Testa Daiwa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa Daiwa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Testa Daiwa?

Har enbart kört med Abu och Shimano på mina haspelrullar hela livet bortsett från en Daiwa när jag var tonåring för hundra år sedan. Nu sitter en Shimano 1000 rulle på mitt Westin W3 T&C men jag tycker den känns lite klen för spöt. Spöt är rätt "kralligt" och kräver ngt större, mest för känslans skull. Frågan är då egentligen hur tex. Daiwa LT Exceler står sig mot typ Shimano Stradic Ci4 2500? Och vilken storlek motsvarar 2500? Är det 2000 eller 2500? Vet att utväxlingen är lite mindre än önskat men kan nog leva med det. Efter att ha utforskat här på forumet så verkar det ändå vara mer Bang for the Buck om man kör på Daiwa. Stämmer det verkligen?

Om det stämmer vet jag inte men jag har en Ci4 2500 och när jag nu funderar på att komplettera så tittar jag istället på "LT" konceptet; Legalis, Exceler, Freams eller Fuego i 2500 storlek, så lätta att de funkar till tänkt 7'-7'6" spö.

Vill givet specifikationer helst ska va en 2500S-XH: 6,2:1 med grund spole men just den kombon finns inte i Sverige än, dock finns 6,2:1 med lite djupare spole på vissa av dessa LT serier...

Har bara torrvevat en Fuego LT 2000 och den kändes tight och minst, ja mjukare i gången än min snålt fiskade Stradic Ci4 2500 från 2011... Gillar du Shimano 1000 före 2500 så titta på Daiwa LT 2000, själv föredrar jag den lite större diametern på spolen som följer med LT 2500, mer likt Shimano 2500 i spoldiameter även om Daiwa 2500 finns med 3 olika djup på den spolen...
    Senast ändrad av anteman; 2018-08-26, 00:23.

Kommentera

Kolla även på Daiwa BALLISTIC LT, den har jag tittat på.

Kommentera

Har också varit trogen Shimano på haspel och trodde det skulle förbli så. Men även jag har gått över och fiskar med Fuego LT numer.
        Tog hem en Legalis LT men den har inte samma fina smidda vev som de andra som nämts i tråden, den är ledad.

När du ändå kikar runt glöm inte Tatula LT.

EDIT:
        Glömde säga personligen gillar jag högre utväxlingen 6,2:1 på dessa rullar så jag har skaffat just de modellerna som har det.
        Senast ändrad av Mathix; 2018-08-26, 11:14.

Kommentera

Är lite känslig när det gäller vevknoppen. Gillar inte T-knoppar tyvärr.

Kommentera

Det får bli ett test av Exceler LT. 757kr på Ribatex låter överkomligt. Går det att handla där?

Kommentera

Om du väljer mellan stradic ci4 och exceler, hade jag valt shimanon

Kommentera

Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
                Om du väljer mellan stradic ci4 och exceler, hade jag valt shimanon
                Håller med om det, exceler är inte riktigt i klass med stradic.

Ska du ha en Daiwa som är i klass med stradic ci4+ då ska du kolla på Tatula LT och Ballistic LT dom är ett strå vassare,

Kommentera

På pappret och möjligen prismässigt har du möjligen rätt Cosmoz08 men jag kände på en Fuego och den kändes minst lika fin som min gamla Ci4 FA, mkt mjuk, len gång på Fuegon. Brukar läsa lite utländska trådar och här och där nämns att Shimano inte håller sig så mjuka i gången över tid numera, de ”slits” fort...

Därav mitt intresse för Fuego och modellerna däromkring, t ex nya Freams för drygt 100USD i utlandet. Såg en ryss (?) i USA på youtube som gillade lättvevade Legalis mest trots enklare vevinfästning och han hade flera dyrare LT rullar...

Så jag skulle hellre pröva en Exceler än Ci4+, kanske inte riktigt lika bra men samtidigt knappt hälften så dyr...
                  Senast ändrad av anteman; 2018-08-27, 00:39.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    På pappret och möjligen prismässigt har du möjligen rätt Cosmoz08 men jag kände på en Fuego och den kändes minst lika fin som min gamla Ci4 FA, mkt mjuk, len gång på Fuegon. Brukar läsa lite utländska trådar och här och där nämns att Shimano inte håller sig så mjuka i gången över tid numera, de ”slits” fort...

Därav mitt intresse för Fuego och modellerna däromkring, t ex nya Freams för drygt 100USD i utlandet. Såg en ryss (?) i USA på youtube som gillade lättvevade Legalis mest trots enklare vevinfästning och han hade flera dyrare LT rullar...

Så jag skulle hellre pröva en Exceler än Ci4+, kanske inte riktigt lika bra men samtidigt knappt hälften så dyr...
                    Att jämnföra en gammal Stradic Ci4 mot en ny rulle är inte riktigt rättvist .

Prova att hålla en NY Fuego LT , NY Ballistic LT & en NY Stradic Ci4+ samtidigt & jämnför , fuegon är ett klipp med tanke på priset men den är inte i klass med Stradic .

Däremot är Ballistic LT & Stradic Ci4+ i samma klass , det är väldigt liten skillnad men till Ballistic LT fördel

Lycka till med ditt köp , oavsett vad du köper av dessa rullar är det fina rullar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 797 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki