Conquest 101 V/S Curado 71 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 101 V/S Curado 71

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Innan jag köpte Svartzonker så funderade och klämde jag även på Westins TC 7'1" 7-21g, Perception 7'6" 5-20g, Daiwa PX 742M 10-30g och SG Black Savage 7'3" 9-27g. Sen finns ju flera odelade basspön mellan 6'10"-7' men jag gillar lite längre och 2-delat.. Daiwa har längst bakhandtag och Perception/Westin TC det kortaste...

    De senaste ovan kan låta kralligt men är ganska lätt, har nog den mjukaste toppen av alla spön ovan och bör laddas bra med 10g- uppåt och jag tror alla funkar väl med 10-15g men jag har inte prövat dem...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Suck, hänga upp sig på specifika ord... 7?
      Även om du inte använde ordet "dissa" så sa du att det finns bättre rullar "om si och så, osv" å då använde jag ordet "dissa" istället för "välj ngt annat" kanske ett alldeles för tufft ordval... sorry, sedan började du prata Avail när jag nämnde Kinaspole för 35 USD... Där någonstans tappade du mig...

      Vad ska vi rekommendera för spö till dessa 8g balsawobblers för där lär inte Westins Cast 7' 5-20g... leverera, knappt fungera... kanske Loomis GLX har nått lightspö?
      Det handlar inte om enstaka ord. Det handlar om att du antingen väljer att läsa mina inlägg på ett sätt som passar dig, eller så förstår du verkligen inte vad jag egentligen skrivit. Ditt eller mitt fel, vem vet? Nu lägger jag ner mitt engagemang i denna sandlåda till argumentation med dig. Åter till TS.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #23
        Det är en smaksak vad man väljer. Herr Tobias brukar orera för styvare spön. Själv så har jag spön av alla sorter. Bl.a. det Veracity han lovordar. Ett spö klassat till 10-35 gr och tämligen snabbt. Dvs styvt och rappt. Gillar det skarpt med vobblers som går lite djupare eller jerkbait men det är lite väl styvt för mindre jiggar.

        Hade tidigare Westin. W3 TCC 7-21gr tror jag det hette. Skön aktion och lagom styvt men oskönt handtag. Kalas till jiggar och mer grundgående vobblers. En ny favorit är annars Svartzonkers nya. Måste väl vara det som ni redan nämnt. Har för mig det är klassat 8-21 gr eller så. Riktigt skönt spö. Använder det som allround till allt.

        En annan favorit är ett nytt spö från ABU som heter Stinger Plus. Tokdyrt i Sverige men det går att köpa från Japan på eBay för 1200-1300 kr. Mitt är klassat ca 8-21 gr. Omräknat från Lbs så det blir lite på en höft. Det är med råge det skönaste spö jag använt. Mjukare än Veracity men med mer ryggrad än SZ.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-07, 18:02.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #24
          Tjääna
          "Anteman", exakt vad heter svartzonkerspöt du köpte, kunde inte hitta något (trots idogt letande på söders å dogger) som stämde in på din beskrivning.
          På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

          Kommentera


          • #25
            Det borde vara samma spö som jag har. Svartzonker ML 6-21
            https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...21g-spinn.html
            Verkar dock bara finnas för haspel.

            Var ute idag och testade lite olika spön för lättare fiske då du i denna tråd fått mig att "vakna" när det gäller spön. Provade en hel del olika beten. Observera att det jag nu tänker skriva är min smak. Inget jag garanterar att någon annan håller med om..
            -
            Både SZ spöt som både jag och Anteman har (gissar jag i alla fall) och det ABU Hornet Stinger 8-21gr som jag tidigare skrivit om fungerar kalas för lättare beten som jag bara vevar in. Lättare grundgående vobblers eller jiggar som man använder med en klassisk jiggteknik. Med mer djupgående vobblers eller jerkbait så tycker jag att dessa spön är för mjuka. Det är svårt att få till gången med tex Berkleys Cutter eller Rapalas motsvarighet. Jag vill gärna ha ett styvare spö till detta. Mitt ABU Veracity 15-35 fungerar riktigt bra till detta fiske. Har även ett St Croix klassat 10-28 gr men det är alldeles för okänsligt för detta fiske.

            Så om du redan bestämt dig för att använda haspel till lättare beten så hade i alla fall jag valt ett lite styvare spö än SZ spöt på 6-21 gr. Men som sagt, det är min smak.....
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-07, 17:48.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
              Tjääna
              "Anteman", exakt vad heter svartzonkerspöt du köpte, kunde inte hitta något (trots idogt letande på söders å dogger) som stämde in på din beskrivning.
              På dom igen
              Bb
              Heter https://www.dogger.se/abu-garcia-svartzonker-ml och mycket riktigt samma spö som Mankan G använder. Jag har bara kört mitt en dryg halvtimme så ta utlåtandet för vad det är men för mig fungerade det utmärkt att knycka hem en 12g Rapala Shadow Rap minnow med lilla skeden men även en 16g Storm Arashi Deep 10 (3 meter) som jag bara vevade hem med ett å annat vevstopp. Helnöjd så här långt, men är inte en rutinerad abborrespinnfiskare...

