Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill bara göra ett tillägg om att Shimano gör helt klart bra haspelrullar, inget snack om saken. Däremot priset på dessa rullar är hutlösa då det är halva priset typ i Danmark och Tyskland. Detta är ett faktum som för mig gör att det kikas på andra tillverkare istället. Det enda som skulle få mig att åter köpa en Shimano är om jag blir sugen på bakbromsad rulle med fighting drag.

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
      Jag har ett gäng haspelrullar. Flest till antalet är Wychwood Solace BP som jag har av två olika storlekar och som används till mete. Mycket prisvärda och stabila rullar som inte tillverkas längre.

Till det vanliga spinnfisket har jag flest Shimanorullar vilka samtliga fungerar bra.

Två lite mer udda rullar som jag gillar och som sticker ut en aning är 1) SPRO Redarc 2000, som jag budade hem på Tradera framför näsan på Sir Fish-a-lot om jag inte minns fel. En riktig pansarvagn till rulle som bara fungerar och fungerar. Fin linuppläggning och jämn broms. Kanske en aning tung. Mer info om denna finns på http://www.spro.nl/redarc/UK/redarc-uk.html

2) Den andra lite udda rullen är en Mitchell Mag Pro Extreme, en helt underbar haspelrulle som jag har till havsöringsspöet. Linuppläggningen är helt underbar och den är är verkligen en sån där veva-i-smör-rulle (om någon kan förstå vad jag menar). En riktigt favorit. En liten filmsnutt om denna rulle -> https://www.youtube.com/watch?v=4X58LF0oz0k

Min röst går till Mitchell.
      Den där Spro rullen, har den aluminiumknopp som det medföljer nått gummihölje att sätta på???

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Den där Spro rullen, har den aluminiumknopp som det medföljer nått gummihölje att sätta på???
        Det verkar ju rimligt. En metallknopp låter ju inte som någon direkt höjdare, särskilt inte vid fiske i kyla.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Det verkar ju rimligt. En metallknopp låter ju inte som någon direkt höjdare, särskilt inte vid fiske i kyla.
          Japp, det är ett avtagbart gummi som ligger kvar på min rulle :-)

Kommentera

Jag uppskattar också Mitchell. Under många år så använde jag de relativt billigs modellerna 300XE och 308XE till allt feedermete och flötmete (samt abborrspinn).
            Rullarna är fortfarande som nya i mekaniken. Tyvärr har den gummerade ytan på rullkroppen blivit lite geggig på någon av rullarna. Den gillade helt enkelt inte vissa mäsktillsatser och oljor.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Kul tråd, missat den innan. (Jag sitter hemma solo på nyårsafton är är fyrverkerivakt åt våra hundar. Det innebär att man tittar på action o krigsfilmer med ljudet högt på TVn så att dom inte hör alla fyrverkerier, hehe)

Nåja.
              Ganska omöjligt att rösta egentligen eftersom man inte provat alla rullar o märken.
              Som tidigare sagts i tråden är många rullar idag (även från de stora "tillverkarna") OEM produkter.
              Men visst Shimano och Daiwa har helt klart många bra rullar. Men det finns såklart många många andra.
              Jag kör själv många Shimano rullar. Gillar deras rullar, funktion, design och kvalite är oftast så bra det kan bli. Köper man en Shimano (i alla fall i mellan och toppsegmentet) blir man sällan besviken men man kan säkert hitta en minst lika bra rulle (i alla fall i mellansegmentet) från en mindre "tillverkare" eller tillomed från AliExpress.... problemet är bara att man inte vet vilken billig rulle det är o vilken rulle man alltså kan lita på.
              Jag gillar som sagt så Shimano men tyvärr tycker jag deras (och många andra märken) idag är sjukt komplicerade att meka med. Massor med småplock och stor risk att man gör bort sig o sabbar något om man vill göra en riktig invändig rengöring.

Nu var ju omröstningen ganska subjektiv så jag röstar inte oväntat på Shimano jag med. Jag är i alla fall väldigt nöjd med mina rullar.

Sanningen är väl tyvärr att man skulle klara sig utmärkt med mycket enklare o billigare fiskegrejor men man skulle kunna åka buss till jobbet också eller äta sill istället för hälleflundra. Vore lite trist!

Kommentera

Shimano för min del, baserat på att deras mellansegment (typ Stradic Ci4+) är så jäkla bra. Mycket rulle för pengarna.

Kommentera

Min röst går till Shimano, iofs de lite dyrare varianterna. De är skönast att fiska med.

Kommentera

Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                    Min röst går till Shimano, iofs de lite dyrare varianterna. De är skönast att fiska med.
                    Hej Uffe;

Jag anar att det är Shimano Stella SW4000XG eller någon dyrare variant du röstar på....

Old Firehand
                    (Leif Engström)

Kommentera

Shimano tills jag dör. Fiskat shimano sedan farsan tvingade med mig ut när jag vart 6 bast vilket är sjukt länge sedan. Kvaliteten har gått i vågor men nu är det helt klart det bästa som går att hitta till mitt fiske. Tycker shimano generellt gör lättare rullar än Daiwa och då har jag ägt både svarta Caldia och senaste Certate. Både sålda då dom är för tunga och har inte samma känsla som shimano. Detta beror nog mest på mig och inte rullarna men hur som haver så är shimano bättre för mig. Ägt Vanquish, sustain, olika varianter av Stradic, Stella, Twinpower och Technium. Alla har varit fantastiska för mig och då jag bytt rullar är främst på grund av nörderier eller specs som passar det fisket jag bedriver bäst. Bästa rullarna för mig har varit/är Stella FI, Sustain FG samt stradic Ci4+. Alla 3 har varit fantasiska rullar och prislappen tycker jag överensstämmer med vad man får. Ångrar inte mitt köp av Stella även prislappen. Bra mycket bättre än Shimanos mellansegment och är värd vartenda öre.
                      Senast ändrad av jockegbg; 2018-01-02, 20:19.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki