första amba med IAR. Efter det har det inte funnits några alternativ för mig.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Fast om man skall hålla på sådär så är ju en SilverMax/BlackMax 3600C från nittio-talet en enklare väg att gå. IAR, billig, lättmeckad, högre utv, skönare att palma och ruggigt solid. Vill man kasta lätt kanske man skall titta på en 1600, men den har jag inte provat.

Annars tycker jag att till abborrfiske duger de flesta små lågprofilarna utmärkt, man kan gå rätt långt ner i prisklasserna och hitta rullar som fungerar. Abborrfiske ställer väldigt lite krav på rullen om man inte vill kasta under 8 gr.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                      Jo, men sen behöver man ju hitta en 2500 IAR i hyggligt skick. Gärna en 2600 IAR som är ännu värre.

För enligt mig är det som att dö långsamt att fiska med enbart en backspärrshake. Men det är ju jag det.
                      Gick ju bra i 10år innan man köpte sin första amba med IAR. Efter det har det inte funnits några alternativ för mig.
                      Har fiskat multi i 40 år nu helt utan IAR , vänstertummen sköter mothållet vid jerkfiske för att avlasta backhaken .

EDIT .
                      Har haft en Silvermax 3600C , låg fel i handen så jag gav bort den .
                      Spiggpimplare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 227 visningar
                      18 gillar