Calcutta Conquest ytfinish - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta Conquest ytfinish

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
    Butiken kontaktade Normark som idag svarade med att alla rullar dom får hem ser ut sådär mer eller mindre, de har fått denna fråga tidigare och det är ingen reklamationsfråga. Även de silvriga Calcuttor har skönhetsfelet men där syns det ej på samma vis pga färgen på rullen.
    Det skulle vara oerhört intressant om Shimano USA, Shimano Japan, eller varför inte Shimano EU hade kommit med samma svar, med största sannolikhet ett stort NEJ!
    Det ska INTE se ut sådär!

    Snygg räddning från Normark för att slippa återkalla en hög med dyra rullar.

    Kan inte förstå hur man kan påstå att det ska se ut sådär på en dyr så kallat "high-end" rulle...

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
      Butiken kontaktade Normark som idag svarade med att alla rullar dom får hem ser ut sådär mer eller mindre, de har fått denna fråga tidigare och det är ingen reklamationsfråga. Även de silvriga Calcuttor har skönhetsfelet men där syns det ej på samma vis pga färgen på rullen.

      Jag är nöjd med svaret från dom, jag är nöjd med hur rullen ligger i handen och hur silkeslen den är att fiska med. Lite surt är det dock att veta om det där flammiga men det är faktiskt inget som syns när det ligger en del droppar vatten på den.

      Tacksam för alla svar! / Micke
      Sådana saker får mig att tända till.
      Jag hade lämnat tillbaka rullen helt enkelt.

      Och om dom inte hade accepterat det så hade jag lite snabbt och lätt dragit vidare det till ARN bara av ren jävla princip.
      Inte för att butiken ska hamna i kläm utan för att visa att det inte fungerar att sälja sådana saker som förväntas vara det bästa och finaste och sen bara slänga ur sig att "vissa är fulare än andra"
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av MikaelH
        Hoppsan! från ytfinish till toksågning bara sådär.....jag bryr mig dock inte om det. Jag servar inte mina rullar själv dessutom så slipper se insidan.
        Är det någon som sågar något?
        Av mina inlägg att döma tycks det, åtminstone gällande exemplaren i fråga, vara ganska väl underbyggda uppgifter ackompanjerade av tydliga bilder.
        Angående sista meningen är det nog den inställningen som ger upphov till många av mina upptäcker. Det man inte vet har man inte ont av.
        Absolut inget fel i det dock, klart man inte behöver serva sina egna rullar men då ska man också vara medveten om att vi som faktiskt är inne och river i hundratals rullar kan ha helt andra åsikter om kvalitet och hållbarhet samt uttrycka dessa utan att för den sakens skull "såga".


        Ursprungligen postat av MikaelH
        Butiken kontaktade Normark som idag svarade med att alla rullar dom får hem ser ut sådär mer eller mindre, de har fått denna fråga tidigare och det är ingen reklamationsfråga. Även de silvriga Calcuttor har skönhetsfelet men där syns det ej på samma vis pga färgen på rullen.

        Jag är nöjd med svaret från dom
        Var det ordagrant så Normark svarade?
        Att rullarna har "skönhetsfel"?
        "Ser ut så mer eller mindre", kvaliteten är således väldigt ojämn.
        Då är det värre att jag tidigare trott.

        Undersökte en ny Conquest 301 i butik här om dagen, den hade en väldigt flammig yta men jag upptäckte även ett tydligt gnissel och kuggkänsla vid vevning.
        Ska fråga om jag får låna hem det exemplaret och ta reda på just vad gnisslandet kan bero på...
        Senast ändrad av JontaK; 2018-12-13, 13:51.

        Kommentera


        • #54
          ...har inte fått svar på om Normark ordagrant sa skönhetsfel eller inte men faktumet att dessa guldiga rullar har skönhetsfel är inte tu tal om när man ser följande bild, som är på en splitt ny rulle:
          Click image for larger version

Name:	CQflammig01a.jpg
Views:	59
Size:	673,4 KB
ID:	2486948

          Det står vem som helst fritt att tycka det ser hur "häftigt" ut som helst, jag tycker det ser totalt anskrämligt ut.
          Fullt möjligt är det någon form av ytbehandling som ska hjälpa mot något, mot vad vet jag inte (och jag hade då gärna fått det förklarat för mig när jag visat upp de korroderade exemplaren för folk i branschen). Skulle så vara fallet, varför är det flammigt på gränsen till fläckigt?



          Kommentera


          • #55
            Verkar ju märkligt isf om ytbehandlingen bara behövs på vissa delar av gaveln... Bra att sådant här kommer fram, trist dock att inse att min drömrulle inte längre är denna. Bra för plånboken iofs. Skulle jag köpt en sådan och den sett ut så hade jag reklamerat direkt.

            Kommentera


            • #56
              Det är nog ett särskild fult exemplar. Borde har aldrig gått igenom den japanska Qk.
              Varför köper man ett ex som ser så där ut?!

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Edguy
                Verkar ju märkligt isf om ytbehandlingen bara behövs på vissa delar av gaveln... Bra att sådant här kommer fram, trist dock att inse att min drömrulle inte längre är denna. Bra för plånboken iofs. Skulle jag köpt en sådan och den sett ut så hade jag reklamerat direkt.
                Jag hoppades på att denna variant av Conquest skulle kunna uppfylla mina ganska extrema krav för en "drömrulle" också men det gör den tyvärr inte.
                Nu är det ju lätt för en konservativ idiot som jag själv att trilla in i "det var bättre förr"-jargongen men i fallet Conquest anser jag faktiskt att det var bättre förr.
                Även om nya generationen som ny känns mer raffinerad än gamla Conquest har den gamla, enligt mig, ett helt annat kvalitetsintryck.
                Denna insikt stärktes ordentligt då jag läste ovan att "skönhetsfel" är något Conquest-ägare får leva med.

                Du hade ju kunnat försöka reklamera, enligt ett inlägg ovan är alltså ytan inte en godtagbar anledning för reklamation.

                Ursprungligen postat av Utter
                Det är nog ett särskild fult exemplar. Borde har aldrig gått igenom den japanska Qk.
                Varför köper man ett ex som ser så där ut?!
                Kanske värre än vissa men tyvärr inte extremt illa, har sett flera som ser ut precis på detta vis.

                Exemplaret är som tur är inte köpt av kund, ligger i en fiskebutik.
                Jag brottas med tanken att fråga butikens ansvariga om de kan stå för att ha ett sådant exemplar i rullskåpet. Är ju inte deras fel att rullen ser ut som den gör, jag hade som butiksägare aldrig accepterat ett sådant utseende hos en flaggskeppsmodell utan en ytterst trovärdig förklaring kring varför ytan "ska" vara på det viset.
                För det kanske finns en anledning?
                Det nämndes tidigt i tråden att det ska vara på detta viset, jag hade gärna fått det förklarat för mig så jag kan gnälla på någon annan rullmodell istället...

                Kommentera


                • #58
                  Naja, om den ska vara så vet jag inte. Jag är för mycket amatör som du vet för att jag skullw kunna påstå det.
                  Min spekulation går ju i riktning ojämn eloxering kopplat till en annan receptur i legeringen.
                  Vad Normark påstår ger jag själv ingen öring på- de säljer och gör mer skada än nytta för konsumenterna.
                  Har jag tid ska jag nog gräva lite i Tackletours forum. Eller hade Normark/Shimano svinaktigheten att sälja b-vara på vår marknad?
                  Inte helt tagen från ingenstans med tanke på att japaner under många år hade den filosofien att göra skillnad mellan jdm och resten av världen

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Utter
                    Har jag tid ska jag nog gräva lite i Tackletours forum. Eller hade Normark/Shimano svinaktigheten att sälja b-vara på vår marknad?
                    Att fråga Tackletour om en Shimano är ungefär som att fråga Normark om Shimano, svaret lär inte vara ofärgat med tanke på alla fanboys.
                    Skulle ju vara lite kul om han som jobbar på Shimano, Bantam_1 eller liknande, hade kommit med någon form av förklaring.

                    För OM det finns en förklaring som visar på en viss funktion hos fläckigheten är ju Normark inte medvetna om det med tanke på det påstådda uttalandet om "skönhetsfel".

                    Kommentera


                    • #60
                      Bantam1 var det, ja. Har för mig att han skulle lägga ner där.
                      Risken finns att det är rätt mycket...bias där. Kan kolla på tyska forum också. Återkommer

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 057 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 580 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X