Hur ofta ska man fetta/olja in sin rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta ska man fetta/olja in sin rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker att man känner tydligt när dreven börjar vara dåligt fettade, det kan höras också när man vevar. Då är det verkligen dags.
    En gång per år eller vartannat år om man inte fiskar så mycket.

Kommentera

Jag som fiskar 300-350 timmar om året brukar göra en riktig ordentlig rullservice 2-3 gånger i året och ungefär varannan vecka brukar ja lägga ett par droppar olja i lagrena för då håller rullen mycket längre, har testa fiska en amba 5600 en hela sommar utan service och kan säga den var totalt slut efter den säsongen och fick byta alla lager, bussningar och pinjong ok efter den sommarn

Kommentera

En liten följd fråga på det med olka o fetta in, var skall det vara fett och vart olja. ABU rullfett har jag men olja kan man droppa lite symaskinsolja. Vart är dom rätta ställen att göra detta på som enklast utan att plocka isär den helt ?
        Dom få gångerna jag fettat in rullen så tycker jag det känns mer som att rullen går tyngre istälellet för åt andra hållet

Kommentera

Har du inte fått med ett smörjschema! Med mina ABU-rullar (runda) som jag köpt nya brukar det vara med en schematisk bild över var det ska vara fett och var det ska vara olja. Men generellt kan man väl säga att det som snurrar fort vill ha olja (spole, linförare kullager i mellandrev o s v) medan vevmekanismen med några undantag vill ha fett. Om du ska fetta in så är det viktigt att få bort gammalt fett... Och ja, du kan använda symaskinsolja/universalolja. Det är i princip samma olja som du köper som ABU:s rullolja eller Rocket Fuel Red label... Vill du att det ska snurra lättare använder du Rocket Fuel Yellow label, ABU:s Rocket Oil eller Daiwas olja i "penna". Den senare använder jag för att ge spollagring och var ände på evighetsskruven en droppe efter några fisketurer. De tunnare oljorna kräver kortare serviceintervaller! Nytt fett applicerar jag kanske en gång under sommaren, efter rengöring. Och under höst/vinter hamnar rullarna i smådelar i ultraljudstvätten.
          Fett och olja bidrar inte alltid till att det snurrar lättare. I vevmekanismen har fettet ofta uppgiften att minska friktionen för att förhindra skadlig nötning. Och i kullager skyddar den mot rost och nötning. Ta ett ordentligt rengjort kullager och sätt snurr på - det stannar inte i första taget. Droppa i en oljedroppe och det snurrar betydligt långsammare. Men håller betydligt längre.
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
            Jag tycker att man känner tydligt när dreven börjar vara dåligt fettade, det kan höras också när man vevar. Då är det verkligen dags.
            En gång per år eller vartannat år om man inte fiskar så mycket.
            Ingen överdriven (?) servicevän men om man hinner känna och höra en skillnad så är det nog lite senare än vad som är optimalt...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ingen överdriven (?) servicevän men om man hinner känna och höra en skillnad så är det nog lite senare än vad som är optimalt...
              Det är möjligt att jag är väl nitisk, men jag är pensionär, har sommartid båten vid bryggan kanske 20 meter härifrån och det blir en del fiske...
              Click image for larger version

Name:	20170518_141559.jpg
Views:	1
Size:	1,15 MB
ID:	1787181
              Och vad ska man göra när sommaren till skillnad från i år tar lång pauser förutom att skruva..?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              231 svar
              32 238 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Gösalf
              av Gösalf