Varför så stor linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så stor linkapacitet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför så stor linkapacitet?

    Hej. De flesta av er känner nog igen mig som en Ambassadeurnörd men jag råkar ha en bredare intressesfär än så. :-). Använder faktiskt ett flertal märken. En sak som slagit mig är hur konstigt de flesta tillverkarna designar sina rullar. Med en enorm linkapacitet som bara kostar onödiga pengar och eller väger onödigt mycket. Mitt fiske består till 99% av att leta efter gädda eller aborre så om ni tycker jag har konstiga åsikter så kan det vara därför. Fiskar man öring eller lax i älv så är det givetvis en helt annan sak.

    Hur som helst så anser jag att dagens rullar tar för mycket lina. Förstår behovet tidigare med nylonlina men idag med de moderna flätlinorna. En typisk gäddrulle tar 180-200 m 0.35 mm. Tex en Ambassadeur i 5000/Revo Toro Beast/Shimano 300? Vem behöver det för gädda? För att inte tala om den onödiga vikten som påverkar kastegenskaperna negativt. Eller för den delen de 150 m 0.14 mm jag fick på min ABU Revo MGX som ABU marknadsför som en finessrulle. För mig så är UTs trimspolar till 5000 serien perfekt avvägda. 80-100 m 0.35 går att spola på. Eller för den delen den 4 mm djupa spolen från Avail till mina Mörrum 1600. Samma 80-100 m 0.14 mm flät får plats.

    Varför gör tillverkarna så här? Gammal vana eller? Kan säga för er som inte har provat så är det en enorm skillnad med lättare beten på Mörrumrullen mellan trimspolen och original. Jag har inget intresse av att bottna med en massa tung nylon heller. Vill ha en så lätt spole som möjligt. Jag vill inte heller ha en rulle med en spole som tex Revo Beast. Den har så liten diameter att invevningen blir så otroligt långsam när man börjar närma sig botten på spolen. Med full spole är den ok dock, Ett annat galet exempel är Revo Toro Beast. Jisses vilken linkapacitet dessa rullar har och dessvärre samma problem som Revo Beast med en pytteliten diameter på spolen som gör att mängden lina per vevtag blir för liten när man närmar sig botten.

    För mig så betyder det att jag numera ofta går ner ett par storlekar på rullarna i mitt fiske eller sätter i en grund trimspole. Har ganska nyligen börjat använda Daiwas Zillion TWS i mitt gäddfiske som komplement till mina runda klassiska rullar. Inte SV modellen för dess spole är för liten. Samma 80-100 m 0.35 går på. Helt mitt i prick för mig. Provade tom med att spola på 0.35 på en Revo Premier gen 3 som är en liten rulle för finessfiske. Fick på 70 m. I kortaste laget för gädda men det visar väl snarast hur galet stora spolarna är. BFS rullarna från Shimano är ett lysande exempel på hur bra det kan vara. Varför gör inte ABU likadant? MGXtreme som är ABUs minsta finessrulle tar på tok för mycket lina. Min egen MGX som jag nämde tar 150 m 0.14 med originalspolen. Med en trimspole från Avail spar man bara drygt 2 gr på spolen men lägg till de 6-7 gr på mindre lina så blir det skillnad. En STOR skillnad när betesvikterna börjar krypa ner mot 3-4 gr.

    Inte är det bättre med haspelrullar heller även om vikten på den onödiga linan inte är ett problem på samma sätt som med multi. Dock kostar det onödigt med pengar om man inte grundar med nylon. Vore mycket bättre med en grund spole direkt istället

    Så, frågan är varför?
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Det kan vara så enkelt att vanliga människor tittar på linkapacitet när de väljer mellan olika rullar och köper den med mest linkapacitet. Jag är själv ett fan av grunda spolar.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Man vill sälja mer lina? Efter att ha kapat ner linan vid slitage några gånger så är det så dåligt fylld spole så man måste skaffa ny lina på 110 m, säkert ingen slump. Kunde man använda hela linan bytte man ju mer sällan.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av MFEGFT
        Intressant det där med linmängd på rullen. Efter x antal år på tuben, under alla vinterhalvår. Så har jag genom bassfiskare, upptäckt en nämnare med linmängd. Att det påverkar rullens utväxling!
        Det stämmer inte i alla lägen, men om och men många.
        Hur skulle det påverka utväxlingen? Den yttre spoldiametern med fullspolad rulle är ju troligen densamma på en rulle med grund eller djup spole så linintaget per vevtag blir ju detsamma ändå? Men klart fyller man inte rullen sån blir ju"utväxlingen" lägre men knappast någon stor skillnad.