              Annars finns ju de som Mankan tipsade om eller kanske ett 7' Villain 5-20g? Har inte prövat men klingan ska vara av riktigt bra, sensitiv T40 kvalitet. Sägs vara underklassat och klarar mer, säljs ut lite nu, bl a på FS. Gillar inte spön delade i handtaget av transportskäl annars hade det varit en kandidat...

              Kommentera


              • #27
                Jag har använt Villainspöt. Ett fantastiskt spö men delningen är riktigt korkad. Precis framför handtaget delas spöt i en låååång del och en kort del. Men om du kan leva med det så är spöt riktigt bra. Lite djupare aktion än Veracity. Lite som SZ spöt faktiskt men känsligare

                Glömde en sak ang SZ spöt. Jag föredrar att få betet att ”leva” genom att använda spöt. Vissa jerkar genom att knycka med veven. För mig så fungerar det bättre med att använda spöt. Har för mig att SZ är 7.11 långt medan mina lite styvare spön är runt 7 fot. Den skillnaden känns ordentligt på ett negativt sätt med jerkbait. Det blir lite för långt för att stå i båten och vifta.

                Med andra beten är det nästan en fördel att spöt är lite längre. Dels för att man kastar längre. En smaksak som sagt.

                Det finns hur många spön som helst. Söders egna Perch Fight har jag bara viftat med. Känns helfina. Westins nya i W3 serien och som användes i just Perch Fight kan du också känna på. Egentligen handlar det mer om smak. Dvs hur du vill att spöt ska kännas. Problemet är nog snarare att som ”nybörjare” är det svårt att veta hur man vill ha det
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-07, 18:01.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Tror det var ett bra val av rulle.
                  Conquest 100 är inte dålig så men för det lättaste är den inte så bra.
                  Bromsen är dessutom instabil och behöver oljas titt som tätt för att inte låta en massa och bromsa onödigt mycket. Lite samma sjuka som på mgxtreme och de med IVCB.
                  Iaf min åsikt.

                  Corrado 70 har ju den, vad jag förstår uppdaterade bromsen som då även sitter I MGL som är en mycket mer behaglig broms. Tystare och stabilare helt enkelt.

                  Har funderat på att byta spole i min CQ men insett att jag så sällan skulle nyttja den för det spannet ändå.
                  Men den är helt underbar, använde den idag för första gången sedan i höstas. Förstår inte varför jag dragit ut på det, men har kört mycket med Prorex för att utvärdera den och vad den tål.

                  Dags att byta lina på den snart och gå upp i vikt, har tröttnat på att kasta runt smått skit. Idag bottendunkade jag med 35gr skalle för att försöka få liv i fisken. Lyckades faktiskt få ett napp!

                  Men ja, berätta gärna hur det går. Har varit nyfiken på den rullen ett tag nu men men det kommer alltid andra rullar mellan.

                  Curado som plattform har jag all rid gillat. Välbyggda rullar.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #29
                    Tjääna
                    Blir att åka in till Söders och känna och kolla imorgon. Helst vill man ju fiska med prylarna, men det är ju bara glömma. När rullen har kommit och spöt är inköpt så blir det att testa olika kombinationer. Kastlängden testas på gräsmattan. Vet inte när det blir båtfiske nästa gång. Återkommer med rapport.
                    På dom igen.
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                      Tror det var ett bra val av rulle.
                      Conquest 100 är inte dålig så men för det lättaste är den inte så bra.
                      Bromsen är dessutom instabil och behöver oljas titt som tätt för att inte låta en massa och bromsa onödigt mycket. Lite samma sjuka som på mgxtreme och de med IVCB.
                      Iaf min åsikt.

                      Corrado 70 har ju den, vad jag förstår uppdaterade bromsen som då även sitter I MGL som är en mycket mer behaglig broms. Tystare och stabilare helt enkelt.

                      Har funderat på att byta spole i min CQ men insett att jag så sällan skulle nyttja den för det spannet ändå.
                      Men den är helt underbar, använde den idag för första gången sedan i höstas. Förstår inte varför jag dragit ut på det, men har kört mycket med Prorex för att utvärdera den och vad den tål.

                      Dags att byta lina på den snart och gå upp i vikt, har tröttnat på att kasta runt smått skit. Idag bottendunkade jag med 35gr skalle för att försöka få liv i fisken. Lyckades faktiskt få ett napp!

                      Men ja, berätta gärna hur det går. Har varit nyfiken på den rullen ett tag nu men men det kommer alltid andra rullar mellan.

                      Curado som plattform har jag all rid gillat. Välbyggda rullar.
                      Tjääna
                      Som sagt mina tekniska kunskaper är i princip obefintliga.
                      När du säger broms, så menar du den man reglerar motståndet vid kast med antar jag. Var skall man smörja någonstans, är det inne där vikterna sitter och använder man då rullolja?
                      På dom igen
                      Bb
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 174 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 334 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 408 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 12:59
                      108 svar
                      11 409 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X