Multirulle - Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle - Tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag förstår tjusningen med att meka med rullar. Själv har jag servat min kompis gamla Penn 85:or till havsfisket. De blev som nya. Det gav tyvärr inte blodad tand. Jag lägger hellre tiden på fiske och fiskar året runt.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-09-24, 21:56.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

TS önskade: "en anledning till att köpa en multi!"

Om man sammanfattar vad som skrivits i tråden:

känsla och precision
      bättre kontakt vid hugg
      kasta större & därmed tyngre beten
      alla trim-prylar
      mindre linbåge
      fiska betydligt snabbare
      Betet snurrar inte i luften
      mycket roligare att kasta med
      Kastlängd med multi ökar
      ett sant nöje att ta fram dem, plocka ner dem i delar och rengöra och smörja
      pryder sin plats i vitrinskåpet

Hur fn kan jag (eller någon, för den delen) fortsätta fiska med haspel?
      Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Se om du inte kan låna en mindre multi av någon o prova plattismete med. Sjukt mycke bättre känsla

Nu e jag ingen multinörd utan fiskar nästan mest haspel. Men efter o ha testat en halv dag haspel mot en hav dag multi vid just plattismete e multin en klar favorit. Känslan e galet mycke bättre än med haspel.

Vid dom flesta andra fiskemetoder skiter jag fullständigt i om jag kör haspel eller multi så länge jag kommer iväg o fiska.

Men aldrig mer plattismete med haspel.

Kommentera

För att återgå till huvudfrågan... (jag skulle ju inte skriva mer i tråden och ändå får ni uthärda två inlägg sedan det påståendet)

Till havsfiske som kräver tyngre pilkar har jag personligen valt att fiska med Ambassadeur 7000 HSNi (går att fiska med 6000 också). Generellt blir det billigare att hitta en multi som håller för det fisket om man jämför med en hållbar haspelrulle.

Till pillemete och makrill har jag en mindre multirulle men även en Penn Conflict 4000 (haspel). Från turbåt gäller underarmskast vilket för mig blir lättare med haspel.

Grundvattensfisket efter torsk klarar en bra haspelrulle i strl. 4000 alldeles utmärkt.

Om det är EN rulle man vill ha till havsfiske är en multirulle rätt val om jag får välja.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-09-25, 08:51.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ni verkar vara lyriska till multi.

Om jag nu vill skaffa en multi till abborre fiske vilken är bra då?
            Begagnat nog att föredra för att testa ifall jag blir frälst?

Några förslag på vilken som passar bra då?

Kommentera

Personlig preferens till det fisket är Daiwa Tatula SV alternativt Prorex 100 SV. Dessa rullar kom på marknaden 2018 så kan hända att de inte är superlätta att hitta beggat dock. Anledningen till varför jag rekommenderar just dessa rullar är för att jag anser dem mest prisvärda och dugliga för uppgiften. SV-spolen från Daiwa är för att kasta lätta beten och tatula/prorex är instegsmodellen för dessa spolar. en tatula CT kastar inte lätta beten lika bra då den har en tyngre spole, men är förstås ännu billigare. En Zillion, eller varför inte Steez är bättre rullar, men då också mycket dyrare. Så, min åsikt. Mest prisvärda abborremulti 2018 - Daiwa Tatula SV.

Förresten, de rullarna klarar ca 7 gram mycket bra, 5 gram dugligt och kastar 10 gram+ som en dröm.
              http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Henriksmiths Visa inlägg
                Ni verkar vara lyriska till multi.

Om jag nu vill skaffa en multi till abborre fiske vilken är bra då?
                Begagnat nog att föredra för att testa ifall jag blir frälst?

Några förslag på vilken som passar bra då?
                Daiwa & Shimano är säkra kort på multirullar , kastar långt & stabilt
                Daiwa Tatula finns i många olika varianter , försök att hitta en mindre variant typ CT då har du en bra rulle
                Från Shimano då är Curado serien riktigt trevliga , har själv en Curado 71 som jag kastar beten runt 5gr utan problem . Ska du kasta jiggar som väger lite mer då funkar även 200 serien mkt bra .

Kommentera

Kan Du, som jag, lära dig att veva med högern så är en begagnad Ambassadeur 1500 C en underbar rulle för lättare abborrfiske eller en 2500 C för lite mera allround. Annars är det nog dessvärre en tvålkopp från fjärran östern enda alternativet... En Ambavariant skulle kunna vara en C4 om du inte kastar under tolv-femton gram...

Edit: Finns några 25:or och 1500 på Tradera nu... Inte jag som säljer skulle hellre köpa...
                  Senast ändrad av Gösta; 2018-09-26, 16:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
                    ...

Hur fn kan jag (eller någon, för den delen) fortsätta fiska med haspel?
                    Därför att du viktar lite åt det hållet... även om du har flera poänger...

Att man skulle kasta längre med multi med flertalet beten 5-15g är dock inte min generella (obs) erfarenhet,.. Jag har helt enkelt svårt att tro det även om jag naturligtvis förstår att alla inte kastar på samma sätt som jag gör...

Har fler och fiskar oftare multirulle men haspel kör jag ibland, bla till lättare jiggfiske efter abborre/gös. Lite synd att det ska bli så kategoriskt kring rullval i vissa fall... Om man kör en multi, spelar det nån roll om man kör en rund eller en LP?

Jag tycker att sånt får väl landa i personen så småningom men frågan om hög eller låg multi känns verkligen gammal, hjälper det verkligen TS eller? Är hög, rund verkligen bättre än låg LP eller tvärtom? Nä.

För att balansera Göstas inlägg - mina första rullar var runda Ambassadeurer (fanns inget annat på den tiden) sedan halvrunda (Ultra Mag XL ll). De senare rullarna har varit LP i olika storlekar... Köpte dock en Amb 5600 C4 Mag härom året av tekniska/nostalgiska skäl men tyvärr inte använd än... (den behöver en grund spole, lite lager och en svängd vev först...)

Rent generellt tror jag att sannolikheten att man köper en ny multi efter den första multirullen är högre om man väljer en hyfsad LP framför en rund rulle...

Anledningen är enligt mig att de generellt är bekvämare att hålla, lättare och har en mindre spole (lägre vikt) vilket ofta är gynnsamt för stabila kastlängder vid lite lägre kastvikter...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-09-26, 22:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                      Kan Du, som jag, lära dig att veva med högern så är en begagnad Ambassadeur 1500 C en underbar rulle för lättare abborrfiske eller en 2500 C för lite mera allround. Annars är det nog dessvärre en tvålkopp från fjärran östern enda alternativet... En Ambavariant skulle kunna vara en C4 om du inte kastar under tolv-femton gram...

Edit: Finns några 25:or och 1500 på Tradera nu... Inte jag som säljer skulle hellre köpa...
                      Om man skulle gå upp till torsk osv är de ambasssadeur 6500 eller 7000 då? Är detta multirullarna med? Blir inte riktigt klok i djungeln.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 217 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S