Ursprungligen postat av Mankan G
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skillnad på Ambassadeur Mörrum rullar ?
Collapse
X
-
Eller så har jag bara hittat hem. Tycker Mörrum är små mästerverk som är riktigt roliga att fiska med. Att de sedan dessutom fungerar så bra gör inte saken sämre."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Enklast är att leta på ABUs japanska sidaUrsprungligen postat av Larsey Visa inläggHva er modell betegnelsen på um snella med 5.3 utveksling?
Eller kanske enklere, hva er delenummeret til pinion/drev på denne?
Jeg mins at på den gamle avail spolen fulgte det med en aluminium platta
man kunne sette på spolen hvis den skulle brukes i ei mag snelle...
Men det følger ikke med på den spolen avail selger i dag
http://www.avail.jp/products/ms_sxum1640r.html
När du beställer från Abu i Svängsta så är det bara att uppge artikelnummer OCH den önskade utväxlingen. Om du fått tag på fel artikelnummer så hjälper Abu dig med att få fram det korrekta."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Hittar du ingen sådan spole? Jag köpte en sådan i våras till min 1600sxhs . Riktigt bra rulle du har.Ursprungligen postat av stol69 Visa inläggMin rulle då? Vart hamnar den i denna härva av modeller?
Har en Ambassadeur Mörrum SX 1601C Hi Speed.
Verkar svårt att få tag på en Availspole! Nån som har en över?? 900+frakt bjudet.
Är det nån annan modell än ’min’ vars spole skulle passa??
Skitfiske
Kommentera
-
Hur mycket lina får man plats med på den grundaste spolen?? Microcast Spool - SXHS1620R.Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggDu har den allra första versionen. Med c broms som inte är inställbar utifrån och en linförare i metall. Samma typ som på alla vanliga ambassadeurer. Den är i det stora hela identisk med Mörrum SX Mag förutom bromsen givetvis.
Om du inte har för avsikt att använda väldigt lätta beten så är din rulle en kalasrulle som den är.
Ett tips är att fråga Jun på Japan Tackle. Han har fått fram spolar som slutat tillverkas förr. Jag har nog köpt ett par tre av honom som enligt Avail inte finns tillgängliga längre. Vet inte om han har en väldigt bra kontakt med Avail eller om han har dem på hyllan.
Annars verkar det finnas spolar hos Avail.
http://www.avail.jp/shop/products/ms_sxhs16r/index.html
Verkar finnas på Hedgehog Studio, men inte den något djupare. Vill nog inte ha tunnare lina än typ 0.12-0.15 flätlina, tracer braid.
Spolade på 0.20 lina på min gamla 1601c iar, kastade ut all lina på den availspolen och det var inte den grundaste. Vill ju inte råka ut för samma missöde, att det inte går på tillräckligt med 0.15 lina.
Kommentera
-
Härligt gubbar med många trevliga och informativa svar ...:-)
Även jag gillar Mörrum rullarna hårt ... hade 2500`orna som favvo innan jag hittade dessa..(gillar såklart fortfarande dessa goa rullar med..)
De klarar också 6g salmo hornet - men inte i original..man får modda/ trimma lite vilket för egen del är lite av halva nöjet.;-)
En Mörrum klarar detta helt ok i originalskick tycker jag.
Fortsätt gärna mata på med bra trimtips till Mörrumrullarna .... vilka lager kör ni med - byta vev + stjärnhjul till vad osv......
Mvh
Anders
Kommentera
-
Ja inte är det mycket du får på. Kan tänka mig att den riktigt grunda är tänkt till japanernas bäcköring fiske. Spön på 4-5 fot. Beten 1-7g och riktigt tunna nylonlinor. Eftersom det är riktigt småvatten så är det bara korta kast. Ska du ha 0,15 flät så kommer du tömma spolen i varje kast.Ursprungligen postat av stol69 Visa inläggHur mycket lina får man plats med på den grundaste spolen?? Microcast Spool - SXHS1620R.
Verkar finnas på Hedgehog Studio, men inte den något djupare. Vill nog inte ha tunnare lina än typ 0.12-0.15 flätlina, tracer braid.
Spolade på 0.20 lina på min gamla 1601c iar, kastade ut all lina på den availspolen och det var inte den grundaste. Vill ju inte råka ut för samma missöde, att det inte går på tillräckligt med 0.15 lina.
Kommentera
-
Nej hittar ingen, Microcast Spool SXHS1640R, bara den grunda.Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggHittar du ingen sådan spole? Jag köpte en sådan i våras till min 1600sxhs . Riktigt bra rulle du har.
Vart köpte du din spole??
Jo tack, rullen är ju grym som den är men kul och kasta beten på 5g med spinnprylar och ännu roligare om man kommer nån meter längre
Undrar hur djupt det här trimträsket är igentligen.
Skitfiske
Kommentera
-
Tror jag tog den via hedghog. Men är inte säker. Såg det med att den djupa var slut. Går att hitta på rakuten ibland också.Ursprungligen postat av stol69 Visa inläggNej hittar ingen, Microcast Spool SXHS1640R, bara den grunda.
Vart köpte du din spole??
Jo tack, rullen är ju grym som den är men kul och kasta beten på 5g med spinnprylar och ännu roligare om man kommer nån meter längre
Undrar hur djupt det här trimträsket är igentligen.
Skitfiske
Kommentera
-
Haha. Trimsträsket är inte så djupt när det gäller Mörrum om det är kastegenskaper du vill förbättra. I princip är det bara spolen och dess lager som går att förbättra.
Det finns mycket mer att göra men de påverkar knappast kastegenskaperna utan mer självkänslan :-) Färgade delar såsom muttrar, tumtangent mfl. Eller vevar. Eller olika varianter på redan nämnda tumtangent i olika höjder och färger.. Eller byta ut det taggiga "drevet" under huvuddrevet mot ett i titan. Fyller ingen som helst funktion förutom att det förmodligen känns kul för den som satt i ett sådant och samtidigt spara ett par gram i vikt. Det går också att byta ut plastbussningarna i linförarskruvet mot riktiga kullager i valfritt material men då de inte snurrar vid kast så är den uppgraderingen väldigt svår att få någon nytta av.
Med en 2 mm djup spole så borde man få på halva mängden lina, på ett ungefär, som med en 4 mm djup spole. Jag får på ca 60 m 0,14 Berkley Fireline Braid på mina 4 mm spolar. Så gissningsvis en 25-30 m 0,14 borde gå på. För mig så känns 2 mm spolen för liten.Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-31, 10:54."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 226 visningar