Olika versioner av Calcutta Conquest DC.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olika versioner av Calcutta Conquest DC....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Olika versioner av Calcutta Conquest DC....

    Hej på er. Jag har förstått att det finns lite olika versioner av CC DC. Framför allt är det bromsen (DC) som skiljer men vad specifikt är det som skiljer och när skedde förändringarna? Jag har en tidig 200DC men är lite sugen på en i 100 storlek. Är det värt att köpa den senaste versionen och när lanserades den i så fall?. Jag har sett 100 DC med guldfärgad spole och med svart. Vad skiljer? Är de de olika generationerna som fått olika färg på spolen....
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

  • #2
    Första generationens DC kom runt 2003-2004 och är den silverfärgade varianten med guldfärgad spole samt guldfärgade försänkningar där metallen är hålborrad i stativet.
    2010 (eller möjligen 2009) kom den mer gråaktiga generationen. De stora skillnaderna på kastbromsen är som jag förstår det att nya modellen har tre förinställningslägen som jag inte kan påminna mig ha sett i första generationen samt att elektroniken känner av spolens status dubbelt så ofta.
    Konkreta siffror kanske någon annan kan bistå med, sådant har jag glömt.

    Kommentera


    • #3
      Tonyex kan det här men är sällsynt på FS numera...Min Calcutta 200DC+ (2009-) uppdaterar DC-bomsen dubbelt så ofta som de äldre men vad det innebär i praktiken är oklart... Min kastbroms har 3x8, dvs 3 lägen för lintyp och 8 bromsnivåer på respektive lintyp.
      Vet inte om den kastar så mkt längre, men tryggt och bekvämt, en keeper!


      ​​​​​

      Kommentera


      • #4
        Min guldiga 200 DC är riktigt skön att titta på, känna på och om man vill ha spänning i livet att fiska med. Den kastar inte längre än tex en Daiwa Zillion TWS eller en Revo i samma storlek men är mycket nervösare. Inga verkligt illa skatbon men hela tiden på gränsen. För mig så har den hamnat lite i tomrum. Dess storlek passar inte in riktigt i mitt fiske. Linkapaciteten är för stor för mitt abborrfiske och för nervös för mitt gäddfiske. Har jag för mig. Ska ta o spola på lite ny lina och de gen ett försök igen....
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          DC kanske inte kastar så mycket längre men för mig... tryggare, knappt fått ett PO med den

          Kommentera


          • #6
            För mig är Conquest DC en trevlig rulle på grund av Conquest, inte på grund av DC...

            De få gånger jag testat bromssystemet ihop med längre spön och beten med lågt motstånd, typ öringfiske från land, tycker jag DC fungerar helt okej men i samma situation är å andra sidan en gammal tvåstiftad 6500 i princip oslagbar.
            Till typiskt spinnfiske i insjö kan jag personligen inte se några större fördelar för den erfarna kastaren jämfört med konkurrenternas bromssystem, eller Shimanos egna för den delen.

            Nyaste generationens Conquest DC har jag bara provkastat på gräsmattan, ska därmed inte uttala mig särskilt mycket om den.
            Den äldre har jag dock mycket erfarenhet av, främst gällande service och reparation.
            En intressant anekdot i sammanhanget är att av de minst 20 Conquest/TE DC jag servat genom åren har fler än hälften haft en ganska rejält åtskruvad
            mekanisk broms, det är ju något att fundera på.

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            DC kanske inte kastar så mycket längre men för mig... tryggare, knappt fått ett PO med den
            Det är en intressant poäng men även ett högst personligt mått.
            Jag använder varje säsong ett knappt tiotal multirullar och har inte lyckats åstadkomma ett riktigt backslag på den tid jag minns, det är åtskilliga år sedan sist.
            Det är nog mest en fråga om hur man kastar, hur man ställer in sina rullar och kanske framförallt hur erfaren man är som kastare.
            Senast ändrad av JontaK; 2018-11-25, 01:20.

            Kommentera


            • #7
              Håller med om att man kan vara lite tvecksam om DCns nytta. Jag älskar mina två 201DCs som gäddrullar. Byggd som en Tigerpanzer, och jag kastar även med tunga spön lätta beten rund 15g. Beten med ett vindmotstånd som en gammal ånglok, mot vinden, utan problem. Det kanske är pga DCns påverkan, eller så är det psykologiskt.
              Mina DCs sitter på ett AGS 120g och tom på ett Illex Wild Dog som är klassat -200g. No problem.
              Om det behövs en så fin rulle på Wild doggen- absolut inte. Men den balanserar perfekt, Och så är jag nog en smula beroende av det speciella Stuka ljudet.
              Känslan är trots att de inta ha Microgear (som min Conquest av sista generationen) silkeslen.
              Ja, den är för tung för ett borrespö. Men på en hö-spö 9´+ sitter den också helt rätt.
              Senast ändrad av Utter; 2018-11-26, 13:06.

              Kommentera


              • #8
                Haha. Rullen är ju i det närmaste man kan komma i form av himmelriket i utförandet. Så vacker och genomarbetad. Men som någon sa tidigare, jag har testat det mesta som finns på marknaden och varje gång jag använder en välkonfigurerad rund ambassadeur så slås jag över hur väl den fungerar trots bristen på "spjutspetsteknik".

                Men jag är en nyfiken dåre som gärna vill testa själv. Ska leta rätt på en CC100 DC från 09 eller nyare. Det visade sig att den nya versionen kom just 09
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Har själv en Calcutta 100DC
                  Den har den äldre dc bromsen. Och den passar bra på riktigt snabba spön som man snärtar iväg. Då kan man nyttja bromsen till fullo. Och den kastar otroligt bra. Problemet är att den kastar för bra. Fiskar nästan bara från båt och har då ingen nytta av jättelånga kast.
                  På den rullen går det inte att bara kasta lite lugnare för att korta kasten, gillar inte den dc bromsen.
                  skulle vara intressant att veta om den uppdaterade dc som kom till conquest är annorlunda?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag hade en gång en CQ TEDC 200 som jag gissar var första generation. Kastade långt och stabilt med mina hö beten och jag var nöjd med rullen. Den såldes dock vidare då min Ambassadeur Ultra Mag 1 anno 1986 kastade lika långt och stabilt. DC broms fungerar bra men jag tycker vanlig magnet eller ivcb eller liknande centrifugalbromsar är mer än tillräckligt vid praktiskt fiske. Ljudet från DC bromsen är lite speciellt och tilltalar en del men för mig dog all nyfikenhet på DC rullarna.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 081 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X