Calcutta Conquest ytfinish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest ytfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
    Fördelen med den rullen var att den gick att totalrenovera och ser ut som ny igen - ute och inne.
    Det lackade(?) stativet hos Curado E verkar vara MYCKET motståndskraftigt.
    Har även haft hemma några gamla Citica och Chronarch, som till synes har samma ytbehandling, vilka har plågats i salta miljöer men även där har stativen klarat sig utmärkt trots skador på andra komponenter.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
      Har en Calcutta som inte ser riktigt hundra ut i finishen, något jag såg direkt men tänkte inte så mycket på det.

      Den har ljusa fläckar som om den vore dåligt polerad!? stört mig på detta men fiskat med rullen två pass så lär ju inte få en ny antar jag.

      Nån som känner igen detta?

      Click image for larger version  Name:	IMG_8375.JPG Views:	2 Size:	1,57 MB ID:	2485473
      Hej Mikael H.;

      Jag har i mina fiskeboxar två av vardera Shimano Calcutta 250 och Calcutta 400 som jag köpte av Normark Scandinavia i Februari 1998. . De är otroligt långkastande och lättvevade rullar men har på dessa tjugo år tyvärr inte fått samma tid ute vid fiskevattnen som mina gamla Ambassadeur 5000 och 6000 multirullar.. Delvis beror detta på att frikopplingsmekanismen krånglat och behövt repareras flera gånger på två av Calcutta-rullarna och att jag har mycket större erfarenhet av att både fiska med och serva mina Ambassadeur-rullar....

      På bilden här ser du en annan Mikael H...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm... och även här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_25.htm ... dvs Mikael "Micke" Hammarstedt i Team Saida....
      Vad jag minns brukade Micke fiska med röda ABU Ambassadeur 5000, 6000 och 7000 multirullar... "röda" som rullen här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ...

      Med "Röda Rullar" fiskar vi. Glatt kring nejden hörs vår melodi.... Melodin kan du säkert redan....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-10, 15:01.

      Kommentera


      • #43
        Mina lager på min CQ100 köpt för 3-4år sedan börjar få dåliga lager.
        Men det känns ändå ok. Lite tveksamt med service och många timmar.

        Pratade med Cudan om denna tråden när han ringde mig innan idag. Sjukt trevlig grabb det btw.
        ​​​​​​
        ​​​​​​​
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

          Det är ett sånt apatisk och tolerant tänkande som gör att tillverkare kan spotta ur sig sån här skit och komma undan med det,
          Och jo man fiskar bättre med en rulle för fem tusen för chockerande nog så är en Calcutta conquest bättre rulle än en Black max,

          REKLAMERA!! om ja så hade behövt åka till japan så hade ja gjort det,
          Apatisk vet jag ju inte om jag är... skriver ju på Fiskesnack
          Dock är ju kvalitén inte något jag väljer att kommentera. Tycker man nu att det är så dålig kvalité på produkterna så kanske man får se över om det är värt att lägga 5000kr på rullarna.
          Och fisken känner med största sannolikhet inte av om man kastat ut sitt bete med en Abu Black Max (för att följa ditt exempel) eller en Calcutta. Men av bilderna på kullager att döma i denna tråd så verkar just nu en Black Max stå ganska högt i kurs.

          Personligen (återigen) hade jag valt att ringa Söder om man nu är så missnöjd med varan kan köpt. TS har säkert gjort detta.

          Men som sagt, PERSONLIGEN, gilla jag den finishen som håller "låg" / "Dålig"-kvalité bättre än den "braiga"

          Själv tycker jag detta är en underhållande tråd med personer som fullkomligt sågar sina rullar för 5000KR men aldrig skulle tänka sig att fiska med något annat... lite som PS4 vs XBOX - klagar gärna på sitt eget "skit" men gud nåde den som klagar på maskinen jag spelar på!

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

            Apatisk vet jag ju inte om jag är... skriver ju på Fiskesnack
            Dock är ju kvalitén inte något jag väljer att kommentera. Tycker man nu att det är så dålig kvalité på produkterna så kanske man får se över om det är värt att lägga 5000kr på rullarna.
            Och fisken känner med största sannolikhet inte av om man kastat ut sitt bete med en Abu Black Max (för att följa ditt exempel) eller en Calcutta. Men av bilderna på kullager att döma i denna tråd så verkar just nu en Black Max stå ganska högt i kurs.

            Personligen (återigen) hade jag valt att ringa Söder om man nu är så missnöjd med varan kan köpt. TS har säkert gjort detta.

