Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har haft tre Shimano, en Abu Garcia och nu en Penn. Den sistnämnda ger absolut mest gediget intryck och detta gillar jag!

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
      Har haft tre Shimano, en Abu Garcia och nu en Penn. Den sistnämnda ger absolut mest gediget intryck och detta gillar jag!
      Hmmm...Och NU en Penn? Hur länge har du haft den? Om en ny rulle inte känns bra så är det något allvarligt fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Jag har väl ett 50-tal haspelrullar i dagsläget, och har gått igenom väldigt många fler under åren, och Shimano är definitivt förstahandsvalet för mig. Stark tvåa /näst intill delad etta, är Daiwa. Penn är absolut trevliga rullar, men jag har haft bekymmer med linuppläggning och kullagerras på för många. Kör fortfarande Penn på mina karpspön däremot, och de rullarna hållet måttet.

Kommentera

Nästan alla haspelrullar jag har haft och som tillverkats av ABU, Shimano eller Daiwa har varit bra. Klart bättre än fiskaren iaf. Bromsen på Cardinal 354 var kanske inte helt utan startfriktion, men rullen lever fortfarande efter en väldig massa år utan en droppe olja eller annan service. Det samma gäller för Cardinal UL dm efter 25 år. Ändå har jag inte kryssat ABU utan Shimano. Aero GT 3000 var min andra Shimanorulle och där blev jag fast.

En bils uppgift är huvudsakligen att ta oss från plats a till b på ett hyfsat tillförlitligt och säkert sätt (eller kanske snarare att ta oss till lämpliga fiskeplatser). Hur kan då folk trots detta faktum köpa dyra och snygga bilar med massa komplicerad ny teknik i? Varför byggs inga nya T-fordar, Volvo 240 eller SAAB 900? Hur kan man över huvudtaget få för sig att köpa en bil med ömtåliga lackade plastskärmar fram och bak när man kan ha gummiklädda kofångare istf backkameror (ja för ingen har väl längre en bil med bara en kamera)?

På samma sätt som det finns entusiaster som gillar gamla bilar så har vissa av oss gamla favoritmodeller av haspelrullar. I dagens slit-och-släng-samhälle bryr sig nog tyvärr inte så många om ifall en bil eller rulle håller i 20 eller 60 år. Även om man skulle köpa 2 Stellor om året så slösar de flesta bort mer pengar än så per år på att vara fåfängda i valet av fordon (bil och båt) att åka i till fiskeplatsen.

Jag kan bara erkänna att jag gillar fina haspelrullar precis som andra gillar fina bilar eller fina kläder. Sedan får framtiden visa hur bra rullarna håller. Favoriter hittills är

Abborre/ul - Shimano Twinpower mgs 1000 (10 år) Fireline crystal typ 0,10.
          Allt fiske. - Shimano Rarenium 2500 FB (2 år) Sufix PRO 8 0,15.
          Gädda. - Shimano Twinpower 4000 PG (1 år) Sufix PRO 8 0,21.

Kommentera

Apropå linpåläggning, finns det ngt sätt att.trimma till det förutom att shimsa spolen? Tror inte det men skulle gärna pröva ngt på min Cormoran Magnesia 3000 PIF10 köpt för tja 10 år sen på Valhallavägen till havsöring...

Mkt fin broms utan startmotstånd, skön gång, bekvämt handtag och mjuk bygelfällning ( även om jag mer och mer fäller för hand).
            Linpåläggningen duger till spinnfiske men jiggar man, vilket jag nu vill, så lägger den lina fult och lite "bulligt" åt mitten... Synd på så rara ärtor... Säkert en annan tråd men vad är det i konstruktion eller kanske toleranser som gör att vissa, många lägger på så fint och några inte når dit?

Kommentera

Utan att egentligen ge så mycket eftertanke (när man var yngre) samt med mentaliteten "det-skall-bara-funka" så får jag ändå lov att säga att jag är imponerad utav de Abu Cardinal UL-rullar jag har haft (samt någon modell större). Snacka om misshandlade och otacksamt behandlade, men ändå kämpade dom på och levererade både i vått och torrt.

