Daiwa Luna frågor kontra svenska ambassadeurer! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luna frågor kontra svenska ambassadeurer!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lunan är något mindre tack vare lägre rullfäste och den rundare och trevligare att hålla i.
    Haft en full trimmad rocket som jag var tvungen att sälja då den var för hög.
    Köpte en Luna 253 som var något lägre men satt perfekt o handen.
    Även ifall en Ambassadeur hade suttit perfekt i handen hade jag tagit Lunan före en trimmad ambassadeur.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Lunan är något mindre tack vare lägre rullfäste och den rundare och trevligare att hålla i.
      Haft en full trimmad rocket som jag var tvungen att sälja då den var för hög.
      Köpte en Luna 253 som var något lägre men satt perfekt o handen.
      Även ifall en Ambassadeur hade suttit perfekt i handen hade jag tagit Lunan före en trimmad ambassadeur.
      Jerkade du nåt med lunan?

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
        Vad är era erfarenheter gällande daiwa luna 253?? ja läste nånstans på fiskesnack att bromsen högg och/eller va undermålig? Jag känner ingen som haft en Luna så ja vet absolut nada om dom så kvällen kommer gå till att läsa allt mellan himmel och jord om dom.
        Nu var det ganska många år sedan jag hade en Daiwa Luna hemma men jag har tidigare ägt 103 och 203 samt fiskat med och servat 253 och 300.

Rullen är ju i grunden en japantillverkad Daiwa Millionaire så byggkvalitén är det definitivt inget fel på.
        De exemplaren jag hade förr var utrustade med Daiwas äldre slirbromssystem där lamellerna bestod av någon form av kompositfiber. Jag tycker personligen
        att dessa är betydligt sämre än lameller av kolfiber. Kompositen fungerar väl som ny men är väldigt känslig för vatten- och oljekontaminering vilket kan leda till svagare och ryckig broms.

Jag servade en 253 för några år sedan där envägslagrets plastbur var sprucken.
        Det var en hårt fiskad rulle och är också den enda jag sett med trasigt lager, har däremot hört om ett par andra där envägslagret släppt i kyla. Om detta berodde på slitna/ej underhållna rullar eller otillräckliga material kan jag inte svara på.

Lunan kastar fantastiskt, är hyfsat ergonomisk för en rund rulle, har ganska bra vevkraft och går väldigt jämnt och fint.
        En kanonrulle som blir ännu bättre om man slänger i en uppsättning kolfiberlameller (om inte Daiwa bytt på senare år) och ser till att grundsmörja frikopplingen väl (som på många andra rullar).

Kommentera

jag har 2 st luna 253 och 2st amb 5600 och luna är liite lägre och bekvämare och är betydligt trevligare att kasta med, mindre lintrassel, mjukare, tystare, ända som bruka bli dåligt är iar lagret men det brukar ju också ge upp på ambassadeurerna när dom har blivit mycket fiskade,

Click image for larger version

Name:	29894125_10212289488579555_1629743055_o.jpg
Views:	1
Size:	772,7 KB
ID:	1786610
          Senast ändrad av toffee; 2018-04-01, 07:27.

Kommentera

Visst saknar 253 synkad linspridare!?
            Nått att tänka på om man är van Ambor som har synkad.
            Spelar ingen större roll enligt mig men för den som inte är van kanske det känns konstigt.

Kommentera

Nu blir jag ju ännu mer sugen på att köpa mig en Luna.....
              Helvete!

Skulle behöva en rulle till mina hilo då min 300 ska få gå upp till 200gr+...... där borde 253 vara perfekt.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Visst saknar 253 synkad linspridare!?
                Nått att tänka på om man är van Ambor som har synkad.
                Spelar ingen större roll enligt mig men för den som inte är van kanske det känns konstigt.
                JA linspridaren står still vid kast på 253 men det är ingenting som stör mig i alla fall

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                  Jerkade du nåt med lunan?
                  Har hittat drev för 6,3 utväxling så nu är dom en fröjd att jerka med.
                  Beställde drev till Daiwa Millionair som är samma rulle fast en JDM version

Kommentera

Har jerkat stenhårt med luna 253 och 300 9-10 år nu. Har aldrig haft något problem.
                    Jag servar dom vart annat år med lite yellow label. Abu används till trolling.

Kommentera

Av alla rullar som jag har och har haft är det faktiskt Lunan (253) som jag använder mest till gäddfisket. Den är en riktigt favorit, trevlig i handen kastar stabilt och har mjuk broms (även om jag faktiskt bytt lameller). I mitt fall främst tillsammans med ett Lipstick.

Jag har haft rullen i många år och har bytt ut många lager i den. De som jag tycker tar mest stryk är IAR (som jag bytt tre gånger) samt lagret mot vevaxeln (heter det så?), G53-8001. Det lagret blir lätt smutsigt och är dessutom svårt att få bort om man slarvat lite med servicen...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf