Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?

Hej alla rullexperter! Vet ni om det går att UT-trimma denna rulle? Dvs byta spole och så? En Ambassadeur 5001C från 1980, samma år som jag föddes. Eller vad kan man göra för att göra den lite snällare att kasta med?

Click image for larger version

Name:	s-l1601.jpg
Views:	1
Size:	198,0 KB
ID:	1854952

Click image for larger version

Name:	s-l1600.jpg
Views:	1
Size:	97,2 KB
ID:	1854953

Det finns nog ingen gräns för vad du kan göra i trimmningsväg med den rullen! Möjligen bjuder plånboken motstånd men den får oftast se sig besegrad när trimningsdjävulen satt sina klor i Ambassadeuren och dess ägare.
    Kolla allt som skrivits om trimning av Ambassadeurer här på Fiskesnack!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Hahaha tack! Har kollat en del och måste kolla mer! Fast jag är osäker om 1980-modellen av denna har spolaxellagren placerade i spolen? Det står på http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...el-performance att det krävs. :P

Kommentera

Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
        Hahaha tack! Har kollat en del och måste kolla mer! Fast jag är osäker om 1980-modellen av denna har spolaxellagren placerade i spolen? Det står på http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...el-performance att det krävs. :P
        Nej, lagrena sitter i gavlarna. Men det spelar ingen roll.

Det går ju att trimma en traditionell Amba på nästan samma sätt som en nyare dito. Med en spole från Avail, keramhybridlager i gavlarna, samt alla de andra trimtillbehören (lätt linspridare med keramisk knivbult, lättat mellanhjul med dubbla kullager, kolfiberlameller i bromsen, kullagrad vev, osv) har du i princip lika långkastande/säker rulle som de med ultracastdesign.

Alla dessa grepp (utom vevbyte) har jag gjort på min 5001C från samma årtal som din.

~Paul~

Kommentera

Ah! Vad bra att jag hitta nån med damma rulle! Var köper man Avail-spole? Sen en annnan fråga. Kan man byta ut drevdelen (kanske ny bottenplatta behövs? Om ens den passar) till ett nyare drev med tex högre utväxling som har en pinjong som passar till de nyare spolarna med fri spolaxel. Tex UT. Skulle den remaken junna göras utan att såga i grejerna?

Tack för hjälpen!

/Christoffer

Kommentera

Kolla med Uffe "reelman" här på FS www.reelman.se Han kan fixa det mesta i trimväg. reelman@live.se
            Senast ändrad av Gösta; 2018-01-19, 14:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
              1. Var köper man Avail-spole?

2. Kan man byta ut drevdelen ....Om ens den passar till ett nyare drev med tex högre utväxling som har en pinjong som passar till de nyare spolarna med fri spolaxel. Tex UT
              1. Köpte min på Japan Tackle : http://japantackle.com/tuning-parts/...0146-5453.html

2. Är osäker på ifall Avail-spolen passar på ett mindre drev (högre hastighet). Har för mig att de inte är kompatibla.

~Paul~

Kommentera

Du hittar mycket godsaker på japantackle.com. Dock inget från UT. Annars går det finfint att söka på tuning parts for ABU på Google. Det finns massor.....

Men. Beroende på vad du ska ha rullen till så finns det lite olika grader av trim. Till tyngre beten, säg Buster Jerk och uppåt så behöver du knappast byta spole. Det räcker fint med att högfartsdelen snurrar lätt och en kraftigare broms. När din rulle var ny så fanns knappast flätlinor. Dessa ställer lite högre krav på bromsen. Dvs centrifugalbromsen. Din rulle har förmodligen en två pinnars c broms. Idag är det standard med sex pinnars. Dvs 6 bromsar istället för 2. Två kan räcka för en erfaren fiskare men knappast för en vanlig dödlig. Du kan dessvärre inte bara köpa en sexpinnars broms för den kräver en annan pinjong än den som sitter i din rulle. Däremot säljer sensibus.se modifierade 6 pinnars brickor som passar fint på din rulle. Kostar ca 100 kr. Finns även på tradera.

För lättare beten ner mot 10 gr så skulle jag rekommendera en trimspole. De från Avail fungerar fint. Dock är UTs vassare men de passar inte i din rulle. Du behöver förmodligen inte ens byta ut högfartsdelen. Din är förmodligen lagrad i plastbussningar som var allt annat än lättsnurrande som ny. Men nu borde den vara tillräckligt sliten för att snurra lätt. Kolla för säkerhets skull. Samma sak med spollagren. En rengöring och ny olja av bättre sort brukar räcka fint.
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-01-21, 18:25.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Kan man sätta i ett IAR lager på äldre amba?

Kommentera

Jag har sett IAR till 7000 rullarna. Dock inte till 4000-6000 rullarna. Det största problemet är att ett IAR är både större i diameter och bredd än originalbussningen. Bredden går kanske att komma runt men det blir lite svårt med diametern då måtten på axeln är given och maxdiametern på ytterringen på lagret inte får/kan vara större än sätet i gaveln. Det ger att tillåtet utrymme för alla rullar och övrigt metalskrot i IAR blir väldigt begränsat. Enklast är nog att byta gavel. Säljs rätt ofta lösa begagnade gavlar på eBay.

Dock är det ingen enorm skillnad med eller utan IAR. Mest en vanesak faktiskt. Veven går att bakåt en liten bit längre på rullar utan IAR innan det tar stopp. Vid mothugg kan det röra sig om max någon decimeter lina som går ut. Jag har inte testat så ta mängden lina som en gissning. Dock har jag fiskat en del med min C3 6500 2 speed som saknar IAR. Ingen större skillnad vid praktiskt fiske även om det känns lite knasigt i början. Gick utmärkt att få fast gäddor med den rullen också,
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-01-22, 17:47.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
                    22 svar
                    11 633 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Äldre Id  
                    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55