            Men som sagt, PERSONLIGEN, gilla jag den finishen som håller "låg" / "Dålig"-kvalité bättre än den "braiga"

            Själv tycker jag detta är en underhållande tråd med personer som fullkomligt sågar sina rullar för 5000KR men aldrig skulle tänka sig att fiska med något annat... lite som PS4 vs XBOX - klagar gärna på sitt eget "skit" men gud nåde den som klagar på maskinen jag spelar på!
            Jag kan snacka skit om min kvinna, men snackar du skit om henne... då jävlar!
            (Du får göra det hur mycket du vill, du kan nog inte säga något som jag inte redan vet)
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #46
              Jag vet inte om alla verkligen har sett en av de nya CQs från nära håll som sågar den pga dess ytfinish. Har man inte det så är det lätt att få intrycket att den ser ut som en fake guldring efter en omgång i torktumlare med ett lass grus. Så tycker jag är verkligen inte fallet.
              Det finns nyans skillnader i den gyllene färgen. Med intakta lager är det dessutom fortfarande en av de skönaste rullar att veva in beten och fiska med- om man nu gillar den silkeslena känslan vill säga. Den kastar som en dröm. Min 201:a använder jag mellan 15-100 g. och det gör hon excellent. Därför kan jag fortfarande tycka att det är kvalitativ en annan liga än många billigare rullar. Ända rullen jag äger som kommer i närheten av denna känslan är mina CQ DCs. Trots att de inte ha Microgear.
              Det är inget försvar från min sida för att en sådan dyr rulle uppvisar problem med lager och korrosion. Men det finns en anledning varför t.ex. jag inte har såld av min.
              Senast ändrad av Utter; 2018-12-11, 11:17.

              Kommentera


              • #47
                Hoppsan! från ytfinish till toksågning bara sådär.....jag bryr mig dock inte om det. Jag servar inte mina rullar själv dessutom så slipper se insidan.

                Men en update då, jag var i väg till butiken som jag köpte rullen ifrån. Den ena personalen hade inte sett det där innan den andre sa att han hade samma på sin egna rulle. Det är alltså något flammigt i tonen på rullens vevgavel och endast den stora gaveln alltså. För er som inte kan förstora bilden blir det svårt att se.

                Butiken kontaktade Normark som idag svarade med att alla rullar dom får hem ser ut sådär mer eller mindre, de har fått denna fråga tidigare och det är ingen reklamationsfråga. Även de silvriga Calcuttor har skönhetsfelet men där syns det ej på samma vis pga färgen på rullen.

                Jag är nöjd med svaret från dom, jag är nöjd med hur rullen ligger i handen och hur silkeslen den är att fiska med. Lite surt är det dock att veta om det där flammiga men det är faktiskt inget som syns när det ligger en del droppar vatten på den.

                Tacksam för alla svar! / Micke

                Kommentera


                • #48
                  Micke, jag är glad för din skull att du är nöjd med rullen trots flammigheten i ytskiktet och en del intressanta diskussioner och inlägg kom i dagen. Normarks svar förvånar inte, det blir ju billigare om man påstår att "det ska vara så, naturliga skillnader i produktionen"

                  Var det Audi som nyligen påstod att det är normalt att deras motorer kan dra 1-5 dl olja per 100 mil eller liknande? Allt är snart ett normaltillstånd eller ett individuellt handhavandefel.
                  Skitfiske!
                  Senast ändrad av anteman; 2018-12-13, 20:03.

                  Kommentera


                  • #49
                    Det skrevs tidigare om att ett högre pris skulle ge en bättre rulle rent hållbarhetsmässigt. Det håller jag inte med om fullt ut. Varken ur tillverkarens konstruktions- eller marknadsföringsperspektiv. Har man skruvat i diverse rullar så inser man rätt snart att de flesta rullar, generellt sätt ser rätt likadana ut inuti. Titta på Revo - Max från ABU. Från ca 800 till en bra bit över 3000 kr som nya. Inga större skillnader konstruktionsmässigt inuti. Olika material men alltså rätt lika inuti. Det är tom så att de olika tillverkarnas lösningar ser rätt lika ut. Givetvis passar inte delar från en CC i en Luna men de ser fortfarande rätt lika ut inuti.

                    Tack vare vår fåfänga kan tillverkarna ta ut rätt mycket extra betalt för några fjuttiga kullager extra. Det är oftast vad som skiljer mellan en dyrare och en enklare rulle rent tekniskt. Speciellt vanligt bland haspelrullar. I fallet med CC så är det annat som skiljer för att få fram rullporren. Men fortfarande så är den tekniska skillnaden mellan en CC och en vanlig Calcutta inte lika stor som prislappen vill påvisa.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag vet inte om jag skrev att ett högre pris skulle ge en hållbarhetsmässigt bättre rulle men jag menar och anser ändå att det borde vara så, med bättre material, tätare och hållbarare konstruktion.

                      Tyvärr är det väl så att tiden när man byggde en lyxrulle såsom ABUs Suverän byggdes är förbi sedan länge. Nu får vi lyxig yta (nåja), riktigt smörig gång en säsong eller två och rostande kullager en masse... gäller att hålla den tanken när man förförs av den lena gången på en premiumrulle i butiken nästa gång..?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 667 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X