Fan då.. Jag skulle ju inte köpa fler prylar inför säsongen!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Luna frågor kontra svenska ambassadeurer!
Collapse
X
-
Kommentera
-
problemet med IAR lagret i kyla är välkänt på Lunarullarna....påstås bero på fettet det är smörjt med från fabrik...rengör och dit med tunnare smörja så sägs det funka oklanderligt...Ursprungligen postat av ajoan Visa inläggAv alla rullar som jag har och har haft är det faktiskt Lunan (253) som jag använder mest till gäddfisket. Den är en riktigt favorit, trevlig i handen kastar stabilt och har mjuk broms (även om jag faktiskt bytt lameller). I mitt fall främst tillsammans med ett Lipstick.
Jag har haft rullen i många år och har bytt ut många lager i den. De som jag tycker tar mest stryk är IAR (som jag bytt tre gånger) samt lagret mot vevaxeln (heter det så?), G53-8001. Det lagret blir lätt smutsigt och är dessutom svårt att få bort om man slarvat lite med servicen...Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
Kommentera
-
Den är bara "gammal" hypen har lagts sig för flera år sedan och den fanns inte överallt att köpa men nu är den tillbaka. Kommer du ihåg när St Croix släppte en rulle?Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggJust luna känns lite som en outsider
Kommentera
-
Jag köpte en Luna 253L (vänstervevad) för ca åtta år sedan, men den har faktiskt mest blivit liggande hemma i en byrålåda till förmån för olika ambassadeurrullar. varför? Jo 1: Jag gillar inte hur det liksom smårycker under kast om inte linspridaren är hyfsat centrerad. Kasten blir långa ändå, men jag gillar inte känslan. 2: När jag jerkfiskar vill jag helst hålla runt rullen, och så som jag då vill ha tummen-ganska rakt framåt och krökt nedåt-så hamnar den i vägen för linspridaren och linan på grund av rullens litenhet och tumbryggans (eller vad den kallas) placering. Om jag vinklar tummen åt vänster så funkar det, men så känns inte naturligt för mig att hålla. Jag har förresten rätt små händer. En Amba JB känns lite stor men funkar helt OK. 3: frikopplingstangenten är inte ergonomiskt bra för mig för det krävs en rätt stor nedåtgående rörelse med tummen för att frikoppla och det känns i tummen efter ett tags fiskande eftersom det blir ett brytande i den. Därför släpper jag fingrarnas grepp runt spöhandtaget och vinklar ut handen åt höger och frikopplar med tummen vinklad snett åt vänster. På så sätt kan handen och tummen glida ned i en låg position i förhållande till spöhandtaget som annars är i vägen och orsakar nämnda osköna brytande. Hoppas ni fattar och nej- jag är inte missbildad! (tror jag). Föredrar frikoppling a la amba JB där tangenten är ledad i framkant. Tycker faktiskt det är konstigt att i princip alla endast hyllar rullen.
Alltså flera saker som är fel för mig med denna rulle (orkar inte redovisa alla men detta är de största) men den andas kvalitet, kastar bra och är jätteskön att veva med. Reglagen är helt OK också och bromsen är åtminstone hyfsad på mitt ex. Kommer fortsätta harva med runda ambassadeurer av olika slag tills jag råkar prova en modern lågprofilare kanske? Gillar dock att t ex en Rocket eller JB är otroligt enkla att meka med och funkar fint att fiska med.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
31 993 visningar