Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Den här är faktiskt lite rolig och ett ypperligt exempel på hur tillverkarna ””driver oss konsumenter i sin marknadsföring och vi å andra sidan köper glatt allt som skrovs så länge som prislappen är högre. Zillion och Tatula i SV kostym är i princip samma rulle. Trots en tämligen stor prisskillnad. Den stora skillnaden är spolens upphängning. På Zillion är spolaxeln mycket kortare och pinjongen är upphängd i en separat axel som frikopplas vid kast. I Tatula går spolaxeln hela vägen genom pinjongen. I teorin så är det mindre friktion, vikt, massa som ska snurras vid kast och ett lägre momentum när spolen ska startas upp. I praktiken spelar det en minimal roll. Jag har bägge och kan intyga att de kastar i princip likvärdigt.

    Samma sak med Revo MGX, MGXtreme och Premiere. Trots ABUs marknadsföring så tar de i princip precis lika (för) mycket lina. Spolarna väger lika mycket och de kastar identiskt. MGXtreme är byggd i lättare material och väger lite mindre. Den har även keramiska spollager. Men hur stor betydelse har det då betet har landat i vattnet långt före nyttan med de keramiska lagren gjort sitt.....
    Precis.

    Lönar sig sällan att köpa det finaste I en serie då det oftast är samma delar i andra segment också.
    Sen om man tittar på andra som tex Ryoga så är det ju en helt annan plattform.
    Men betala 1500kr för en klickande spolbromsratt känns inte motiverande för mig

    När det gäller Daiwa så kan man mer eller mindre säga, enligt mina erfarenheter att oavsett vilken SV man köper så är alla lika bra på att kasta.

    Sen skiljer det ju småsaker, men galet dyrt för lite prestanda.

    Tatula SV är nog den för bäst pris/prestanda.

    Men sen bara ett gäng hundralappar till så har man en Curado DC. Curado är ju en bra rulle, med DC.

    Har inte jämfört Curado och Metanium men skulle inte förvåna mig om dom är lika i konstruktionen....

    Vad säger du?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #12
      Jaha, eftersom jag kan vara väldigt het och "hialös" på skånska( kort tålamod) när det gäller nya grejor. Fast jag fiskat i 40 år. Jag lär mig aldrig , haha. Skulle ha läst era svar först så klart. Då är vi i läge två. Jag köpte en Curado 151 DC. Gick på vad killarna på sportfiskeprylar rekommenderade. Tror i och för sej inte dom har fel men det med grunda spolar är förstås en fördel, det förstår jag.
      Nå, killar vad säger ni om mitt köp?Kommer kast lätta balsa vobbler under fem gram.
      Var nu inte försynta utan säg som det är.
      Tack för era intressanta svar.

      Ola

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Olalindberg Visa inlägg
        Jaha, eftersom jag kan vara väldigt het och "hialös" på skånska( kort tålamod) när det gäller nya grejor. Fast jag fiskat i 40 år. Jag lär mig aldrig , haha. Skulle ha läst era svar först så klart. Då är vi i läge två. Jag köpte en Curado 151 DC. Gick på vad killarna på sportfiskeprylar rekommenderade. Tror i och för sej inte dom har fel men det med grunda spolar är förstås en fördel, det förstår jag.
        Nå, killar vad säger ni om mitt köp?Kommer kast lätta balsa vobbler under fem gram.
        Var nu inte försynta utan säg som det är.
        Tack för era intressanta svar.

        Ola
        Grattis!!!
        ​​​​​​
        Kommer nog vara toppen.
        Kan dock inte svara på din fråga, kastar aldrig sånt.
        Men du lär ju säkerligen bli nöjd ändå.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #14
          Har en Exsence DC men den har jag inte prövat med 10g eller lägre då kör jag en Diawa T3 med G1 1012 spole eller haspel (de få gånger <10g sitter i beteslåset)

          ​​​​​​Jag tror din DC gör sig bäst med relativt kompakta beten från 8-10g och uppåt. Till 5g balsawobblers behövs nog en BFS rulle, kanske att en Daiwa med en SV Shallow spole kan göra jobbet.

          Kommentera


          • #15
            Nja. Curado DC kommer att fungera med lätta balsavobblers. Även Daiwa SV men inga av dem är riktigt bra på detta fiske. Den enda rulle som säljs i Sverige som klarar av dessa låga betesvikter ordentligt i original är Aldebaran BFS. Allt beror givetvis på vad man är ute efter. Med mina toktrimmade rullar så kastar jag 2 gr beten lika långt som med en bra haspel. Något kortare skulle jag kunna acceptera då jag vinner i annat. Men att tappa 10 m är inget för mig. Då skulle jag hellre använda haspel. 10 m kortare kast är inget ovanligt med multi som har för tunga spolar. Jag har ingen Aldebaran BFS i original kvar men väl en Aldebaran MGL och en Availförsedd BFS.. Officiellt så ska Aldebaran MGL klara av beten från 5 gr. Dess spole väger 12 gr tom. Tar 80-90 m flät. Skillnaden mellan denna rulle och tex en Curado 70 eller en Tatula SV är enorm med beten som väger så pass lite som vi nu diskuterar. Trots det så blir den helt utklassad av en haspelutrustning eller mina trimmade Mörrums och min Availtrimmade Aldebaran BFS med dessa beten. I kastlängder alltså. Kliver man upp mot 8-10 gr eller så försvinner de mesta av tillkortakommandena. Med tex en Rapala Shad Rap Shad så fungerar Aldebaran MGL utmärkt. Mycket bättre än en Tatula SV eller en Tatula CT Type R. De två senare skulle jag säga klarar dessa beten acceptabelt men inte i samma klass som tex Aldebaran MGL

            Återigen så handlar det om spolens vikt. Inkl lina. Aldebaran BFSs spole väger ca 8 gr tom. (MGL 12 gr). Tar minimalt med lina. Kanske 12 gr full med lina. (MGL ca 16 gr). Jämför det med en Curado 70 där spolen väger 14 eller om det är 16 gr. Tatula SV ligger i samma härad. Fyll den sedan med lina och den väger en bra bit över 20 gr. För att kontrollera spolens rotation när riktigt lätta beten används så måste man använda mycket mer broms med en tung spole. Betyder kortare kast. En Availtrimmad Aldebaran BFS har en spole som väger 8-9 gr inkl lina. Mina Mörrum väger in på ung samma vikter inkl 55-60 m 0.14 flät.

            Jag har inte fiskat med Curado DC ännu. Mina påståenden är baserade på praktisk erfarenhet från en mängd andra DC rullar och hur mycket spolen väger. Om inte Shimano får nobelpriset i fysik inom kort så lär denna rulle bete sig ungefär som de andra DC rullarna +- spolens vikt. DC rullarna är fantastiska men de är inte optimala för väldigt lätta beten. Återigen pga spolens vikt. Alla DC rullar har tyngre spolar än motsvarande MGL eller BFS version. Även DC s bromskurva är inte direkt optimal för lätta beten. Jag skulle gissa att jag skulle förmodligen acceptera Curado DC med en Berkley Juke eller Cutter på dryga 10 gr. Eller en Rapala Shad Rap Shad på samma vikt. Jag skulle garanterat inte välja rullen för en 4-5 gr balsavobbler. Men det är jag det. Andra har förmodligen andra preferenser.

            Ta mina siffror ovan med en nypa salt. Det var ett tag sedan jag vägde dessa spolar och har inte siffrorna exakta i huvudet längre. Men de stämmer på ett ungefär.

            Samma sak med vad som fungerar eller inte. Det finns inga skarpa gränser. Ett annat spö kan göra att viktgränsen ändras. Likaså ens preferenser. Vad man nöjer sig med helt enkelt. När jag är ute o fiskar med mina vänner så blir jag ofta förbluffad över deras korta kastlängder. När jag frågar varför så är svaret ofta en motfråga. ”Går det att kast längre”?
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-15, 23:41.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #16
              Med all respekt, va fiskar man med 2-5 grams balsawobblers/beten? Visst ja har sett små japaner med bfs rullar fiska 15cm öring i små floder, tycker själv det är väldigt perverst

              Kommentera


              • #17
                Intressant Läsning Magnus. Vill bara köpa så rätt så möjlig från början. Jag känner mej själv och köper jag en rulle som jag "nästan" är nöjd med så gänger det.
                Så frågan är om jag ska behålla denna rulle eller försöka hitta en annan?
                Finns det trimdelar till Curadon, för då finns det en möjlighet att förbättra kastegenslaperna?
                Tack för hjälpen

                Ola

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                  Med all respekt, va fiskar man med 2-5 grams balsawobblers/beten? Visst ja har sett små japaner med bfs rullar fiska 15cm öring i små floder, tycker själv det är väldigt perverst
                  Du har helt rätt. Jag får komplettera med haspel på lättare beten. Klokt

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Den här är faktiskt lite rolig och ett ypperligt exempel på hur tillverkarna ””driver med oss konsumenter i sin marknadsföring och vi å andra sidan köper glatt allt som skrivs så länge som prislappen är högre = högre status. Zillion och Tatula i SV kostym är i princip samma rulle. Trots en tämligen stor prisskillnad. Det går tom att skifta gavlar mellan rullarna. Den stora skillnaden är spolens upphängning. På Zillion är spolaxeln mycket kortare och pinjongen är upphängd i en separat axel som frikopplas vid kast. I Tatula går spolaxeln hela vägen genom pinjongen. I teorin så är det mindre friktion, vikt, massa som ska snurras vid kast och ett lägre momentum när spolen ska startas upp. I praktiken spelar det en minimal roll. Jag har bägge och kan intyga att de kastar i princip likvärdigt.

                    Samma sak med Revo MGX, MGXtreme och Premiere. Trots ABUs marknadsföring så tar de i princip precis lika (för) mycket lina. Spolarna väger lika mycket och de kastar identiskt. MGXtreme är byggd i lättare material och väger lite mindre. Den har även keramiska spollager. Men hur stor betydelse har det då betet har landat i vattnet långt före nyttan med de keramiska lagren gjort sitt.....

                    Jag måste faktiskt opponera mig lite här......när du resonerar som ovan så får man ju förstås intrycket att man egentligen är helt grundlurad av tillverkarna, men det finns andra saker att ta hänsyn till - allt i en rulle handlar inte bara om hur långt den kastar. Keramiska lager i en rulle t.ex gör den mindre utsatt för korrosion, andra material i stativ och detaljer har olika egenskaper och kvalitet vilket gör att en rulle som är dubbelt så dyr som en annan kan kasta lika bra men slår den billiagare rullen med hästlängder när det gäller livslängd.
                    Så man kan inte stirra sig blind på hur långt rullarna kastar.


                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg


                      Jag måste faktiskt opponera mig lite här......när du resonerar som ovan så får man ju förstås intrycket att man egentligen är helt grundlurad av tillverkarna, men det finns andra saker att ta hänsyn till - allt i en rulle handlar inte bara om hur långt den kastar. Keramiska lager i en rulle t.ex gör den mindre utsatt för korrosion, andra material i stativ och detaljer har olika egenskaper och kvalitet vilket gör att en rulle som är dubbelt så dyr som en annan kan kasta lika bra men slår den billiagare rullen med hästlängder när det gäller livslängd.
                      Så man kan inte stirra sig blind på hur långt rullarna kastar.

                      Klart kvalitèn spelar in men det var kastvikten jag undrar över. Gillar multirullens känsla och fiskar helst med en sådan så därav frågan. Vet inte något om materialet i dessa olika rullar men förutsätter att de är korrosionsbeständiga oavsett vilken jag väljer. Men det kan ju vara så att i de dyrare varianterna sitter det bättre bussningar/lager, det vet jag inte.
                      Tack för din synpunkt.

                      Ola

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 030 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 359 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X