Jag är alldeles för fattig, eller så har jag helt enkelt inte tagit mig råd ännu, för att pröva en massa olika märken hit och dit men har prövat en del ur Shimano's sortiment (inget i 4000:- och över-klassen dock) och kan inte säga att jag är missnöjd med varken dom billigare eller dom dyrare modellerna.
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
              8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
              2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Min första haspel som jag fick av farsan slutet av 80-tqlet var en liten Daiwa, jag nötte den till polarna köpte Större doningar i Fiske2 och 3-klass samtidigt som farsan investerade i en röd cardinal, jag hade aldrig i mitt liv tidigare vevat på ngt så mjukt och följsamt, en till detalj på den var neongula nylonlinan, den gjorde sitt. Jag förstörde både daiwan och den Röda Abu Cardinalen efter diverse skatbon mm. Fick tag på en lite modernare Abu med ultracast som jag körde några år utan problem sen blev det ett långt fiskeuppehåll på ett gäng år. Då hade jag hört om schimano, jag knallade in i Gösens Fiske i Södertälje och hittade en kombo med aliviospö och shimano catanarulle 2000R, köpte vinnarlinan för året på Claes Ohlsson och använde det setet i många år och tog många fina gösar, abborrar och gäddor ända till jag började läsa här på forumet om frambromsat. Sagt och gjort, nytt spö och en "allroundrulle" vid namn Shimano Nasci 2500FA och fireline (neongula satt kvar i minnet från förr) som jag använde till HÖ men oxå det mesta annat, fungerar fortfarande klanderfritt utan att ha servat den på 5 år. Sen hände det ngt i själen, fick ett sug att ha en uppsättning till varje fiskart och rullarna började strömma in. Abu Revo SX10 till abborrarna, Penn Battle 3000 till gäddan och Penn 3000 Sargus till torsken. Sargus var skit så Battle åkte på torskspöt och nu sitter det en Shimano Ci4 Stradic 4000 på gäddspöt. En ny rulle för HÖ skaffades med högre utväxling den sista vita Shimano Stradic 2500FJ med enkelvev, en underbar rulle på alla sätt. Sen finns en drös sienna, alivio, nexave och sånt på barnens spön, tycker dom levererar trassefria turer vilken man vill ha som fiskande farsa. Skulle gärna byta ut 10-rullen från Abu till en rarerium 1000 om jag kommer över en till ett bra pris. Så min röst går därför på Shimano.

Kommentera

Jag har ett gäng haspelrullar. Flest till antalet är Wychwood Solace BP som jag har av två olika storlekar och som används till mete. Mycket prisvärda och stabila rullar som inte tillverkas längre.

Till det vanliga spinnfisket har jag flest Shimanorullar vilka samtliga fungerar bra.

Två lite mer udda rullar som jag gillar och som sticker ut en aning är 1) SPRO Redarc 2000, som jag budade hem på Tradera framför näsan på Sir Fish-a-lot om jag inte minns fel. En riktig pansarvagn till rulle som bara fungerar och fungerar. Fin linuppläggning och jämn broms. Kanske en aning tung. Mer info om denna finns på http://www.spro.nl/redarc/UK/redarc-uk.html

2) Den andra lite udda rullen är en Mitchell Mag Pro Extreme, en helt underbar haspelrulle som jag har till havsöringsspöet. Linuppläggningen är helt underbar och den är är verkligen en sån där veva-i-smör-rulle (om någon kan förstå vad jag menar). En riktigt favorit. En liten filmsnutt om denna rulle -> https://www.youtube.com/watch?v=4X58LF0oz0k

Min röst går till Mitchell.

Kommentera

Intressant om Mitchellrullen Ajoan!

Funderade på en sån för några år sedan och kollade nu din länk och en annan... Blev då överraskad över hur lik den är min gamla Cormoran Magnesia 3000 10PiF!

Skillnad i färg och små exteriöra designskillnader men samma utseende på backspärr, samma infästning av linföraren i rotor, den kromade täckplattan vid rotorarmen m.m. Extraspole/bromspaket/vred ser ut exakt lika förutom hålningen på spolen. Gillar att veven skruvas fast mot huvuddrevet, vilket tar bort glapp i veven.
                    Fin gång, skön rulle på nästan alla sätt! Mjuk broms!

Tyvärr, för min del så skiljer de sig på en avgörande punkt - linpåläggningen... Min rulle lägger linan acceptabelt, ej underbart... Vore intressant att jämföra dem invändigt för att se om det kunde ge nån vägledning...

Apropå rebranding nog kan dessa rullar från olika tidsperioder och Mitchell, Plueger, Cormoran och Shakespeare ha en gemensam mamma...?

Click image for larger version

Name:	Screenshot_20171231-150847.png
Views:	1
Size:	375,2 KB
ID:	1786137

Name:	Screenshot_20171231-144511.png
Size:	402,6 KB
ID:	1786134

Name:	Screenshot_20171231-145349.png
Size:	372,9 KB
ID:	1786135

Name:	Screenshot_20171231-144648.png
Size:	302,1 KB
ID:	1786136

Och nu verkar Fladen lagt beslag på gjutfomen till rullen/rullarna...?

Name:	Screenshot_20171231-161818.png
Size:	354,2 KB
ID:	1786138
                    Senast ändrad av anteman; 2017-12-31, 16:30.

Kommentera

Quantum tycker jag är väldigt underskattat

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar