Jag har redan åtgärdat ”problemet” på samtliga mina Ambassadeurer genom att byta spole. Någon skrev om vikten och att den kanske ökar med en grund spole pga navet. Jo det stämmer om spolen är illa designad. Det finns fler exempel på det. Den grunda originalspolarna till ABU Mörrum SX1600, ABU Pro 5000 väger bägge mer än motsvarande djup. Även med påspolad lina trots att linmängden är klart mindre. Samma sak med den förra generationens Record. Den som jag vill minnas hette C6 och hade ett envägslager inuti den hålborrade spolen. Trots att spolen var full av hål så är den tyngre än motsvarande djup spole. Även med borttaget envägslager väger den spolen mer än motsvarande djup originalspole, med eller utan lina. Däremot väger den grunda spolen till den senaste Recorden klart mindre även med lina än vad en standard djup spole gör. De tidigare grunda spolarna var rena skrivbordsprodukter som faktiskt fungerade sämre i verkligheten trots att marknadsföringen påstod annat.
Självklart så finns det tillfällen när man behöver mycket lina. Tex vid fiske i älv efter lax. En sådan tar lätt en massa meter lina vid en rusning men för mig vid mitt fiske är det helt ointressant. Jag vill inte heller ha en massa inlägg i botten på spolarna eller vad det nu kan tänkas heta för att slippa spola på onödigt mycket lina. För mig är det inte heller ett bra alternativ att ha mycket lina i ”reserv” som någon föreslog. Dvs att det är bra om man behöver reva av en rejäl bit. Mina rullar är alla inställda så att de ligger på gränsen i stabilitet för att uppnå maximal kastlängd. En spole som inte är välfylld fungerar klart sämre. Byter hellre lina eller hela rullen istället....
Tur nog så finns det rullar som uppfyller mina krav men man får leta lite. Eller byta spolar.
Självklart så finns det tillfällen när man behöver mycket lina. Tex vid fiske i älv efter lax. En sådan tar lätt en massa meter lina vid en rusning men för mig vid mitt fiske är det helt ointressant. Jag vill inte heller ha en massa inlägg i botten på spolarna eller vad det nu kan tänkas heta för att slippa spola på onödigt mycket lina. För mig är det inte heller ett bra alternativ att ha mycket lina i ”reserv” som någon föreslog. Dvs att det är bra om man behöver reva av en rejäl bit. Mina rullar är alla inställda så att de ligger på gränsen i stabilitet för att uppnå maximal kastlängd. En spole som inte är välfylld fungerar klart sämre. Byter hellre lina eller hela rullen istället....
Tur nog så finns det rullar som uppfyller mina krav men man får leta lite. Eller byta spolar.
Kommentera