Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?

[QUOTE=crille1980;1122704]Hej alla rullexperter! Vet ni om det går att UT-trimma denna rulle? Dvs byta spole och så? En Ambassadeur 5001C från 1980, samma år som jag föddes. (QUOTE]

Svar: Ja!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    (Leif Engström)
    Senast ändrad av Old Firehand; 2018-01-22, 11:40.

Kommentera

[QUOTE=Old Firehand;1123201]Kan man trimma en Ambassadeur 5001C från 1980?

Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
      Hej alla rullexperter! Vet ni om det går att UT-trimma denna rulle? Dvs byta spole och så? En Ambassadeur 5001C från 1980, samma år som jag föddes. (QUOTE]

Svar: Ja!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand
      (Leif Engström)
      Edit; ingen vet hur gammal en Abu ambassadeur kan bli

Kommentera

Hej igen! Nu står jag in för valet att antingen beställa detta från japantackle:

* Avail Microcast AMB5000C spool for Old ABU
        * Mike's Ceramic ball hybrid bearing kit ABEC7, 3x10x4, 3x10x4
        * Avail ABU 2BB Super 5152 Cog Wheel
        * OT Wheel med 6 bromsar för gamla 2 pinnars abu (från sensibus)

för 1731kr (inkl frakt och tull)

Eller.... att jag skippar hela idén med att försöka trimma min gamling och istället köpa en ny 5501 CS Rocket med UT Performance kit för 3566kr från sportfiskeboden.

Frågan är. Kommer min nuvarande rulle vara jämförbar med den alternativa nya rullen med UT efter de förstnämnda uppgraderingarna?

Fördelar/nackdelar
        * Nya rullen har en trevligare utväxling då det inte går att köpa högre utväxling till min gammling med spole och axel ihopsatta med annan dimension på spolaxeln. +1 nya
        * Gamla rullen har mer affektionsvärde och vore kul att använda den mer +1 gamla
        * Gamla spolen är ett billigare alternativ +1 gamla
        * Kommer nya rullen med UT att kasta bättre än gamla? +1 nya????

Kommentarer till min beslutsångest?

Kommentera

Jag hade i ditt fall låtit gamlingen fått ett fortsatt stilla liv, du kan ju serva iordning den med lite nytt fett o olja och sedan fiska med den när det känns bra.
          Och sen gräver du ur en bit ur spargrisen och lägger på en färdigtrimmad rocket med ut-kit.

6,3:1 är lite trivsammare att fiska med enligt mig.

Skulle tro att din gamling borde hålla sig bättre i värde om den får hållas original.

Kommentera

Min kompis fiskar 99% med runda, otrimmade 80t ambor. I princip helt problemfria rullar och han kastar minst lika långt som jag som kör en Shimano Tranx och en Amba JB med UT Pike performance. Hmm, säger kanske mer om mig än om 80t rullar...
            Jag är inte mycket för samlande och hade fiskat med rullen om jag var du! Bra skit.

Kommentera

@DePaul Jag köpte hybridlager och nytt drev till linspridaren, funkar prima, mycket bättre snurr. MEN! Köpte Avail-spoolen du har men den kärvar lite. Asså originalspoolen passar bättre / snurrar bättre. Men de ser helt lika ut. Hade du strul att få den att lira bra?
              '
              Mvh

Christoffer
              Senast ändrad av crille1980; 2018-02-13, 15:38.

Kommentera

Utväxlingen och avsaknad på IAR är en sak du ta med I tanken när du planerar att använda den.
                . För min del hade det inte varit aktuellt att lägga så mycket pengar på den utan jag hade kort original. Dessutom mer känsla. Kanske dock bromsen från Sensibus. Mycket bra grej.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

De kommer att kasta ungefär likvärdigt. En liten fördel för den UT trimmade när betena är väldigt lätta. Helt enkelt för att spolen är lite lättare och alla delar är anpassade till varandra. Tro mig men ska du få bästa möjliga rulle är det inte så enkelt att köpa det dyraste och bästa och tro att allt fungerar tillsammans. Alla delarna måste vara anpassade till varandra. Tex så har jag ett Avail mellanhjul som är lagrat med två helkeramiska kullager av bästa och dyraste sort. Det torrsnurrar i en evighet men dessvärre är UTs lättade mellanhjul en bättre lösning. Trots att det inte ens har ett kullager. Det är tystare och rullen blir inte lika orolig.

Jag hade köpt mig en begagnad C3 - C5 på eBay och sedan inhandlat ett komplett kit från UT. Helst en C5 för den har en linspridare med kullager i varje ände. Med C4 får du 1:5.3 och frikopplingsknapp på gaveln. Med C4 - C5 får du 1:6.3 eller 1:5.3 och tumknapp. Mycket bekvämare.

Eller den färdigtrimmade Raketen från Sportfiskeboden.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-13, 20:53.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av crille1980 Visa inlägg
                    @DePaul Jag köpte hybridlager och nytt drev till linspridaren, funkar prima, mycket bättre snurr. MEN! Köpte Avail-spoolen du har men den kärvar lite. Asså originalspoolen passar bättre / snurrar bättre. Men de ser helt lika ut. Hade du strul att få den att lira bra?
                    '
                    Mvh

Christoffer
                    Availspolen är känsligare för korrekt centrering. Du får helt enkelt joxa lite med brickorna i gavlarna.

~Paul~

Kommentera

Jag skulle säga så här. Trim till vanliga gäddbeten är totalt onödigt. Har själv haft ett flertal UT trimmade rullar. Ser absolut inga fördelar med det.
                      Lätta beten efter havsöring där har du en märkbar skillnad. Har nu sålt av alla trimdelar och kör nu orginal spole. Dock den nya. Och endast två lager i spolen. Lagrat mellandrev och evighetstskruv påverkar inte tillräckligt mycket för att det ska vara värt det.
                      Viktigast är att rullen är korrekt rengjord och smörjd på rätt sett..
                      Krävs inte mycket av en rulle för att kasta riktigt bra med gäddbeten.
                      Tycker trim mest ger placeboeffekten.
                      Nu måste jag tillägga att det är mina erfarenheter och andra har säkert andra åsikter. Men sen kan man trimma bara för att man kan och det är kul. Men vänta dig inga stordåd.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki