Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fler "kul"lager .......MMMmmmmmmm.......:-)

Trevlig Helg Mankan o alla andra !!!

Mvh
    Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Haha. Trimsträsket är inte så djupt när det gäller Mörrum om det är kastegenskaper du vill förbättra. I princip är det bara spolen och dess lager som går att förbättra.

Det finns mycket mer att göra men de påverkar knappast kastegenskaperna utan mer självkänslan :-) Färgade delar såsom muttrar, tumtangent mfl. Eller vevar. Eller olika varianter på redan nämnda tumtangent i olika höjder och färger.. Eller byta ut det taggiga "drevet" under huvuddrevet mot ett i titan. Fyller ingen som helst funktion förutom att det förmodligen känns kul för den som satt i ett sådant och samtidigt spara ett par gram i vikt. Det går också att byta ut plastbussningarna i linförarskruvet mot riktiga kullager i valfritt material men då de inte snurrar vid kast så är den uppgraderingen väldigt svår att få någon nytta av.

Med en 2 mm djup spole så borde man få på halva mängden lina, på ett ungefär, som med en 4 mm djup spole. Jag får på ca 60 m 0,14 Berkley Fireline Braid på mina 4 mm spolar. Så gissningsvis en 25-30 m 0,14 borde gå på. För mig så känns 2 mm spolen för liten.

Vill man ha mer lina på så rekommenderar jag att byta märke. Den Berkley linan du använt måste vara brutalt tjock. Fick hem min Mörrum 1600sx hs idag som en kompis gjort i ordning. Ville provkasta rullen först på fotbollsplanen hemma. Spolade på 0,20mm nylon. Fick på 135m.
      Har nu spolat på samurai braid 15ibs (0,18) hade tyvärr inte mer än 70m så jag fick grunda med 40m nylon 0,23. Så med en lina som inte ljuger som en politiker i valtider så får du på över 100m.
      Och det är en 4mm availspole som sitter på.
      Har även bytt frikopplings knappen till avail. Tillsammans med glaspinne.

Click image for larger version

Name:	20180915_194603.jpg
Views:	1
Size:	1 006,9 KB
ID:	1787640

Kommentera

Morning Jörgen !!

Vad gör/ tillför avail knappen - glappar mindre ? ( Kan du göra en länk ?)

Ha det gött !

Mvh
        //Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
          Morning Jörgen !!

Vad gör/ tillför avail knappen - glappar mindre ? ( Kan du göra en länk ?)

Ha det gött !

Mvh
          //Anders
          Aluminum Clutch for Morrum SX/ZX Model NameALCL-SX-74 Low positionALCL-SX-24 High position Produc…

Den nya knappen glappar lite mindre. Men det är nästan bara en utseende sak. Orginal är så otroligt ful och förstör hela rullen..

Kommentera

@MrMustang Jag har en sån Avail-knapp tillsalu om du vill?

Jag gör mina egna nu mer.

Click image for larger version

Name:	mörrum1.jpg
Views:	1
Size:	679,3 KB
ID:	1787652

Kommentera

Ska tillägga att centrifugal bromsen som sitter i Mörrum sx hs passar glasklingor väldigt bra. Och glas är ju på väg tillbaka . Men den otroligt djupa och lite speciella aktionen ett glas har gör det lite svårt för många rullar. Testat både shimano och daiwa rullar på mitt. Och de trivs inte helt 100. Märks mycket väl att de är framtagna för snabbare klingor.
              Min Mörrum och 2500 har varit de som fungerat allra bäst.

Kommentera

Tack Markus!!

Detta får helt klart kollas upp ... (har en ZX1600-IVCB)
                En skön rulle som nu kanske kastar ännu längre snart.... :-)

Mvh
                Anders

Kommentera

Vet inte vad som hände med mitt inlägg, men det jag skrev var: Jag har en Ambassadeur 1601zx ivcb och den hadde för mycket broms vid kast. Jag testade att ta av två av armarna på ivcb bromsen och det dubblade nästan kastlängderna Ett tips för er som har samma problem som mig. mvh Markus

Kommentera

Ett bra råd. Förmodligen därför abu gjort om hela funktionen i gen 4 med ivcb6. Det går att låsa valfritt antal bromsarmar.

Jag har gjort så länge med mina Mörrum och revo 3. Fungerar fint till en viss gräns. När betena blir för tunga och samtidigt har högt luftmotstånd så räcker inte bromskraften till med bara två armar aktiva. Det har med geometrin att göra. På mörrum sx sitter abus allra första version av ivcb. Den är faktiskt lite felkonstruerad. Pga en miss i geometrin så har alla lägen över ca 8 mycket liten effekt. Mörrum ZX är bättre men det blev inte riktigt bra förrän med revo gen 3.

Det är alltså värt att prova med att ta bort eller lägga till bromsarmar. Det går inte att säga att tex läge 4 med 4 armar motsvarar läge 8 med 2 bromsarmar. Geometrin är för knepig för det. Testa....
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Någon som bytt iar på sin mörrum? Min 1601zx har börjat rosta och vill ju att den ska vara i topp. Är det bara att följa guider för vanliga ambor, eller är det svårare pga att den sitter i alu? Mvh Markus

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S