Varför så stor linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så stor linkapacitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har redan åtgärdat ”problemet” på samtliga mina Ambassadeurer genom att byta spole. Någon skrev om vikten och att den kanske ökar med en grund spole pga navet. Jo det stämmer om spolen är illa designad. Det finns fler exempel på det. Den grunda originalspolarna till ABU Mörrum SX1600, ABU Pro 5000 väger bägge mer än motsvarande djup. Även med påspolad lina trots att linmängden är klart mindre. Samma sak med den förra generationens Record. Den som jag vill minnas hette C6 och hade ett envägslager inuti den hålborrade spolen. Trots att spolen var full av hål så är den tyngre än motsvarande djup spole. Även med borttaget envägslager väger den spolen mer än motsvarande djup originalspole, med eller utan lina. Däremot väger den grunda spolen till den senaste Recorden klart mindre även med lina än vad en standard djup spole gör. De tidigare grunda spolarna var rena skrivbordsprodukter som faktiskt fungerade sämre i verkligheten trots att marknadsföringen påstod annat.

Självklart så finns det tillfällen när man behöver mycket lina. Tex vid fiske i älv efter lax. En sådan tar lätt en massa meter lina vid en rusning men för mig vid mitt fiske är det helt ointressant. Jag vill inte heller ha en massa inlägg i botten på spolarna eller vad det nu kan tänkas heta för att slippa spola på onödigt mycket lina. För mig är det inte heller ett bra alternativ att ha mycket lina i ”reserv” som någon föreslog. Dvs att det är bra om man behöver reva av en rejäl bit. Mina rullar är alla inställda så att de ligger på gränsen i stabilitet för att uppnå maximal kastlängd. En spole som inte är välfylld fungerar klart sämre. Byter hellre lina eller hela rullen istället....

Tur nog så finns det rullar som uppfyller mina krav men man får leta lite. Eller byta spolar.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-04, 17:54.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Är det inte bättre i så fall att göra spolarna i ett bättre material så att de kan göras tunnare ? Om jag inte minns helt fel så är det väl så med UT-spolarna ?
      Nja, bara om det tillför något av reellt värde. Jag kör ju hellre med en billig C4 spole med distans än recordspole om de levererar likvärdigt till halva kostnaden, en spole är enbart funktion, ej estetik för mig, den syns ju knappt med lina på.

Vissa har löst det här med en UT, Avail eller Recordspole men det finns inte till alla rullar och kostar i vissa fall nästan löjligt mycket i de små serier som tillverkas. Då köper jag hellre en distansring för några tior om det snart är möjligt...

För mig har grunda spolar en-två syften, för multi båda och den senare för haspel; att ge en lättare spole som kastar bättre och gör att du slipper lägga på mer lina än vad som behövs. Totalvikten i ett kit (spö,rulle,lina) är i det här sammanhanget oväsentligt mig... 10 gram i totalen gör mig inget men 5g mer eller mindre i spolen kan förstöra ett fiske...

En annan fördel med distanser är att du kan köra den djupa spolen som den är om fisket, t ex laxfiske i älv kräver det...

Ni som har tillgång till en 3D-printer, sätt gärna igång och experimentera!
      Senast ändrad av anteman; 2018-03-03, 19:38.

Kommentera

Då är tiotusenkronorsfrågan vad distansringen väger vs tex monobacking, fast om syftet bara är att minska linkapaciteten så spelar det förstås ingen roll. Man kan kanske tillverka distansringen av kolfiber istället, men då lär den nog inte bli speciellt billig.

Kommentera

Jisses vilka bekymmer vi har med våra rullar. Hur har man klarat av att fiska hittils egentligen.
          Haha!

Kommentera

Haha. Bor vi i ett i land så ska vi väl ha i-landsproblem.

Faktum är att det är reellt. Har du aldrig fiskat med en riktigt lätt spole och med lätta beten så vet du knappast hur bra det blir. Jag inga som helst problem att kasta lika långt med mina Mörrum 1600 med spole från Avail som med en haspel. Och det med beten ner mot två gram. Att jag dessutom har mycket bättre precision med multin kommer på köpet. Med en bra komponerad och sammansatt rulle blir det enklare då rullen är mer mångsidig. Tex så kan jag lämna spön hemma då jag kan krypa nedåt i betesvikter utan att kastegenskaperna går förlorade.

Med en trimspole är det också enkelt om man vid något tillfälle behöver mer linkapacitet. Sätt i originalspolen så är det löst. Skillnaden mellan en UT spole och en grund ny Recordspole är inte så stor vid tyngre beten. Men om du mot förmodan vill gå mot väldigt lätta beten så skiljer det mycket i kastegenskaper. Med min supertrimmade 6500 CS Pro Rocket som har runt 15 helkeramiska kullager och spole från UT och allt annat som rör sig i lättat material är det inga problem att få iväg beten ner mot 7-8 gr med rätt spö. Det blir dock en knepig balans på ett litet lätt spö med den rullen.

Använder man Buster Jerks eller Mc Pike så fungerar Recordspolen lika bra. Nästan i alla fall. Och mycket bättre än en djup originalspole. Jag gjorde ett bakåttest i tråden om ABU trim där jag plockade bort trimmet en del i taget för att påvisa skillnaderna. För er som inte orkar läsa den tråden så kan jag meddela att skillnaderna i vissa fall är enorma. I andra högt medelmåttiga. Faktum är att jag har en enda klassisk rund rulle som är i originalutförande från ABU och det är just en Rekord av senaste snitt. Den använder jag till jerk. Fungerar ypperligt med sin 1:6,8 utväxling och den grunda lätta spolen. Fortfarande är spolen ca 5 gr tyngre än motsvarande från UT dock men för jerkbaits så fungerar det kalas.

Frågan är snarare varför inte ABU levererar spolar i klass med UT själva när de ändå har en i sortimentet. Precis som Shimano gör med sina BFS rullar. Det finns en spole från Penn som går att köpa som reservdel av ABU och som passar i en 5000 som är närmare UT än Recordspolen i vikt och linkapacitet. Jag har en och Pennspolen är kalas. Och då är vi tillbaka igen. Den ”lilla” Revo Beast har en djup spole som tar mängder med 0.35. I en rulle som är lika liten som en MGExtrem som ABU klassar som en finessrulle.....varför! Revo Toro Beast ska vi inte tala om. Linan måste räcka till månen och tillbaka.....Faktum är att det skulle räcka med en lite djupare spole på Revo Premier gen 3 för att den skulle räcka finfint som gäddrulle. Det saknas inte mycket för att den rullen skulle klara mina minimikrav på 80-100m 0,35m lina. Bromsen är redan tillräckligt stark. En helt annan broms än tex MGX eller MGExtrem. Dubbla bromskraften faktiskt
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-04, 10:40.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Är det inte så att linmängden på spolarna som sagt är anpassade för nylonlina, i alla fall på de klassiska Ambassadeurrullarna. Grövre nylon typ 0,35-0,40 var i alla fall standard i mitt gäddfiske innan flätlina tog över. Däremot tänker jag att som det antyddes i tråden om kastvikter för rullar så är det storlek på drev, broms osv som gör en rulle mer eller mindre lämplig för fiske med beten som sliter dessa delar.

Kommentera

Jovisst är det förmodligen så när det gäller linkapacitet.

Avseende en ev hållbarhet så tycker jag ofta att det är en myt att storleken skulle inverka. Det handlar för mig mer om linkapacitet och marknadspositionering. Ett mycket bra exempel är Revo Beast vs de andra rullarna i Revo och Max serien. Beast har samma form och storlek men anses vara byggd för tyngre fiske. Dreven är av mässing istället för aluminium. Gissningsvis håller mässing bättre men hur ska kåpor belagda med en titaniumlegering kunna påverka hållbarheten? Möjligtvis mot yttre slitage men hur det ska påverka hållbarheten vid tyngre fiske förstår jag inte. I övrigt är det samma innehåll. Alustativ vs grafit skiljer också.

I övrigt är det samma sak med MGX vs Premiere. Exakt samma innehåll förutom bromsstacken som är flerskivig på Premiere och den har en lite större linkapacitet än MGX. Om än ytterst lite. Samma rulle i övrigt. Revo vs Max är det likadant med. Tyngre komponenter i spolar men i övrigt är de ytterst snarlika inuti. Jag fiskar tom gädda med en Black Max med FC lina och betesvikter upp till 60 gr. Mest beroende på att rullen sitter på ett 60 g spö. Rullen klarar lätt av tyngre beten
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-04, 18:09.

Kommentera

BTW. Jag skulle behöva grunda av min Revo Beast. Till den rullen har jag inte hittat någon grund spole. Var hittar man materialet som man kan använda för att göra spolen grundare? Det borde vara viktigt att insatsen är rund för balansens skull så att bara ta lite kork och skära till känns inte helt ok.

Kommentera

Undrar om hård extruerad polystyren (XPS 300 eller 600) är hållfast nog? Sån som används till isolering av golv som utsätts för belastning, kan slipas. Skär till den, trä den på en skruv med mutter och kör den i en borrmaskin när du formar till den?
                    Senast ändrad av anteman; 2018-03-05, 19:19.

Kommentera

På mina rullar oro rocket 5500 och C3 samma storlek står det 185 m 0,35.
                      Det gäller nylon lägger jag på 0,35 flätlina kommer bara hälften på.
                      Bästa är väll att dom anger 2 olika skalor en för flätlina och en för nylon.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 887 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf