Multirulle för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mankan G
    replied
    Haha. Det kommer att bli ett krig som vanligt när denna fråga ställs. Volvo- SAAB, Nikon - Canon, Shimano vs resten etc. Varje intressesfär har sina skygglappar. Och varje intressesfär har sina "fan boys"

Hur som helst så om jag ska försöka vara lite objektiv så: För den summan du tänker dig spendera som är det som redan nämnt kalasfina rullar allihop. Men vilken du ska köpa beror lite på vad du tänker fiska med. För säkerhets skull så är det väl bäst om jag nämner att jag har alla märken du nämner och några till. Inga av dem har haft några som helst problem trots rätt hårt fiske.

I grunden så skulle jag säga att köp den rulle du får bäst pris på, som ligger skönt i handen. Eller är snyggast, har rätt logo eller vad som nu triggar dig. Toppmodellerna av Abu Revo, Daiwas eller Shimanos motsvarigheter är som sagt kalas och inom räckhåll för din budget. Alla kommer att fungera finfint

Fiska abborre?! Ett rätt stort spann faktiskt. Nu är det mina åsikter du får och de är absolut ingen sanning som gäller för alla. Tänker du dig fiska på vatten som kräver tex 10-15 gr jiggskallar med 3 tums jiggar eller tyngre beten så kan du köpa vad som helst. Tom en 700 kr Abu Black Max fungerar med dessa beten.

Avser du använda lätta beten, typ mindre än 10 gr eller svårkastade som mindre balsawobblers med relativt stort luftmotstånd så är det en helt annan sak. Det går givetvis att få iväg även dessa med en enklare rulle men kastlängderna kommer inte att glädja någon. Det som är helt avgörande är vikten på spolen inkl lina. Bromstypen i rullen är av mindre betydelse även om alla tillverkare garanterat framhäver just sin variant som mycket bättre än någon annan. Inom denna kategori hamnar Chronarc, Zillion SV, TatulaSV, Aldebaran, Revo Premiere och uppåt mfl. Dvs de flesta av de stora tillverkarnas lite finare rullar.

Med riktigt lätta beten, typ 2-4 gr så är det bara en handfull rullar som klarar av detta. Och knappt det. Med trim så är det ingen konst att matcha även den bästa uppsättning haspel men inte i original. Det är väl endast Shimano Aldebaran BFS som klarar av detta i originalutförande. OBSERVERA bokstäverna: "BFS". Skillnaden på Aldebaran BFS och Aldebaran MGL är milsvid när det gäller dessa lätta beten. Det finns på den japanska marknaden ett helt annat utbud av rullar för detta UL fiske. Bästa rullarna för UL fiske som jag har hittat är ABU Mörrum SX 1600 ICVB med trimspolar från Avail. Eller en Shimano Aldebaran BFS med en trimspole från samma företag. Vi snackar spolar som väger 6-9 gr INKL lina...... En Aldebaran BFS i original kommer också fungera fint men inte i samma klass som de trimmade.

Men som sagt, om jag ska sansa mig lite och försöka mig på en gissning. Du tänker fiska med standardbeten som finns på den svenska marknaden. 5 gr jiggskallar med 3 tums jiggar, spinnare, crankbaits etc. Revo MGX, Revo MGXtreme, Revo Premiere är riktigt fina rullar från ABU. Klockrena för detta fiske. Jag hade gått på MGX eller Premiere. MGXtreme ger för lite extra för vad den kostar. ABU har en egenhet som är lite märklig då de alla tar på tok för mycket lina på i grunden otroligt lätta spolar. Man får på 150 m 0,14 flät på dessa. Vad ska man med 150 m flätlina till?. Hälften räcker. Denna lina väger och begränsar i hur lågt man kan gå i betesvikter. Från ca 7 gr så skulle jag inte tveka att använda dessa rullar.

Daiwas rullar i Zillion, Steez och kanske Tatula serierna är även dessa hur fina som helst. Se bara till att det är SV modellerna du kikar på. Rullarna utan SV har för tunga och stora spolar för finliret inom abborrfisket.

Shimano då? Otroligt fina rullar. Aldebaran MGL är helt underbar för abborrfiske. Curado, Metanium, Cronarch..... vad som helst egentligen men jag hade satsat på en variant med MGL. Lämna BFS rullarna om du inte har för avsikt att använda de allra lättaste betena. Dessa rullar har så pass grunda spolar att det blir för kort med lina med mer normala 0,12-0,14 flät. Det finns de som gladeligen använder 0,10 flät. Inte jag då jag vill ha lite marginal för att dra upp ett bete som fastnat i något men om du tycker dig klara dig med 0,08 - 0,10 så... BFS!
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-10-15, 19:50.

Lämna en kommentar:

• Sigfuss
    replied
    Jag importerade en 13 fishing Concept A från USA och den är helt suverän på ett Westin W3 Finesse. Med din budget så kan du lätt köpa dig en Concept Z och bli mer än nöjd, fråga Kocken vad han tycker om sin Concept A3.

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Oavsett vad du väljer för den pengen kommer du få en jäkligt bra rulle , det blir mest en fråga vad DU tycker känns bäst & till vilket vilket spö .
    Köpte en Metanium MGL för 2800 från Stockholmsfiske när dom hade en drive , den rullen tycker jag är svårslagen .

Lämna en kommentar:

• Olalindberg
    started a topic Multirulle för abborre

Multirulle för abborre

Hej!
    Ni som använder multirulle till abborre fisket vilken rekommenderar ni?
    Hur är abus rullar jämfört med Shimano och Daiwa.
    jag vill ha något som är bra men max 3500 kr.
    Ska användas till vanligt spinnfiske men främst jigg , dropshot och andra moderna fiskesätt.

mvh Ola

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
31 791 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf