Conquest 101 V/S Curado 71 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 101 V/S Curado 71

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Conquest 101 V/S Curado 71

    Tjääna
    Vänder mig till er som kan Shimano
    Har en Conquest 101 till mitt lättare fiske. Nu finns Curado 70-71 som är "specialgjorda" för att kasta lättare beten typ wobblers. Är Curadon bättre lämpad för wobblers, kommer den att prestera bättre/längre ån min Conquest. Vad säger/tror ni.
    På dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

  • #2
    Mellan dessa borde det vara oavgjort .
    Till vilken typ av fiske ska du har rullen ?
    Är det abborre & vobbler runt 3-4gr ?
    Eller är det vobbler till havsöring 10gr ?

    Kommentera


    • #3
      Tjääna
      Blir mest wobblers mellan 8-15 gram.
      Bb
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Vilken Shimano som är bäst för uppgiften vet jag inte, skulle gissa på C 70 men har du funderat på Daiwa?

        Tatula TW SV och Prorex 100 TW SV (nästan samma rulle) har fått några mkt fina omdömen och de förefaller briljera just med lättare wobblers (lätta beten med låg densitet) medan Shimano kommer ikapp och möjligen förbi med aningen tyngre, mer kompakta beten.

        Läs test på Tackletour eller t ex denna video, som indikerar vad Daiworna klarar
        https://m.youtube.com/watch?v=xxy-AJJEMzw

        Lite OT och det ber jag om ursäkt för...
        Senast ändrad av anteman; 2018-05-04, 15:13.

        Kommentera


        • #5
          Det är rätt stort spann fortfarande. En vobbler på 8 gr kan vara rätt knepigt medan en på 15 ofta går med vilken hyffsat liten rulle som helst. Men även här finns det lättare resp svårare beten. Moderna vobblers med vikter som flyttar på sig vid kast är bättre än lätta klassiska vobblers i balsaträ.

          Att kasta lätta beten med multirullar handlar nästan enbart om vikten på spolen. Och kombinationen med spö givetvis men det är självklart. En rulle med en spolvikt på 10 gr kommer alltid att kasta lättare beten bättre än en rulle vars spole väger 20 gr. Oavsett märke och bromsar. Som jämförelse så, jag har många rullar men två av dem är rätt typiska för detta. I den ena rullen sitter det en rätt extrem spole som väger endast 5 gr medan i den andra väger spolen 13-14 gr. Det är inte identiska rullar men bromsarna är av samma sort. Inga bekymmer att kasta weedlessriggade 2 tums jiggar utan skalle med den lättare spolen medan den andra knappast får iväg samma bete.

          Ingen av de rullar du räknar upp skulle i alla fall jag använda för balsavobblers på 8 gr. Skulle alla gånger välja någon ur Shimanos BFS serier eller någon annan mer extrem rulle från ABU eller Daiwa. En Aldebaran BFS vore idealisk om det är just Shimano du vill ha. Inte heller Daiwa Tatula SV. Dess spole är på tok för tung för så pass lätta beten. Handlar det om 15 gr vobblers och moderna sådana i plast med kastvikter så fungerar nästan vad som helst, tom en ABU black Max för 700 kr.

          Men åter till din fråga så fungerar Curadon bättre med lättare beten. Dock inte alls lika bra som en Aldebaran BFS
          Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-04, 18:11.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Tjääna
            Man lär sig hela tiden, tack och lov att det finns kunniga och intresserade fiskebröder. Undrar om det finns möjlighet att sätta på en lättare spole på Conquesten och om det i så fall lönar sig, vilket det borde göra om spolvikt är avgörande.

            Kollade in Alderbaran, men det verkar som den är för "freshwater only".

            På dom igen
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

            Kommentera


            • #7
              Kanske köpa t ex riggs Tatula CT type R som ligger på FS säljes? Sen en BFS spole från Kina för 40USD? Joens här på FS körde riktigt lätta vikter med den kombon härom året, ja förra https://www.fiskesnack.com/forum/sho...ight=DIY-SPOLE

              Kommentera


              • #8
                Det finns trimspolar till de flesta rullar. Kolla tex Avail, http://www.avail.jp/shop/index.html#shimano

                Eller samma spolar på en engelskspråkig site. http://japantackle.com/tuning-parts.html

                Det finns fler fabrikat. Jag har dock en bra erfarenhet av spolar från Avail.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Problemet med Daiwa Tatula, Zillion etc är att dess spolar ofta väger lite för mycket för det riktiga pillefisket. Med en 7 gr skalle och en tre tums jigg så är det absolut inga problem men med en liten balsavobbler? Knappast något jag skulle tycka vara kul att använda. Inte ens Daiwas SV modeller är lätta nog.