        För egen del gillar jag stor linkapacitet. Jag använder rullarna till allt från laxtrolling, havsfiske/bottenmete, beachcasting förutom vanligt spinnfiske och jag vill kunna ha mycket lina ute när det behövs. Lite marginaler om man skulle få riktigt grymma rusningar (inget stort problem med gädda/abborre tyvärr) men en öring/lax kan ju strippa 30 meter inett nafs och ibland har jag med mig rullarna söderut och i tropikerna blir det vilt ibland. En tarpon, haj eller bonito kan snabbt strippa av 100m lina (jag har tyvärr inte haft det nöjet än men det kommer hoppas jag). Alla fiskar inte gädda menar jag.

        Sen klipper jag alltid av 3m (eller mer om jag ser skador) efter några set så yttersta delen av linan alltid är fräsch så lite "extra lina" är välkommet.
        Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-02, 19:00.

        Kommentera


        • #5
          Har du lite lina på eller kastar längt så tar rullen in mindre lina och ju närmare slutet av kastet du är så ökar linintaget.

          Kör du gröver lina=större skillnad vid intag och tunnare lina ger alltdå mindre effekt. Har själv inte orkar bry mig alltför mycket om detta.

          Som vanligt menar man nog linintag och inte utväxling...

          /Apan

          Kommentera


          • #6
            [QUOTE=Mankan G;
            Så, frågan är varför?[/QUOTE]

            Hej Mankan G.;

            Det finns flera kända lösningar på ditt problem....

            1. Du kan bottna på spolen med en tjockare lina så att du bara har kastlängden plus 25 - 30 meter extra lina innanför i reserv...

            2. Du kan även ha ett korkinlägg längst in på spolen innanför den lina du kastar med...

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            (Leif Engström)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
              Har du lite lina på eller kastar längt så tar rullen in mindre lina och ju närmare slutet av kastet du är så ökar linintaget.

              Kör du gröver lina=större skillnad vid intag och tunnare lina ger alltdå mindre effekt. Har själv inte orkar bry mig alltför mycket om detta.

              Som vanligt menar man nog linintag och inte utväxling...

              /Apan
              Jo det är jag med på men hur stor blir skillnaden? Jag var tvungen att snabbräkna lite (nyfiken som man är)

              En spoldiameter på 30mm ger omkrets ca 95mm (jag hugger till en ungefärlig siffra) och 10mm tjockt påspolad lina ger omkrets 125mm med full rulle (är troligen väl tilltaget).
              Detta ger ju alltså en skillnad på omkets/linintag på 30mm/varv på rullen. Med en utväxling 5:1 minskar linintaget ca 150mm på denna teoretiska rulle. Det är ju ganska mycket.
              Motsvarar ca 1,5 enhet på utväxlingen på just denna rulle om man tömt dessa ca 300 m lina helt.
              (Detta är bara ett teoretiskt exempel. Det kommer ju skilja mycket beroende på rulle/spoldiameter/bredd/lindiameter/utväxling etc)

              Jag tror tillverkarna gör rymliga rullar för att vissa av oss vill ha det. Annars fyller man på med billig nylonbacking ju! Easy peasy!
              Annars skulle tillverkarna behöva hålla många fler modeller i lager.
              Men visst det finns säkert profiskare som tar sånt här i beräkning kch anpassar linmängd på rullen, ganska coolt faktiskt!!
              Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-02, 18:55.

              Kommentera


              • #8
                Underbart med dessa "vintertrådar" ��

                Är man ambassadeurnörd har man ju löst problematiken med nya recordspolen för längesedan..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                  Underbart med dessa "vintertrådar" ��

                  Är man ambassadeurnörd har man ju löst problematiken med nya recordspolen för längesedan..
                  Ursäkta en mycket dum fråga från en "haspelfiskare". Snackar du om utbytbara spolar nu?

                  Kommentera


                  • #10
                    ja gillar stor linkapacitet, ja har 237 meter 0.12 på min Metanium. Det är perfekt när dom rusar långt





                    ok ironi av: det är som du säger absolut idiotiskt med dessa kapaciteter, Jag förstår att rullarna byggs efter jänkarna
                    som kör med tjockare mono men ändå. Borde finnas olika spolar att välja till rullarna

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 081 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X