Calcutta Conquest ytfinish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest ytfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Kan det vara att eloxeringen är för tunn?
    Det skulle man kanske kunna tänka sig.

    Utseendet kanske har en fullt förklarlig anledning men jämfört med gamla Conquest tycker jag en majoritet av de nya ser tråkiga ut.

    Värre är att jag haft några nya Conquest hemma som fått svåra skador på stativ och gavlar. Liknande skador har jag sett på gamla Conquest samt TE men
    då har rullarna varit använda i bräckvatten i många år, rullarna på bilderna är några månader gamla och har gått enstaka pass i bräckt.
    Jag är verkligen inte heller särskilt bevandrad i metallurgi men jag tror dessa skador i allra högsta grad har med ytbehandlingen att göra (möjligen även den underliggande metallens kvalité och/eller korrosionsmotstånd).

    Click image for larger version

Name:	Conquestärg01a.jpg
Views:	167
Size:	842,5 KB
ID:	2485677

    Click image for larger version

Name:	Shimanox202b.jpg
Views:	181
Size:	757,0 KB
ID:	2485678

    Kommentera


    • #12
      Är det en 2018 modell du har?
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-301-2018.html

      Hört flera som klagat men vet inte om det gäller den nya modellen.

      Tycker hur som helst att du borde reklamera den, riktigt tråkigt att dom inte kan hålla kvaliten.

      Kommentera


      • #13
        Ja då får man önska sig något annat av tomten istället. Kanske en Daiwa Ryoga . Det verkar som Shimano tappat lite av sin kvalitets stämpel på sistone. Tyvärr blir hållbarheten på alla rullar oavsett märke sämre och sämre.

        Kommentera


        • #14
          Rullen köptes i butik i september, har fiskat som sagt 2 pass med den. Vet inte årsmodell på den....det var deras sista ex som låg i glasskåpet.
          Får väl åka till butiken och fråga....dom lär ju hävda att finishen är något jag själv påverkat!?

          Kommentera


          • #15
            Det tror jag inte. Men som sagt: alla har det. Du lär inte finna ett annat erxemplar med perfekt finish

            Kommentera


            • #16
              Köpte den här från söders, samma som jag länkade ovan.

              inget problem med den finishen, polaren köpte även han en likadan.

              Testa gå tillbaka med den och se vad dom säger, man kan inte få mer än ett nej.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Personligen tyckte jag att den blev snyggare med lite "dassig" finnish. Mer rå och ser ut att vara med för att jobba och inte bara se bra ut...
                Jag blir personligen riktigt provocerad av detta uttalande. En 5000kr rulle som verkligen inte håller måttet. Och vissa tycker att den riktigt dåliga kvalitén som många av den nya conquest håller är lite "fräckt"
                Om tillverkarna läser sådana uttalanden så skrattar de hela vägen till banken. Finns ju inga skäl att sortera bort rullar som inte håller rätt kvalité. Att samtliga märken rejält sänkt sin kvalité är ju ingen nyhet. Gäller både Abu, daiwa och shimano.
                Men det här spär på en farlig utveckling när man rycker på axlarna över dyra undermåliga produkter som ska ligga i premium segmentet.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Jag blir personligen riktigt provocerad av detta uttalande. En 5000kr rulle som verkligen inte håller måttet. Och vissa tycker att den riktigt dåliga kvalitén som många av den nya conquest håller är lite "fräckt"
                  Om tillverkarna läser sådana uttalanden så skrattar de hela vägen till banken. Finns ju inga skäl att sortera bort rullar som inte håller rätt kvalité. Att samtliga märken rejält sänkt sin kvalité är ju ingen nyhet. Gäller både Abu, daiwa och shimano.
                  Men det här spär på en farlig utveckling när man rycker på axlarna över dyra undermåliga produkter som ska ligga i premium segmentet.
                  Herr Engqvist, kul att du blir "personligen riktigt provocerad" av mitt så kallade uttalande. Spännande tycker jag. DET om något är en utveckling av den internet-baserade värld vi lever i idag.

                  Vad Du anser är kvalitet är kanske inte vad någon annan eller jag anser är kvalitet. Sen att "samtliga märken rejält sänkt sin kvalité" är ju ett högst subjektivt uttalande och kanske enligt många rent ut sagt felaktigt.

                  Detta uttalande är inget utlåtande om rullens kvalitet. Jag är personligen en där funktion går före form inom fisket.
                  Att en rulle kostar 5000kr, ja, det är ju upp till varochen att välja om man vill fiska med rullar för dom pengarna. (Jag väljer att inte göra detta då jag inte får mer fisk med en rulle för 5000 riksdaler)

                  Fiskebranschen är som alla andra branscher "bizniz" och om kvalitén har sjunkit hade ju människor inte köpt produkterna, då kvittar all reklam, socialmedia eller annat som påverkar oss.

                  Men återigen, jag tycker att den mattare finishen är mycket bättre för ögat, ser ut att tåla mer stryk än att sitta och se bra ut i ett skåp

                  Kommentera


                  • #19
                    Att sportfiskeredskapsindustrin är business är det nog ingen som tvekar om men det innebär ju absolut inte att kvaliteten höjs med tiden, jag skulle säga tvärtom, det finns tyvärr skäl att bygga in en förutbestämt kvalitet även i "premiumrullar". Denna och många liknande trådar är en indikation på det.

                    Om det är på det viset att kvaliteten gått ned så kan kunderna inte bara sluta köpa som vissa tror, för vad skulle de annars köpa om nu ABU, Shimano och Daiwa blivit sämre? Tror knappast att Okuma, Penn, Michell eller andra mer eller mindre självständiga fabrikat har en annan filosofi...?

                    Efter att ha läst FS i några år så min uppfattning att tillverkarna fokuserar mer på upplevd kvalitet snarare än faktisk sådan i bemärkelsen att rullen håller länge och klarar tuff miljö över tid.

                    Mjuk gång, kraftig broms, microdrev, låg vikt med mer indikerar s a s kvalitet i dag även om dessa delar i sig inte ökar livslängden vilket är ett annat mått på kvalitet.

                    Den här tendensen, om man vill se den, sammanfaller nästan magiskt med nutidens "slit-och-släng" mentalitet och min upplevelse är att det gäller många produkter inte enbart "premiumprodukter" inom sportfisket...

                    Kommentera


                    • #20
                      Det måste bli skärpning i fabriken om japanen ska få behålla sin heder, sa svensken och slog näven köksbordet!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X