multirulle för fiske kring 15-35 g drag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

multirulle för fiske kring 15-35 g drag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• multirulle för fiske kring 15-35 g drag

Hej söker en multirulle som klarar drag som väger cirka 15-35 g och den är till för det lite lättare gädd fisket, den ska vara en ganska billig rulle..
    Senast ändrad av AxelNys; 2018-06-08, 20:59.

Inga problem att kasta drag i den viktklassen med min Xrossfield 7, kan dock inte svara för hur hållbar den är då jag endast haft den i två veckor. Men än så länge känns den jättebra. Haft på två rätt stora gäddor och än så länge funkar den fint!

Kommentera

Daiwa tatula 100 type R

Kommentera

Skulle en black max också funka?
        Tex denna combo? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...bo-66-fot.html

Kommer till mesta dels fiska med drag kring 20 g och inte så mycket mer så den borde väll hålla för det, kommer även bli lite abborre fiske med crankbaits och mindre jerkbaits.

Kommentera

Ursprungligen postat av AxelNys Visa inlägg
          Skulle en black max också funka?
          Tex denna combo? https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...bo-66-fot.html

Kommer till mesta dels fiska med drag kring 20 g och inte så mycket mer så den borde väll hålla för det, kommer även bli lite abborre fiske med crankbaits och mindre jerkbaits.
          Svar ja.
          Eller en Crossfield, nyare modell, säkert förbättrad.
          Annars har du Haibo från Dittdrag.se för något mer men som ska vara riktigt bra.

20gr+ klarar det mesta. Så köp en som känns bra, en som känns välbyggd.

Daiwa Procaster 100HL är grymt välbyggd och kommer klara mycket mer än så. Men den är ful och veven är hemsk.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

MankanG har talat sig varm för Black Max så jag tänkte köpa en som vinterrulle (varm komposit) men jag har redan så många rullar och vill dessutom ha en Luna bara därför att...

En BM 3 kan man hitta för 499:- här och där och hellre 7-8 fot, mer förlåtande att drilla med och ger bättre kastlängder.

Kommentera

PRO max finns ju billigt var stans. Kanske är ett bättre alternativ till BM?

Kommentera

Shimano Curado 201 I föreslår jag
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Daiwa Tatula eller en Curado 200 får man för ca 1000kr lätt begagnad då har du en riktigt trevlig rulle

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    MankanG har talat sig varm för Black Max så jag tänkte köpa en som vinterrulle (varm komposit) men jag har redan så många rullar och vill dessutom ha en Luna bara därför att...

En BM 3 kan man hitta för 499:- här och där och hellre 7-8 fot, mer förlåtande att drilla med och ger bättre kastlängder.
                    Haha. Jo jag har två. Tycker faktiskt att BM är ordentligt underskattad av någon anledning. Förmodligen för att det inte står Shimano på rullen samt att den är billig. Jag använder en och sonen den andra. Min tjänstgör som gäddrulle light. Sitter på ett 60 gr spö och har FC påspolad. Används till lättare gäddspinn. Främst med lättare jerkbaits och Jr varianter av Mc Rubber och Pig Shads. Sonens BM används till precis det viktspann som TS efterfrågar. Mest med vanliga jiggar för aborre.

Jag har en mängd rullar. BM är de billigaste och de fungerar kalasfint så länge som betesvikterna inte blir för lätta. Rent konstruktionsmässigt är de snarlika ABUs dyrare rullar i Revo serien. Jag kan jämföra med Premiere, Mgx, MGXtreme och Beast. Inga avgörande skillnader faktiskt i konstruktionen. Det som skiljer mest är spolens material. Ju dyrare rulle desto lättare spole = bättre med lättare beten. Beast undantagen då den är framtagen för tyngre fiske. En stor sak som skiljer är kastbromsen. Från en enkel mag på BM till en avancerad c broms på de andra. Beast har en mag och c broms. Men det intressanta är att alla bromsar fungerar som de ska. Så länge viktspannet är korrekt givetvis. Alla rullar har hållit lika bra. Dvs ingen rulle har gått sönder eller slitits ut.

Så om önskemålet är en billig och hållbar rulle som klarar 15-35 gr så kommer BM och Xrossfield att fungera geschwinnt. Men inom detta viktspann fungerar ALLA lågprofilrullar i rätt storlek oavsett fabrikat. 15-35 gr är inte direkt utmanande för rullens kastegenskaper.

Ett annat intressant fenomen med BM är att de är den rulle jag har som går mjukast. Då har jag ett helt gäng Shimanos av finast sort att jämföra med. BM har faktiskt noll känsla av kugg i veven. Man känner sig helt isolerad. För mycket för min smak faktiskt. Den går så mjukt att man inte känner när bromsen slirar. Så för mig är detta en negativ egenskap. En annan negativ egenskap är att låsskruven som håller fast sidogaveln på alla gen 3 av ABUs lågprofilare inte är en skruv på BM. Endast en fjäderbelastad pinne. Det har hänt att gaveln börjat röra på sig på min BM. Inte lossnat men väl rört på sig. På Revo gen 3 så har denna ”pinne” gängor så att den går att låsa.

I övrigt så kan jag jämföra med Tatula av olika modeller, Zillion av olika modeller. Shimano, från halvbilligt till väldigt dyrt samt de Aburullar jag redan räknat upp. Inom det viktspann som TS efterfrågar så fungerar alla dessa rullar fint. Välj den som passar din plånbok och har rätt känsla. För vissa är känslan viktig, för andra spelar det ingen roll. För mig så betyder den mycket. Det måste kännas rätt med hela paketet. Spö, rulle och lina måste lira ihop.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-06-09, 19:53.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 924 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S