Ambassadeur Djungelfråga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Djungelfråga!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Djungelfråga!

    Jag o polarn sitter här och dividerar ang Ambassadeur modeller och när vi va på en mässa nyligen såg vi nämligen Abu Ambassadeur 5600 Svartzonker edition som såg fin ut. Men när vi frågade ABU snubben vilken rulle den va baserad på så va han inte säker på vilken,. Den nya rocket har 4+1 dvs denna https://www.dogger.se/amb-5500-pro-rocket-black-edition. Så är svartzonkern värt sitt pris eller är det nya rocket som gäller om man har köplust?

    svartzonkern:http://www.olssonsfiske.se/fiskereds...00-svartzonker

    Gamla rocket: https://www.dogger.se/ambassadeur-5500-cs-pro-rocket

    Nya rocket?: https://www.dogger.se/amb-5500-pro-rocket-black-edition

    Ni som har Nyare Ambassadeur får gärna skriva hur ni upplever era modeller då ja bara har en från 90talet

    EDIT: såg nu att den gamla Rocket har magnetbroms? och Svartzonkern inte har det? är den i så fall borttagen eller vilken rulle är Svartzonkern baserad på???
    Senast ändrad av _Ekman_; 2018-03-27, 00:15.

  • #2
    Nu har jag mer japanska rullar i mina tankar än Ambassadeurer men då det har passerat några hundra av den sistnämnda här hemma genom åren så jag gör ett dåligt försök att svara.
    Först och främst; en "riktig" Rocket har stativ i kromad mässing och väger minst 300 gram!

    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Jag o polarn sitter här och dividerar ang Ambassadeur modeller och när vi va på en mässa nyligen såg vi nämligen Abu Ambassadeur 5600 Svartzonker edition som såg fin ut. Men när vi frågade ABU snubben vilken rulle den va baserad på så va han inte säker på vilken
    Svartzonkern är en bra plattform och ligger väl egentligen närmast JB i sin specifikation med stativ i mässing, bromsplatta i aluminium(?), bussningar i spolen och dubbla backspärrar.
    Bromsplatta i mässing är inte direkt nödvändig men vissa av oss tycker den hör till i en Ambassadeur för tyngre fiske. Jag har sett några aluminiumplattor ta skada men då har fisket varit mer än brutalt.

    JB'n har visserligen drev i rostfritt stål och det är väl det främsta funktionsmässigt som skiljer JB och Svartzonker åt. Den sistnämnda har något ABU kallar "Dual Brake" som inte får en närmare förklaring. Handlar det om centrifugalbroms och spolbroms som funnits sedan stenåldern månne?

    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Det där är en Pro Rocket som den sett ut och varit uppbyggd i ganska många år.
    Jag tycker det är en väldigt trevlig plattform till gäddfiske, fungerar faktiskt alldeles utmärkt rakt ur lådan. Det kanske bästa är att den blir bättre med tiden om
    man tar hand om den på rätt sätt!

    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Har inte satt mig in helt i specifikationen på den svarta men den känns som en halvmesyr som säkerligen fungerar men inte är riktigt lika bombsäkert
    byggd som de andra två ovan.
    Kalla mig traditionalist men till gäddfiske föredrar jag att mina Ambassadeurer har två kullager, det räcker gott och väl.

    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Ni som har Nyare Ambassadeur får gärna skriva hur ni upplever era modeller då ja bara har en från 90talet
    Det som kan sägas vara båda bra och dåligt med den klassiska runda Ambassadeuren är väl just att det inte spelar så stor roll om din rulle är från 90-talet eller från igår, de är på många sätt väldigt lika.
    Den största "revolutionen" som hänt 4000-6000-storlekarna på många år kom 2014 då spole och linspridare byttes ut i vissa modeller (bland annat C3, C4 & Rekord) mot lättare diton.
    Jag har aktivt använt Ambassadeurer som byggts i slutet av 60-talet fram genom decennierna till helt nya varianter och tycker alla fungerar utmärkt om man är medveten om plattformens begränsningar.
    Det är för all del trevligt med envägslager och nya lätta delarna men det är på intet sätt nödvändigt.
    Har fiskat en hel del med bland annat C3or från 90-talet och tycker dessa fungerar väldigt bra, sen har ABU några mindre pärlor från samma årtionde som exempelvis runda Max-serien.

    Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    EDIT: såg nu att den gamla Rocket har magnetbroms? och Svartzonkern inte har det? är den i så fall borttagen eller vilken rulle är Svartzonkern baserad på???
    Ingen av dessa rullar har magnetbroms utan ABU's vanliga sexstifts centrifugalbroms.
    Få Ambassadeurer storlek 4000-6000 har magnetbroms, bland annat gamla gröna C5 Mag hade Magtrax-systemet som fungerade helt okej.


    Även om jag är någorlunda insnöad på japanimporterade, onödiga rullar använder jag fortfarande primärt en Ambassadeur som skulle kunna kallas 4500C Pro Rocket som gäddrulle.
    Click image for larger version

Name:	4500grön02a.jpg
Views:	1
Size:	428,1 KB
ID:	1786563
    Ett rent hemmabygge som jag slängt ihop av diverse delar.
    Viktigt i specifikationen är lätta spolen, lätta linspridaren, två kullager vilka är ABU-original i spolen och bromspaket från Smooth Drag.
    I de flesta avseenden en helt ordinär Ambassadeur men/och en fantastiskt rulle till sitt syfte.

    Förhoppningsvis kommer någon av ABU-nördarna in och rättar mina eventuella fel angående rullarnas specifikationer...
    Senast ändrad av JontaK; 2018-03-27, 01:03.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaren! men hur kommer det sig att Vissa rocket har TVÅ?? mekaniska bromsar? "https://www.youtube.com/watch?v=M5k0KPMDqlM&feature=youtu.be&t=75" som man ser här i detta klipp? Men är svartzonkern ett ihopkok av rullar eller varför säger dom att det är en rocket i grunden?
      samt hur är kastegenskaperna på en svartzonker med noll lager jämfört med nya rocket med 4 lager vilket 2 sitter i spolen antar jag?

      sen är väl en fråga om svartzonkern är ett bra köp och som kastar fint helt enkelt.
      Senast ändrad av _Ekman_; 2018-03-27, 01:20.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
        Men är svartzonkern ett ihopkok av rullar eller varför säger dom att det är en rocket i grunden?
        Alla 4000-6000 är besläktade på ett eller annat sätt. Varenda "specialmodell" kan för all del kallas hopkok.
        Det finns bland annat en 5600CL Rocket med med gavlar i orange som har aluminiumstativ och tumtangent i plast, varför den kallas
        Rocket är en mycket bra fråga. Skulle gissa att det har mest med marknadsföring att göra.

        Ska man välja Ambassadeur gör man det bäst genom att antingen prova rullen i fråga eller helt enkelt titta noga på hur den är uppbyggd.
        Det finns så många olika modeller med snarlik uppbyggnad att namnen och det påstådda släktskapet mest blir förvirrande.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Alla 4000-6000 är besläktade på ett eller annat sätt. Varenda "specialmodell" kan för all del kallas hopkok.
          Det finns bland annat en 5600CL Rocket med med gavlar i orange som har aluminiumstativ och tumtangent i plast, varför den kallas
          Rocket är en mycket bra fråga. Skulle gissa att det har mest med marknadsföring att göra.

          Ska man välja Ambassadeur gör man det bäst genom att antingen prova rullen i fråga eller helt enkelt titta noga på hur den är uppbyggd.
          Det finns så många olika modeller med snarlik uppbyggnad att namnen och det påstådda släktskapet mest blir förvirrande.

          EXAKT så känner ja med. Det känns som när abu ska bygga en ny rulle så doppar dom ner handen i massa lim
          och springer runt och doppar handen i alla monteringslådor som finns och bygger en rulle av det

          FRÅGA NUMMER TVÅ: Varför väger svartzonkern 330 gram medans tex Rocket väger 365 gram och NYA rocket väger 295 gram???? Alla har ju mässingstativ etc

          FRÅGA NUMMER TRE: Känns kupade sidor på Ambassadeurer bättre efter flera timmars fiskanske bättre än dom raka som bla sitter på svartzonkern?
          Senast ändrad av _Ekman_; 2018-03-27, 01:41.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
            EXAKT så känner ja med. Det känns som när abu ska bygga en ny rulle så doppar dom ner handen i massa lim
            och springer runt och doppar handen i alla monteringslådor som finns och bygger en rulle av det.

            Precis, detta är ABUs styrka och svaghet. I princip alla runda rullar sedan tidigt/mitten 90-tal är kompatibla med varandra till nästan 100%. De uppdateringar som kom 2014 till C3/C4 (som JontaK nämnde) kan du peta i en äldre rulle om så önskas, eller i en Röd Rocket...

            FRÅGA NUMMER TVÅ: Varför väger svartzonkern 330 gram medans tex Rocket väger 365 gram och NYA rocket väger 295 gram???? Alla har ju mässingstativ etc

            Skulle tro att SZ har kromat mässingstativ och bottenplatta i Aluminium, Rocket har stativ samt bottenplatta i kromad mässing medan nya har stativ och bottenplatta i Alu.. Till normalt fiske kvittar det vilket man väljer, ska tävla i grenen "yxa ihjäl en rulle på kortast tid med 200 gram + beten" så bör man välja nya Rocketen i kombination med regelbundna och kraftiga backslag..

            FRÅGA NUMMER TRE: Känns kupade sidor på Ambassadeurer bättre efter flera timmars fiskanske bättre än dom raka som bla sitter på svartzonkern?
            Smaksak..

            Kommentera


            • #7
              Blev lite knasigt svar där..men ni ser säkert.

              Kommentera


              • #8
                Ska du lägga ca 2000 på en Amba då ska VC Pike från http://www.sportfiskeboden.com/ vara det bästa

                Kommentera


                • #9
                  Den här skulle jag köpa. Helt färdig och... Frän!

                  http://sportfiskeboden.jetshop.se/fi...bbleri-edition

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                    Den här skulle jag köpa. Helt färdig och... Frän!

                    http://sportfiskeboden.jetshop.se/fi...bbleri-edition
                    Jäklar den var läcker .
                    Den i 4500 stl & vänstervev

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X