BFT Instinct X11 Finesse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Instinct X11 Finesse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Enligt min mening så är det tämligen många som aspirerar på att marknadsföra rullar för lättare beten men som inte riktig gjort sin hemläxa. Trots att de använder BFS i namnet eller annat som Abu gör. De flesta tillverkarna ”luras” på detta sätt. Med lättare beten avser jag under ca 10 gr och eller svårlastad mindre vobblers.

    En jiggskalle på 10 med 3 tums jigg är inga problem för någon rulle. Det fungerar hyfsat tom med en Ambassadeur. Men häng på en Rapala Shad Rap eller en annan liten vobbler i balsa.

    Abu har ingen rulle som fungerar hela vägen. Inte ens MGXtreme. Problemet med Abu är linkapaciteten. Överflödig lina väger. Vem behöver 150 m 0.14 flät som går på en MGXtreme?. Själva spolen är lätt och bromsen är kalas..

    Shimano har ett par BFS rullar som fungerar fint ner mot 5 gr. Aldebaran, CC etc med BFS i namnet är kalasrullar. Daiwa är en av de som jag nog placerar i skamvrån tillsammans med ABU. Tatula, Zillion etc är kassa med riktigt lätta beten. Oavsett vad Daiwa säger och skriver på rullarna. SV, CT etc. fungerar hur bra som helat från ca 10 gr. Det är lite konstigt att de gör på detta sätt då de har fina BFS rullar på den japanska marknaden, SS etc....
    Halleluja på allt du sa mankan!! De gamla små shimano curado/chronarch 51e gör ett kalasjobb också.

    Kommentera


    • #12
      Hur menade Mankan G med ”riktigt lätta drag” i sitt uttalande om olika BFS rullar, undrar jag?!? Hade jag inte haft och har kvar några av Daiwas rullar med SV-spolar så skulle jag kanske köpa det mesta i Mankans inlägg angående multirullar som marknadsförs som BFS rullar.Men BFS fisket är framförallt fiske med små fiskedrag (1gr-8gr) i relativt små vattendrag där det räknas inte kastlängder utav precision och hantering av nämnda vikter enligt Japanerna som är världsledande inom det område.
      Slutligen mina otrimmade Daiwor fast med SVspolar klarar uppgiften mer än galant ( beroende vilket spö jag använder för tillfället)
      Senast ändrad av Blinker; 2019-07-20, 14:19.

      Kommentera


      • #13
        Kan vi återgå till ämnet BFT Instinct X11 Finesse nu

        Märket BFT alltså...

        Kommentera


        • #14
          Jag har endast provat rullen och jag tycker att man kan flytta tråden till recensioner av " kinaskit" .

          Kommentera


          • #15
            Tycker inte inläggen har spårat ur. Tråden handlar primärt om BFT rullen men den marknadsförs bla som en rulle för lätta beten. Och det jag klassar som lätta beten duger den inte till. Kan man undvika beten under 10 gr fungerar BFT rullen fint. Dessvärre har de exemplar av BFT rullar jag fiskat med varit rätt högljudda vid kast. Tycker även att det brukar skrika rätt ordentligt om rullarna när CwC är med i diverse event på Youtube. Men jag har för lite erfarenhet av märket utöver detta.

            Jag bryr mig inte heller om den japanska definitionen av BFS fisket. För mig som oftast fiskar från land så behöver jag möjligheten till långa kast även med lätta beten. Och samtidigt ha precision och en stabil rulle. För mig betyder BFS möjligheten till just detta. Vad tillverkarna sedan kallar rullarna för är helt egalt.

            Det finns ingen given gräns för när en rulle slutat att fungera optimalt. Det är först o främst en smaksak. Men det beror även på spön, lina, beten, väder etc. inte minst kastteknik. För mig, observera ordet ”mig” och i mitt fiske med lätta beten är det en otroligt stor skillnad på en BFT som ts frågar om eller en Daiwa SV (Tatula eller Zillion) och en Aldebaran BFS, eller mina trimmade Abu Mörrum SX med lätta beten. Daiwa SV eller BFT fungerar givetvis men allt är så mycket enklare med Aldebaran BFS eller mina Mörrums. Man kommer längre och har samtidigt mycket mer kontroll på var man lägger kastet. Kanske främst för att det fungerar så pass mycket smidigare utan att man behöver fundera på ev overruns eller att man inte behöver ta i för att få längderna. Med mina väl utprovade rullar och spön har jag inga problem att matcha mitt haspel i vare sig kastlängder eller precision med beten av typ Cranky X på 6 gr. I precision är det faktiskt tvärtom. Jag kan inte för allt i världen kasta med precision med en haspel.

            Observera att mina åsikter gäller för mitt fiske. Det är inte någon 100 % sanning för att det ska gälla alla andra. Med lätta beten avser jag jiggskaller på 3-7 gr och 2 tums jiggar eller små vobblers av typen Cranky X på ca 6 gr upp till Rapala vobblers på kanske 8-10 gr. Skillnaden med att kasta dessa beten med en BFT som ts frågar om (eller en Daiwa SV, Revo Extrem) och en Aldebaran BFS ( trimmade Mörrums SX, Daiwas SS/air) är enorm. Har ni inte provat så lär ni bli överraskade. Tycker även att skillnaden är påtaglig med beten på några gram över 10 gr såsom Berkley Cutter eller Rapa Shad Rap Shad på ca 11-12 gr. Mindre trassel och samtidigt bättre kastlängder. Att få en rulle stabil är ingen konst. Det är bara att dra åt bromsen med korta kastlängder som följd. Att få en rulle att förbli stabil med lätta beten och samtidigt kasta långt i motvind är en helt annan sak,

            Jag äger/har ägt eller noggrant provat alla rullar ovan samt ett gäng till mindre rullar såsom Revo MGX, Premiere, Daiwa Pixy, Calcutta Conquest 50 och BFS, Shimano Scorpion MGL, Metanium (både DC och MGL), Aldebaran MGL och den vanliga 50. Både trimmade varianter och i standardutförande. Har säkert missat någon.

            Jag förutsätter att ni har rätt spö för uppgiften för spöt påverkar oerhört mycket.

            Från ca 10 gr så är skillnaderna minimala. Men återigen är gränsen inte knivskarp. Ett visst bete på 10 gr kan fungera kalasfint medan ett annat inte alls lirar.

            Men som sagt, detta är mina åsikter och hur det fungerar för mig i mitt fiske. Andra har säkerligen helt andra åsikter,
            Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-20, 20:31.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #16
              Jag behöver ingen finesserulle för att kasta lätta beten långt. Jag förflyttar mig med båt och bland näckrosorna är det för mig viktigare att hamna rätt än just långt.

              Jag ska testa rullen utifrån mitt amatörperspektiv och återkommer med mina tankar om rullen vid tillfälle.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Tycker inte inläggen har spårat ur. Tråden handlar primärt om BFT rullen men den marknadsförs bla som en rulle för lätta beten. Och det jag klassar som lätta beten duger den inte till. Kan man undvika beten under 10 gr fungerar BFT rullen fint. Dessvärre har de exemplar av BFT rullar jag fiskat med varit rätt högljudda vid kast. Tycker även att det brukar skrika rätt ordentligt om rullarna när CwC är med i diverse event på Youtube. Men jag har för lite erfarenhet av märket utöver detta.

                Jag bryr mig inte heller om den japanska definitionen av BFS fisket. För mig som oftast fiskar från land så behöver jag möjligheten till långa kast även med lätta beten. Och samtidigt ha precision och en stabil rulle. För mig betyder BFS möjligheten till just detta. Vad tillverkarna sedan kallar rullarna för är helt egalt.

                Det finns ingen given gräns för när en rulle slutat att fungera optimalt. Det är först o främst en smaksak. Men det beror även på spön, lina, beten, väder etc. inte minst kastteknik. För mig, observera ordet ”mig” och i mitt fiske med lätta beten är det en otroligt stor skillnad på en BFT som ts frågar om eller en Daiwa SV (Tatula eller Zillion) och en Aldebaran BFS, eller mina trimmade Abu Mörrum SX med lätta beten. Daiwa SV eller BFT fungerar givetvis men allt är så mycket enklare med Aldebaran BFS eller mina Mörrums. Man kommer längre och har samtidigt mycket mer kontroll på var man lägger kastet. Kanske främst för att det fungerar så pass mycket smidigare utan att man behöver fundera på ev overruns eller att man inte behöver ta i för att få längderna. Med mina väl utprovade rullar och spön har jag inga problem att matcha mitt haspel i vare sig kastlängder eller precision med beten av typ Cranky X på 6 gr. I precision är det faktiskt tvärtom. Jag kan inte för allt i världen kasta med precision med en haspel.

                Observera att mina åsikter gäller för mitt fiske. Det är inte någon 100 % sanning för att det ska gälla alla andra. Med lätta beten avser jag jiggskaller på 3-7 gr och 2 tums jiggar eller små vobblers av typen Cranky X på ca 6 gr upp till Rapala vobblers på kanske 8-10 gr. Skillnaden med att kasta dessa beten med en BFT som ts frågar om (eller en Daiwa SV, Revo Extrem) och en Aldebaran BFS ( trimmade Mörrums SX, Daiwas SS/air) är enorm. Har ni inte provat så lär ni bli överraskade. Tycker även att skillnaden är påtaglig med beten på några gram över 10 gr såsom Berkley Cutter eller Rapa Shad R ap Shad på ca 11-12 gr. Mindre trassel och samtidigt bättre kastlängder. Att få en rulle stabil är ingen konst. Det är bara att dra åt bromsen med korta kastlängder som följd. Att få en rulle att förbli stabil med lätta beten och samtidigt kasta långt i motvind är en helt annan sak,

                Jag äger/har ägt eller noggrant provat alla rullar ovan samt ett gäng till mindre rullar såsom Revo MGX, Premiere, Daiwa Pixy, Calcutta Conquest 50 och BFS, Shimano Scorpion MGL, Metanium (både DC och MGL), Aldebaran MGL och den vanliga 50. Både trimmade varianter och i standardutförande. Har säkert missat någon.

                Jag förutsätter att ni har rätt spö för uppgiften för spöt påverkar oerhört mycket.

                Från ca 10 gr så är skillnaderna minimala. Men återigen är gränsen inte knivskarp. Ett visst bete på 10 gr kan fungera kalasfint medan ett annat inte alls lirar.

                Men som sagt, detta är mina åsikter och hur det fungerar för mig i mitt fiske. Andra har säkerligen helt andra åsikter,
                Så vad säger du om MGL, t ex Metanium i sammanhanget? Spöar den SV där nere vid 5-8g eller behövs det en Shimano BFS/trimmad Mörrum för det?

                Ber TS om ursäkt att det blev OT men bra trådar har enligt min mening, ofta en benägenhet att spåra lite organiskt, sånt gillar jag så länge TS huvudfråga är någorlunda besvarad... X11 är lite nervös på BFS-marginalen om man nu ens fiskar där..

                vill man ha en billig BFS från Kina som tydligen kastar bra så skulle jag nog fundera på att köpa en Fishband Brilliance GH 100...
                Senast ändrad av anteman; 2019-07-20, 23:38.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Jag behöver ingen finesserulle för att kasta lätta beten långt. Jag förflyttar mig med båt och bland näckrosorna är det för mig viktigare att hamna rätt än just långt.

                  Jag ska testa rullen utifrån mitt amatörperspektiv och återkommer med mina tankar om rullen vid tillfälle.
                  Med dessa förutsättningar så lär rullen fungera bra
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Så vad säger du om MGL, t ex Metanium i sammanhanget? Spöar den SV där nere vid 5-8g eller behövs det en Shimano BFS/trimmad Mörrum för det?

                    Ber TS om ursäkt att det blev OT men bra trådar har enligt min mening, ofta en benägenhet att spåra lite organiskt, sånt gillar jag så länge TS huvudfråga är någorlunda besvarad... X11 är lite nervös på BFS-marginalen om man nu ens fiskar där..

                    vill man ha en billig BFS från Kina som tydligen kastar bra så skulle jag nog fundera på att köpa en Fishband Brilliance GH 100...
                    Har dessvärre inte använt Metanium MGL och SV parallellt på länge men om jag ska generalisera så tycker jag att de spelar i samma liga kastmässigt oavsett betesvikter, Är inte helt överens med hur Shimano marknadsför MGL. Jämfört med de vanliga varianterna av MGL så skiljer det inte så mycket. På de MGL rullar jag provat så väger tex spolen precis lika mycket som den vanliga rullen. Däremot tar MGL lite mindre lina och spar därigenom några gram i spolvikt. BFS är en helt annan best. Mycket lättare och grundare spole samt en helt annan broms.

                    Däremot kan jag jämföra två andra rullar som jag numera använder frekvent parallellt: Aldebaran MGL och Aldebaran BFS. Bägge av senaste variant. BFS är hela tiden lite mer nervös än MGL men fungerar klart bättre med tex den nya lilla Rapala Shad Rap Shad på ca 6-7 gr eller en Cranky X på 6 gr, Med MGL krävs det lite mer kastbroms för att rullen ska förbi stabil med dessa beten med lite kortare kast som följd. BFS är också känsligare i val av spö. Tog ett tag innan jag hittade ett spö som fungerar bra. I början var jag på väg att ge upp men när jag parade ihop rullen med ett Westin W3 Crank så föll allt på plats. Fungerar fantastiskt bra med små cranks. Då rullarna sitter på olika spön så går det inte att jämföra rakt av men jag föredrar MGL med tex Berkley Cutter på 11 gr eller Rapala Shad Rap. MGL är en mycket trevligare rulle när man väl lämnat de allra lättaste betesvikterna. Så om jag bara fick välja en rulle så skulle det bli en MGL. Tar hellre lite kortare kastlängder med små vobblers än BFS lite mer nervösare gång med alla beten.

                    Abu Mörrum SX 1600 MAG eller IVCB med spole från Avail fungerar faktiskt ännu bättre än BFS från Shimano med dessa lätta beten såsom Cranky X. Har faktiskt inga problem med att få iväg weedlessriggade 2 tums jiggar utan vikt. Dvs bara en krok i jiggen utan skalle. Stålande att använda bland näckrosor eller nate. Det lustiga är att dessa godbitar fungerar precis lika fint med lite tyngre beten. Ultra MAG versionen är dock klart sämre, beroende på att trimspolen till UM fungerar så pass mycket sämre då kastbromsen är usel med denna spole. Dessvärre är de inte lika sköna att fiska med då de är klart råare i gången. Inga stora bekymmer men man känner kugghjulen tydligt. De är även helt i metall och därmed rätt kalla att hålla i under lite kyligare väder. Annars är de små och smidiga att greppa och fantastisk kvalitet
                    Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-21, 20:20.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Intressant Mankan om dina upplevelser av Shimano BFS/MGL och deras respektive kastbromsar... Har en T3 MX med en lätt SLPW SV spole (egentligen överkurs för mitt fiske) och den kastar tryggt och bra nog.

                      Eftersom jag inte fiskar BFS-vikter (2-6g) överhuvudtaget så kanske man skulle pröva en liten MGL med SVS Infinity och inte ytterligare en Daiwa, t ex Alphas SV... mest för att pröva hur en modern centrifugalbroms funkar...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 005 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X