Billig vs dyr multirulle abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billig vs dyr multirulle abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Jo sagan hade ett lyckligt slut men usch vilken tid det tog. Det började med att ja efter några kast märkte att min Metanium klickade typ 10/15 ggr per vev varv och varje klick/knäpp kände man distinkt i rullen så det va helt otroligt störande och körde ja en vobbler eller liknande som hade mer motstånd blev det värre så antar det va nåt med evighetsskruven och linföraren som inte lirade väl men hela ärendet tog 5 veckor och sånt gör mig så trött :< ja ringde även till normark som skulle kolla på rullen och han sa om min rulle "alla rullar låter ju lite" då gick ja i taket och hade ett utlägg om att ja ägde 500 rullar och att ja aldrig vart med om liknande och tror han på allvar en rulle för 4 tusen ska låta som andra världskriget så kan dom behålla den men sen sa han "pga rullen va så dyr får du en ny" MEN nu är allt fint och rullen är len som en babyrumpa och kastar helt otroligt.
    Gillar inte hur dem skötte det där... Men skönt att det löste sig

Kommentera

Jo sagan hade ett lyckligt slut men usch vilken tid det tog. Det började med att ja efter några kast märkte att min Metanium klickade typ 10/15 ggr per vev varv och varje klick/knäpp kände man distinkt i rullen så det va helt otroligt störande och körde ja en vobbler eller liknande som hade mer motstånd blev det värre så antar det va nåt med evighetsskruven och linföraren som inte lirade väl men hela ärendet tog 5 veckor och sånt gör mig så trött :< ja ringde även till normark som skulle kolla på rullen och han sa om min rulle "alla rullar låter ju lite" då gick ja i taket och hade ett utlägg om att ja ägde 500 rullar och att ja aldrig vart med om liknande och tror han på allvar en rulle för 4 tusen ska låta som andra världskriget så kan dom behålla den men sen sa han "pga rullen va så dyr får du en ny" MEN nu är allt fint och rullen är len som en babyrumpa och kastar helt otroligt.
      Låter ju helt galet nonchalant att trycka ur sig något sånt.
      Borde ju vara i deras intresse att deras high end-kunder kommer tillbaka och köper fler sådana rullar.

Jävla tid det ska ta med dessutom, det hade jag aldrig accepterat.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Synd att Normark inte håller samma std som sina produkter , är glad att jag aldrig har haft problem med någon Shimano rulle .

Har köpt 2 rullar i år för abborre , först en Curado 71 som jag tycker är fantastisk bra , liten & smutt & sitter perfekt på ett borre spö den kastar allt från 4gr & upp .
        När man fick till inställningarna då är den en fröjd att fiska med .
        Sen blev det ett spontanköp av Metanium MGL med 7,3 utväxling (2700kr kampanj pris) . Löjligt fin rulle , men för abborre tycker jag den fysiska storleken är något för stor . Den optimala rulle skulle vara en Metanium MGL i Curado 71 storlek

Så nu har jag ett jobbigt ilands problem , har en Daiwa Zillion SV TW 1016 (kittad med lager från boca & drag clicker) , Curado 71 & en Metanium MGL men jag har bara 1 spö .
        Sådana problem löser sig ju relativt enkelt.
        Du kan ju köpa mitt Gamakatsu!
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Synd att Normark inte håller samma std som sina produkter , är glad att jag aldrig har haft problem med någon Shimano rulle .

Har köpt 2 rullar i år för abborre , först en Curado 71 som jag tycker är fantastisk bra , liten & smutt & sitter perfekt på ett borre spö den kastar allt från 4gr & upp .
          När man fick till inställningarna då är den en fröjd att fiska med .
          Sen blev det ett spontanköp av Metanium MGL med 7,3 utväxling (2700kr kampanj pris) . Löjligt fin rulle , men för abborre tycker jag den fysiska storleken är något för stor . Den optimala rulle skulle vara en Metanium MGL i Curado 71 storlek

Så nu har jag ett jobbigt ilands problem , har en Daiwa Zillion SV TW 1016 (kittad med lager från boca & drag clicker) , Curado 71 & en Metanium MGL men jag har bara 1 spö .
          Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
          Gillar inte hur dem skötte det där... Men skönt att det löste sig
          Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Låter ju helt galet nonchalant att trycka ur sig något sånt.
          Borde ju vara i deras intresse att deras high end-kunder kommer tillbaka och köper fler sådana rullar.

