Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Även om du var ironisk så är du inte helt fel ute ändå. Självklart presterar en modern rulle bättre än rullar från 60-70 talet. Dock kvalité och livslängd har dagens moderna rullar inte en chans. Man byggde helt enkelt rullar som skulle hålla i generationer.
    Nu förtiden är det ingen som bryr sig om rullen ger upp efter några år. Snarare att man glatt skriver ut att man fiskar så mycket att rullen redan har rasat. Då finns det inget intresse från tillverkarna att satsa på riktig kvalité. Snarare att man satsar på massa finesser som faktiskt inte bidrar med något men verkar häftigt som sen präntas på oss dess påstådda fördelar med mördande reklam.

    Kommentera


    • #22
      ”En massa finesser ” = kullager i massor där de inte gör någon verklig nytta förutom att det säljer rullar.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        ”En massa finesser ” = kullager i massor där de inte gör någon verklig nytta förutom att det säljer rullar.
        Om det bara vore kullager. Mina två hatobjekt. Tws och micromodule drev är klockrena exempel också. Även om jag vet att många inte håller med mig.
        De har en ytterst liten positiv effekt men nackdelarna är större. Men det är häftigt och citat från många. Som att veva i smör när det gäller dreven.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Om det bara vore kullager. Mina två hatobjekt. Tws och micromodule drev är klockrena exempel också. Även om jag vet att många inte håller med mig.
          De har en ytterst liten positiv effekt men nackdelarna är större. Men det är häftigt och citat från många. Som att veva i smör när det gäller dreven.
          Vad är nackdelen med micromodule enligt dig?

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Även om du var ironisk så är du inte helt fel ute ändå. Självklart presterar en modern rulle bättre än rullar från 60-70 talet. Dock kvalité och livslängd har dagens moderna rullar inte en chans. Man byggde helt enkelt rullar som skulle hålla i generationer.
            Nu förtiden är det ingen som bryr sig om rullen ger upp efter några år. Snarare att man glatt skriver ut att man fiskar så mycket att rullen redan har rasat. Då finns det inget intresse från tillverkarna att satsa på riktig kvalité. Snarare att man satsar på massa finesser som faktiskt inte bidrar med något men verkar häftigt som sen präntas på oss dess påstådda fördelar med mördande reklam.
            Ligger något i vad du säger. Dock skulle jag nog påstå att den kortare livslängden på produkter överlag idag initialt var och är tillverkadriven snarare än kunddriven, så skapades konsumtionssamhället. Så pass att vi knappt längre förväntar oss kvalitet över tid, vi servar och underhåller, rullar t ex en del som bara attan fastän en vettig serviceinstruktion knappast finns att tillgå i förekommande fall. Att den känns bra har blivit viktigare än att det är bra, tror inte det var slutkunderna som planterade den idén i sig själva en gång i tiden...

            Om mina saker, fiskerullar, tvättmaskiner, damsugare, bilar höll längre så skulle i vart fall jag behålla dem längre. De bygger in en "lagom" livslängd i dem så att de får chans att sälja reservdelar och snart nog en ny produkt till kunden, det finns ett mervärde för tillverkarna att göra på det här viset. Det motsatta ger en sällanköpskund och de är helt enkelt inte så lönsamma...

            Allt fler fel och brister i produkter, dvs materialet anses numera vara "ägarrelaterade" - det finns exempel på växellådor i bilar som nästan verkar ha en programmerad livslängd om hälften av bilens livslängd och då har det gått långt...
            Senast ändrad av anteman; 2018-03-19, 22:50.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
              Vad är nackdelen med micromodule enligt dig?
              Nackdelen är att de små kuggarna håller väldigt lite fett. Går snabbt torrt. Även att de är så exakta direkt så de kan inte slitas in som vanliga. De blir bara sämre. Tycker man märker det relativt fort efter en viss tids användning.
              I min värld endast framtaget för torrvevning i butik. Men det är ju där rullar säljs så klart det man inte frångå ifrån. Men aldrig några rullar med leksaks drev för mig.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                Vad är nackdelen med micromodule enligt dig?
                Har själv gnällt en hel del på mikrodreven.
                Upplever att rullarna måste smörjas extremt ofta för att ha kvar nykänslan i gången.
                Även nysmorda har rullar som inte varit mer än något år inte kunnat matcha nya, vilket är
                fallet med många modeller utrustade med konventionella drev.

                Jag brukar säga att mikrodreven inte slits in, de slits ut.
                Det är troligtvis lite väl hårt påstått men jag tror det kan ligga något i det.
                Senast ändrad av JontaK; 2018-03-20, 01:57.

                Kommentera


                • #28
                  Jag har ett par rullar med microdrev. Har även ett par ABU som inte ligger långt ifrån i len vevkänsla. Bland annat en billig LP från Abu, en BlackMax som är den lenaste rullen jag har vevat. Vi råkar dessutom ha två BM inom familjen och bägge är superlena. Tom en rund Ambassadeur med nya drev går riktigt mjukt. Inte alla men många. ABU har en större variation i sin tillverkning av drev men av det 10 tal drevsatser jag har köpt under det senaste året för att renovera gamla fynd på eBay så är 8-9 av 10 i samma härad som mina rullar från Shimano med microdrev i lenhet. Så visst går det att få till en len känsla även utan microdreven. Nu råkar jag faktiskt föredra den känsla som man får med lite grövre drev. Jänkarna brukar använda ordet ”connected”. Tycker det beskriver väldigt bra den känsla jag får. En kontakt med betet som jag saknar ibland när rullarna går alltför mjukt. Tex med BM rullarna. Det blir liksom ingen skillnad mellan att veva in lina eller om man glömt dra åt bromsen så att den slirar. Samma uteblivna känsla. På gott och ont

                  Men visst har du rätt i att det inte bara är antalet kullager. Det finns så mycket mer. Även fina namn på saker som egentligen inte ens är något. Rulltillverkarna har lyckas få till en hype kring lösningar som inte ens är värt att nämna.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-19, 22:33.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Så visst går det att få till en len känsla även utan microdreven.
                    Att det gör!

                    Jag tror faktiskt, med risk att framstå som ultrakonservativ, att många modernare fiskare faktiskt aldrig får chansning att fiska in sina drev ordentligt vilket var standard förr.
                    Har själv ett gäng rullar som gått många timmar, allt från runda Ambassadeurer via riktiga Daiwa Zillion till gamla Conquest. Kuggar stora som hus och rullarna går enormt jämnt, mjukt och friktionsfritt.

                    Ett modernt exempel som jag finner intressant är just Shimano Tranx 300/301. Huvuddrevet har något mindre kuggar än många föregående modeller från både Shimano och andra märken men absolut inte så små som mikrodreven.
                    De Tranx jag känt på som fiskats ett tag och sedan smorts in finner jag inte särskilt grövre i gången än exempelvis Conquest med samma fisketid.
                    Jo, en viss skillnad kan skönjas om man sitter på kammaren och mysvevar i dunkelt ljus men är den avgörande eller ens särskilt märkbar när man yxar hem 140 gram gummi?
                    Knappast.

                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Att den känns bra har blivit viktigare än att det är bra, tror inte det var slutkunderna som planterade den idén i sig själva en gång i tiden...
                    Hade ovanstående stått i bibeln hade jag fanimej varit religiös!

                    Har kämpat många gånger för att få potentiella rullköpare att inte välja den där rullen som känns fantastisk (enligt deras mått) i butik men jag vet är skräp över det andra alternativet som är betydligt bättre kvalitétsmässigt men inte har samma dragningskraft ofiskad.
                    Det handlar i dessa situationer inte sällan om extremt lätt gång, fräcka färger, en moderiktig tillverkare/modell och inte minst om en "fiskekändis" som hållit i rullen i det senaste populära fiskeklippet på Youtube...
                    Senast ändrad av JontaK; 2018-03-20, 02:08.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                      Vad är nackdelen med micromodule enligt dig?
                      Enligt mig inga alls.

                      Har haft snart 6 - 7 st rullar med MM och är mkt nöjd. Inga rasade drev pga av dessa små tänder som påstås hända här och mkt bättre känsla om man jämför med liknande rullar med "vanliga" drev [har några st med vanliga drev kvar]. Personligen har alltid tyckt att kontakten med betet blir bättre om man har MM. Vad mer kan man begära? De flesta jag har pratat med tycker att MM är en förbättring.

                      Googla lite och du får se att vi är inte ensamma om att tycka att MM är bra grejer (framför allt utanför fiskesnacks gränser ), men det finns alltid folk som tycker att det är onödigt. Visa jag känner dömde ut MM från första dagen utan att ens testa det.


                      //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2018-03-20, 08:45.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X