                  Det finns Daiwor med riktigt lätta spolar men inte moderna och sålda som nya idag i Sverige. Daiwa Air, Presso eller Pixy är tre bra rullar för det riktiga UL fisket och som går att hitta på tex eBay. Ingen koll om de fungerar i saltvatten dock. Jag använder i alla fall mina Presso och Pixy i Östersjön och det är inga problem. Det roliga med just Pixy är att dess variant avsedd för lätta ”plugs”, dvs lätta vobblers har en c broms istället för den vanliga magnetbromsen. Pixy SPR heter den versionen. I alla andra rullar från Daiwa sitter deras fantastiska ringformade magnetbroms som fungerar så fint så länge som betena inte är riktigt lätta. Även Shimano har gått ifrån sin vanliga broms på rullarna för riktigt lätta beten.

                  Problemet för Daiwa är alltså kastbromsen. Eller rättare sagt dess komplexitet som gör att spolen väger lite mer än motsvarande från ABU eller Shimano. Just Abu gör en tankevurpa med sina lätta rullar. Spolarna väger oftast in på klart lättaste vikten av alla andra fabrikat men de tar så mycket lina att hela vinsten är borta. Tex så kan man undra över nyttan att det går på 150 m 0.12 flätlina på MGX. Till den rullen finns en grund trimspole från Avail som verkligen gör rullen rättvisa.

                  Konstruktionen av Daiwas annars eminenta magnetbroms gör att det blir lite för mycket vikt vid användandet av riktigt lätta beten. Observera att jag nu avser rullar för det riktiga finliret. Avser du fiska med beten i form av en tre tums jigg och en 7-10 gr skalle så fungerar vad som helt. Det jag avser med pillefiske är 4 - 8 gr balsa vobblers eller weedlessriggade jiggar utan skalle.

                  Den enklaste lösningen är en liten haspelrulle istället för en multi. Garanterat billigare men inte lika kul. Det går att få till lika långa kast med en bra multirulle även om många hävdar att så inte är fallet. Det går utmärkt även med riktigt lätta beten men det kräver sin man i form av rätt prylar och tålamod. Helt enkelt knepigare att hitta rätt. Men när bitarna är rätt så är det fantastiskt givande att se dessa lätta beten segla iväg lika långt men med 100 precision. Jag har stora svårighet med att sikta med en haspelutrustning vilket jag inte har med multi.

                  Men som sagt. Allt beror på du vill slänga iväg. Är det de nya aborrbetena från Rapala och Berkley som användes så framgångsrikt i Pike Fight så är det inget bekymmer med Curadon. Bl.a. Berkley Cutter som Tobias använde. Dessa väger in på ca 12gr och uppåt och har de där trevliga kulorna inuti så hjälper till i kastet. Men om det är en liten balsavobbler från Rapala på 8 gr så hade jag valt andra rullar
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-04, 22:43.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja kanske är många Daiwaspolar fel för det riktiga pillefisket men TS sa 8-15g och där verkar flera SV-spolar kunna leverera bra även om jag inte prövat än, men snart så...

                    Se också t ex joens video med en Tatula och en "billig" BFS spole från Kina (lämpliga kastvikter anges till 1,5-15g) jag tror den räcker långt för 8-15g om än inte huvudsakligen för balsawobblers under 8g... Fast den verkar funka även där...

                    Avail och andra japanska spolar är ganska dyra spolar i sammanhanget (Avail Microcast hålad, cirka 150USD och om den klarar 15g...?) och då kan mitt förslag vara ett prismässigt rimligt och funktionellt alternativ tror jag. Om man kan tänka sig Daiwa

                    DIY-spole
                    https://www.google.se/amp/s/m.aliexp...764479524.html
                    Senast ändrad av anteman; 2018-05-05, 00:22.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 283 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X