Jävla tid det ska ta med dessutom, det hade jag aldrig accepterat.
          Jag blev väldigt avtänd på shimanos/normarks reparationstider just pga det där och han som ja träffade på i telen gjorde mig jävligt irriterad men ja bet mig i läppen och förklarade lugnt att det inte alls va normalt för en rulle att ha ljud och skrap för sig. Även om rullen i sig är sjukt fin så är den ändå inte värd 4 tusen utan såhär i efterhand hade ja nog köpt en curado 70 eller en Tatula sv tws MEN man lever som man lär. Nu ska ja tröstköpa en rulle har ja bestämt.

Kommentera

Jag blev väldigt avtänd på shimanos/normarks reparationstider just pga det där och han som ja träffade på i telen gjorde mig jävligt irriterad men ja bet mig i läppen och förklarade lugnt att det inte alls va normalt för en rulle att ha ljud och skrap för sig. Även om rullen i sig är sjukt fin så är den ändå inte värd 4 tusen utan såhär i efterhand hade ja nog köpt en curado 70 eller en Tatula sv tws MEN man lever som man lär. Nu ska ja tröstköpa en rulle har ja bestämt.
            KÖP tatulan Själv slog man till på en Steez igår kväll

Kommentera

...
              Sälja MGLen och köpa ett bra spö till Daiwan? Hur kastar Daiwan lättare, lite besvärligare beten 5-10g jämfört med Curadon i lite motvind? Eller kör du hellre haspel då? Joens nådde längre, eller kastade i vart fall tryggare med sin Tatula SV TWS än med en MGL... dina erfarenheter ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Sälja MGLen och köpa ett bra spö till Daiwan? Hur kastar Daiwan lättare, lite besvärligare beten 5-10g jämfört med Curadon i lite motvind? Eller kör du hellre haspel då? Joens nådde längre, eller kastade i vart fall tryggare med sin Tatula SV TWS än med en MGL... dina erfarenheter ?
                Daiwan ska klara beten ned till 3,5gr enligt Daiwa & det tror jag stämmer

Jättesvårt att säga vilken som kastar bäst till lätta beten för jag har inget spö som är bra för beten runt 5 gr , men med båda rullarna får jag i väg Salmo Hornet 4,5 cm lika långt men föredrar haspeln för det spöt är bättre till lättare beten .

Trivs bättre med Curadon före Zillion , kan inte säga att någon är bättre eller sämre än den andra till det jag fiskar , känns som dom kastar lika långt & stabilt båda två , det är 2 riktigt bra rullar .

Kommentera

• Ja trivsel väger högt i min bok. Har en Daiwa T3 MX, numera med en lätt SLPW G1 1012 spole som kastar jättebra och ffa lugnt men jag otrivdes ett tag, den "skrek" ordentligt vid invevning (en stålpinne som vibrerade när den belastades av linans tryck, TWS på T3 är annorlunda konstruerad)

Nu med fettade pinnändar är den tyst och jag trivs igen!

Aspir3, undrar om inte din Steez har samma fina spole som min T3 eller om det är en 1016 du har... skulle vara intressant att höra från dig vad den kan göra i ett Steezchassi..
                  Senast ändrad av anteman; 2018-06-14, 14:36.

Kommentera

Aspir3, undrar om inte din Steez har samma fina spole som min T3 eller om det är en 1016 du har... skulle vara intressant att höra från dig vad den kan göra i ett Steezchassi..
                    Nya steezarna fiskar helt gudomligt! Börjar näääästan ångra att jag sålde min. Kan också var en av dom snyggaste rullarna på senare år.

Kommentera

Ja trivsel väger högt i min bok. Har en Daiwa T3 MX, numera med en lätt SLPW G1 1012 spole som kastar jättebra och ffa lugnt men jag otrivdes ett tag, den "skrek" ordentligt vid invevning (en stålpinne som vibrerade när den belastades av linans tryck, TWS på T3 är annorlunda konstruerad)

Nu med fettade pinnändar är den tyst och jag trivs igen!

Ska kolla så fort jag får hem den, lovar allt jag vet är att det som står på spolen är detta;
                      Click image for larger version

Name:	Screenshot_20180614-234028.jpg
Views:	1
Size:	438,4 KB
ID:	1787329

Men jag återkommer så fort jag fått den!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S