Skillnad mellan haspelrullar i samma prisklass - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad mellan haspelrullar i samma prisklass

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skillnad mellan haspelrullar i samma prisklass

Vad är skillnaden mellan, exceler 2500/ninja 2500, legalis 2500 som alla ligger ungefär lika i pris, mellan 550-650kr

Tråden är öppen för andra frågor kring rullar, från samma fabrikat men med olika modeller med rätt likvärdiga spec. och priser

Bring it on Buster

Jag antar att du jämför rullar från tidigare generation. Nya generationen är LT (Light & Tough).

Ninja och Legalis har t.ex. inte Air Bail (tjockare/hållbarare bygel).
    Jag är av uppfattningen att Exceler är den bästa rullen av dem du nämner (om man kollar specen). När den kom ut kostade den omkring 1000 kr. Legalis låg någon hundring lägre i pris när den kom. Ninjan däremot har kostat omkring 500 kr hela tiden.

Jag äger några Exceler och Freams av förra generationen. Excelern är helt klart en prisvärd rulle om man får den för omkring 600 kr.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-03-30, 11:20.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jo Legalis, Exceler, Fuego samt nya ballistic är väldigt lika varandra, samtliga är byggda på nya LT plattformen och är således lätta och starka en 2500 har ex 10kg slirbroms.
      Det som skilljer är att Ballistic är gjord I vårt material Zion som är vårt lättaste och starkaste, har 6 lager och Magseald. en 2500 väger 180gr
      Fuego har samma allting förutom att den har mindre Zaion material I sig vilket gör den tyngre. En 2500 väger 210gr
      Exceler sen är igen samma rulle som fuego minus magsealed lagret. Men den har å andra sidan lackerad kropp. en 2500 väger 215gr
      Legalis sen är återigen samma rule som ovan minus vevinfästningen som är av vanlig typ alltså en som skruvas med mothåll. en 2500 väger 220gr
      Typ så ha ha ha lite rörigt men ja ändå...
      Vad gäller ninja sen. Är det av våran gamla rullkropps modell. Den saknar dessutom den feta bygeln (airbail) bland annat, och är av en en äldre typ. en 2500 väger 270gr.

Kommentera

Frågan är då om nya Exceler LT är värd ca 400 kr mer... klart lättare med hus i "composite" (?) vilket kan vara bra på rätt spö, är dreven omgjorda och hållbarare så är det ett plus naturligtvis.

Skulle önska att Fuego och Exceler LT 2500D (deep) fanns även som 2500S (Shallow) för flätlina med runt 6:1 utväxling... Som Tatula LT3000-CXH dvs med bibehållen bromsstyrka, har för mig att de "gamla" 2506 spolarna hade klenare broms...

Tror att Tatula LT passar in i Busters tråd ovan, strax under Ballistic...
        Senast ändrad av anteman; 2018-03-30, 14:08.

Kommentera

Om Daiwa bara slutade att tvinga folk att lämna in sina MagSeal rullar för service. En absolut No-Go. Även om jag själv äger två av deras topprullar kommer jag aldrig igen att köpa någon magsealed rulle som ny förrän Daiwa släppa magoljan på flaska.
          Därför är nog Excelern bästa valet, tycker jag. ( Om den nu är ett bättre val än en Stradic Ci4+). Annars om man inte gå på LT och vill/kan ha en lite tyngre rulle så rekommendera jag senaste BG- serien
          Senast ändrad av Utter; 2018-03-30, 14:17.

Kommentera

Ni har ju valet Tatula LT oxå. Exakt samma rulle som Ballistic LT men utan magseald lagret. Där har du din rulle !

Kommentera

Fuego å Exceler finns både som 2500 samt 2500D

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Fuego å Exceler finns både som 2500 samt 2500D
                Låter bra det, det här fick mig på tro annat:

Fuego LT:
                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20180330-155840.png
Views:	1
Size:	100,7 KB
ID:	1786589

en US sida som synes i överkant på bild, månne andra modellvarianter här i Europa.

Kommentera

Yapp vi har andra modeller här

Kommentera

Jag tänker främst på dom gamla (ej LT) som tex happy angler säljer ut nu

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki