Hur ofta ska man fetta/olja in sin rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta ska man fetta/olja in sin rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ofta ska man fetta/olja in sin rulle?

Hej,
    Hur ofta ska man ta isär hela rullen och fetta/olja in och hur ofta ska man bara göra det enkla och olja/fetta på typ utsidan osv?
    Min max toro låter lite gnisslig med endast några dagars fiske. Jag sköljer efter varje fisketur. Vad kan vara problemet. Låter alla pyttelite vid varje vevtag eller?

Kanske har ditt iar lager börjat rosta eller kärva, det brukar enligt min erfarenhet vara den vanligaste anledningen till att rullar börjar gnissla vid invevning. Jag har själv haft två revo toro som börjat gnissla och jävlas efter bara ett par pass. Det är inte svårt att mecka med rullar så plocka isär och kolla, ser du något rostigt lager är det bara att rengöra och smörja upp med antigen fett eller olja (beroende på vilket lager det är, jag kör fett i iar lagren och olja i dom andra) så ska den nog funka igen. Det ska inte behöva göras mer en någon gång eller två per år men det kanske saknas smörj från fabrik.

Här är en liten guide på youtube som är snabb och lätt, lagret jag pratar om här kallas "roller bearing" på engelska

Senast ändrad av henrikj; 2018-04-19, 16:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
      Kanske har ditt iar lager börjat rosta eller kärva, det brukar enligt min erfarenhet vara den vanligaste anledningen till att rullar börjar gnissla vid invevning. Jag har själv haft två revo toro som börjat gnissla och jävlas efter bara ett par pass. Det är inte svårt att mecka med rullar så plocka isär och kolla, ser du något rostigt lager är det bara att rengöra och smörja upp med antigen fett eller olja (beroende på vilket lager det är, jag kör fett i iar lagren och olja i dom andra) så ska den nog funka igen. Det ska inte behöva göras mer en någon gång eller två per år men det kanske saknas smörj från fabrik.

Här är en liten guide på youtube som är snabb och lätt, lagret jag pratar om här kallas "roller bearing" på engelska

https://www.youtube.com/watch?v=GHkXzlf5TJM
      Jag lägger allt inomhus efter jag har fiskat. Varför skulle de ha rostat. Suger toro rullarna eller

Kommentera

William, om du inte fiskar i saltvatten/bräckt så behöver du inte skölja rullen. Räcker gott att torka av rullen med en fuktad trasa. Då behövs en smörjning om året om inte rullen används väldigt ofta.

Om du fiskat i saltvatten och spolat av rullen är viktigt att rullen får torka ordentligt. Av med gaveln och ut med spolen! Jag brukar också skaka ut eventuellt vatten som kommit in. Rullar använda i saltvatten kan behöva smörjning lite oftare.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
          Hur ofta ska man ta isär hela rullen och fetta/olja in och hur ofta ska man bara göra det enkla och olja/fetta på typ utsidan osv?
          Som tidigare svar är inne på beror det på om du fiskar i salt-, bräck- eller sötvatten men det beror även på hur ofta du fiskar och hur ren och torr du lyckas hålla din rulle.
          Enkelt uttryckt, ju mer du fiskar, desto mer vatten, salt och smuts då får in i rullen desto oftare bör den plockas isär.

Personligen ger jag spollagren i mina rullar en liten droppe olja efter allt från var tredje fiskepass till var tionde fiskepass.
          Plockar isär mina egna rullar helt en gång per säsong eller en gång varannan säsong beroende på vilken typ av rulle och hur mycket den används. Då fiskar jag bara i sötvatten.

Min max toro låter lite gnisslig med endast några dagars fiske. Jag sköljer efter varje fisketur. Vad kan vara problemet. Låter alla pyttelite vid varje vevtag eller?
          Det finns flera anledningar till en gnisslande rulle. Det kan vara så enkelt att du fått in skräp i exempelvis vevfunktionen.

Jag lägger allt inomhus efter jag har fiskat. Varför skulle de ha rostat. Suger toro rullarna eller
          Toro-serien har sina problem likt alla andra rullar på marknaden, det är däremot inte normalt att rullen ska gnissla på grund av bristande kvalité efter bara några dagar. Det är som tur är heller inte särskilt vanligt om rullen inte har misshandlats ordentligt under den korta tidens fiske.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          William, om du inte fiskar i saltvatten/bräckt så behöver du inte skölja rullen. Räcker gott att torka av rullen med en fuktad trasa. Då behövs en smörjning om året om inte rullen används väldigt ofta.
          Håller med till viss del.
          Kan däremot rekommendera att skölja även sötvattensrullar om det fiskar i vatten med mycket växtpartiklar och dylikt.
          Har haft flera rullar som gått i sådana förutsättningar, i sötvatten, som inte rengjorts alls där partiklarna letat sig in både i drivning och kullager. Evighetsskruven är särskilt utsatt.
          Att helt enkelt hålla sina rullar rena tycker jag är ett bra mål.

Vill varna lite för det som nämnts tidigare om att smörja envägslager med fett.
          Vissa lager av denna typen fungerar inte särskilt bra ihop med tjockare fett, särskilt inte i kyla, och då är det risk att lagret släpper och veven går bakåt.

Kommentera

Beror på hur mycket du fiskar men jag smörjer mina och oljar 2 gånger om året ungefär.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Evighetsskruven droppar jag ca 2 droppar olja var 3e pass ungefär
              Resten av rullen 1 gång om året, om det inte krävs 2 av olika anledningar

Gjort så med alla mina rullar och skall göra det med mina 2 nya Lunor nu oxå
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag kör enligt devisen "if it works, don't fix it".
                När rullen börjar visa tecken på krångel då servar jag. Sköljer aldrig mina rullar. Fiskar mest i Stockholms Skärgård.

Kommentera

Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
                  Jag kör enligt devisen "if it works, don't fix it".
                  När rullen börjar visa tecken på krångel då servar jag. Sköljer aldrig mina rullar. Fiskar mest i Stockholms Skärgård.
                  Då kan det redan vara för sent och delar måste bytas ut. Kan bli kostsamt... precis som med bilen. Underhåll kan det aldrig bli för mycket av.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Nu var det visserligen multirulle du tog upp, jag har ingen sån.
                    Angående haspel så fettas väl rullar upp på fabrik och kommer färdiga, sen använder man den några år helt utan några problem och sedan köper man nyaste modernaste modellen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf