Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator

    Hej!

    Köpte precis en Predator från Abu Garcia och jag skulle vilja få lite hjälp.

    Rullen är helt ny, men det känns som att den behöver smörjas. Tog upp den ur lådan och den kändes väldigt seg när jag vevade den första gången.
    Försökt hitta videos/tutorials om hur man går till väga, men jag hittar bara videos på resultatet av en insmord och servad Predator! Haha!

    Om ni själva kan posta video/bild på hur det går till, gör det gärna!

    Skitfiske!

  • #2
    Det är inte så att spolen är för tight åtskruvad? Testa Skruvs lite på skruven tills du får ett minimalt glapp på spolen om du ruckar den i sidled.

    Kommentera


    • #3
      Nix! Den sitter precis perfekt med minimalt glapp

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Det är inte så att spolen är för tight åtskruvad? Testa Skruvs lite på skruven tills du får ett minimalt glapp på spolen om du ruckar den i sidled.
        Nu har jag ju inte kastat något med den här rullen, så det kanske blir bättre när allt fett & smörj hamnar på plats efter ett par invevningar! Men det vore toppen om någon med en egen Predator kunde PM'a mig!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Lasveeghas Visa inlägg
          Nu har jag ju inte kastat något med den här rullen, så det kanske blir bättre när allt fett & smörj hamnar på plats efter ett par invevningar! Men det vore toppen om någon med en egen Predator kunde PM'a mig!
          Har haft 2 stycken för några år sedan samt 5500 Inshore som är liknande.

          Att tänka på är att dessa rullar likt 5500 Inshore inte har samma konstruktion som de andra runda amborna.
          Spolen sitter fast i axeln och dreven om jag inte minns fel är i rostfritt? Kastbromsen (c-vikterna) har en annan bana och konstruktion också har jag för mig.

          I alla fall så upplevde jag rullarna mycket "trögare" ur kartong än andra rullar. Den känns lite tyngre att dra runt "torr" Upplevde att detta blev bättre med tiden då rullen behöver köras in en del.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
            Har haft 2 stycken för några år sedan samt 5500 Inshore som är liknande.

            Att tänka på är att dessa rullar likt 5500 Inshore inte har samma konstruktion som de andra runda amborna.
            Spolen sitter fast i axeln och dreven om jag inte minns fel är i rostfritt? Kastbromsen (c-vikterna) har en annan bana och konstruktion också har jag för mig.

            I alla fall så upplevde jag rullarna mycket "trögare" ur kartong än andra rullar. Den känns lite tyngre att dra runt "torr" Upplevde att detta blev bättre med tiden då rullen behöver köras in en del.
            Men precis! Den är inte likadan som andra rullar, så där med är det svårare att få informationen man behöver. Men hur kändes den senare? Vart den bättre när fett och liknande fått sätta sig på plats?

            Kommentera


            • #7
              Är den fabriksny så ska den ju inte behövas smörjas på något år.

              Den är smörjd efter konstens alls regler i Svängsta.

              Fiska in rullen du så kommer den rulla lättare med tiden.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Lasveeghas Visa inlägg
                Hej!

                Köpte precis en Predator från Abu Garcia och jag skulle vilja få lite hjälp.

                Rullen är helt ny, men det känns som att den behöver smörjas. Tog upp den ur lådan och den kändes väldigt seg när jag vevade den första gången.
                Försökt hitta videos/tutorials om hur man går till väga, men jag hittar bara videos på resultatet av en insmord och servad Predator! Haha!

                Om ni själva kan posta video/bild på hur det går till, gör det gärna!

                Skitfiske!
                Hej Martin;

                Jag har bland mina multirullar en ABU Ambassadeur 5600C Predator. Innan jag använde rullen för första gången smorde jag in den med olja och smörjfett enligt underhållsinstruktionen på sidan 16 i den bifogade manualen. Det är framför allt evighetsskruven, knivbulten och insidan av vevhandtagen som behöver lite extra olja då och då.

                När du köpte din Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator multirulle fanns 2 st små flaskor med rullolja i din kartong.

                Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multrulle kan bli!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                Kommentera


                • #9
                  Inga av de runda ABUrullar jag köpt nya har varit smorda på ett sätt som jag anser vara adekvat. Högfartsdelen har haft riktigt med ett blått fett. Bra för livslängden men en katastrof för kastlängderna. Bättre med en tunn olja och man får istället finna sig i att droppa i en olja då och då istället. Gör underverk för kastlängderna som sagt.

                  Lågfartsdelen däremot har varit väldigt sparsamt smorda. I två fall dessutom helt torra. Dvs osmorda. Efter en omgång högkvalitativt fett så gick alla rullarna men speciellt de två osmorda mycket mjukare.

                  Det är ingen skillnad på var och hur en predator ska smörjas jämfört med en vanlig Classic. Samma smörjmedel används och på samma platser. Det enda som är annorlunda är placeringen av spollagren. Själva spollagren ska ha precis samma smörjning.

                  Vill du ha en i princip underhållsfri rulle så kleta dit fett på alla platser som rör på sig men räkna med att kastlängderna knappast blir optimala. Vill du ha en rulle som kastar mycket bättre men som kommer att behöva en droppe olja i alla lager som snurrar snabbt efter kanske var femte tur så använd en tunnare olja. Tex Rocket Fuel Yellow. Lågfartsdelen ska alltid smörjas med fett. Den behöver du max smörja en gång om året. På detta sätt tar en omgång smörjning max 2 min.

                  När du ändå har isär rullen så kan du passa på att smörja in alla ytor, även insidan av gavlarna med ett tunt lager fett. Speciellt bra om du fiskar i saltvatten,
                  Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-27, 14:52.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Martin;

                    Jag har bland mina multirullar en ABU Ambassadeur 5600C Predator. Innan jag använde rullen för första gången smorde jag in den med olja och smörjfett enligt underhållsinstruktionen på sidan 16 i den bifogade manualen. Det är framför allt evighetsskruven, knivbulten och insidan av vevhandtagen som behöver lite extra olja då och då.

                    När du köpte din Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator multirulle fanns 2 st små flaskor med rullolja i din kartong.

                    Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multrulle kan bli!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand
                    Tack för svar!
                    Inte alltid lätt när man aldrig ägt en Ambassadeur tidigare. Uppdaterar med resultat senare!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 081 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X