Daiwa Saltiga 5000H oväsen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Saltiga 5000H oväsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Reklamerade rullen hos handlaren så jag tror det blir svårt att få svar på vad som var fel med just min rulle.

    Skulle gissa att det vispande ljudet antingen är magseal som läckt och kommit på ställen där det ej ska vara eller så är det något lager som inte fungerar som det ska. Baserar dom här gissningarna på trådar från andra personer med liknande problem på sina saltigor/magseal-rullar.

    Sen vart man skruvar in veven på vänster sida så blev det metall mot metall på ett ställe vilket ledde till ytterligare oväsen och slitage om den skulle användas, det här problemet fanns inte om man monterade veven på den högra sidan av rullen.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av simonoscekman Visa inlägg
      Reklamerade rullen hos handlaren så jag tror det blir svårt att få svar på vad som var fel med just min rulle.

      Skulle gissa att det vispande ljudet antingen är magseal som läckt och kommit på ställen där det ej ska vara eller så är det något lager som inte fungerar som det ska. Baserar dom här gissningarna på trådar från andra personer med liknande problem på sina saltigor/magseal-rullar.
      Nu kanske jag är petigare än andra men hade jag köpt en rulle för åtskilliga tusenlappar (runt 7500 i Saltigans fall) hade jag KRÄVT att få veta vad som var fel på rullen i ett sådant här fall.
      Hade jag inte fått ta del av den informationen hade jag totalt undvikit märket i fråga.
      Vad är det som säger att nästa rulle inte ska vara precis likadan?

      Tyvärr har jag också varit med om läckande Magseal där ferrovätskan till synes orsakat korrosion på andra delar.
      Dock inget jag undersökte vidare då rullarna inte var mina egna.

      Sen vart man skruvar in veven på vänster sida så blev det metall mot metall på ett ställe vilket ledde till ytterligare oväsen och slitage om den skulle användas, det här problemet fanns inte om man monterade veven på den högra sidan av rullen.
      Märks på flera hasplar att gången blir lite olik beroende på vilken sida veven monteras.
      Att det skulle leda till slitage och mer oväsen vittnar ju dock snarare om konstruktionsfel än ett måndagsex.
      Vore väldigt intressant om någon från Daiwa/med mer insyn i frågan kunde komma in här och förklara hur det står till.

      Efter det jag läst i tråden och mina egna erfarenheter skäms jag just nu över att jag rekommenderat Saltiga till flertalet fiskare som kommit till mig med frågor om kompetenta saltvattenshasplar...
      Hädanefter kommer jag tipsa om Shimanos SW-rullar istället som jag skruvat tämligen frekvent och aldrig hittar några fel på annat än sedvanligt slitage, som i sin tur inte varit några problem att råda bot på.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 286 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 134 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 277 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      89 081 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 362 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X