Lämplig Gäddhaspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lämplig Gäddhaspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lämplig Gäddhaspel?

    Hej! Tänkt köpa en haspelrulle för downsizefiske efter gädda med spö på 30-80g. Vad kan ni rekommendera för märke, modell och storlek? Funderar på fuego LT 4000 men kör Shimano i övrigt fiske (HÖ, Abborre, Gös) vilket jag är nöjd med. God jul!

  • #2
    Fuego blir super!!!

    Kommentera


    • #3
      Fuegon känns mycket trevlig för sitt pris men jag tycker den är något obeprövad, vilket visserligen alla nya rullar är.
      Av det lilla jag skruvat i rullen är min åsikt att den kan släppa in en del vatten i kroppen vilket även recensioner jag sett visar på.
      Tänkt på det om du ska fiska salt/bräckt, inte dumt att öppna gaveln och täta fogen med fett.
      Exemplaret jag öppnat hade relativt välsmorda rörliga delar men ingen smörjning alls som kan agera rent skyddande.
      I övrigt finner jag få saker att klaga på ur rullskruvarperspektiv, skulle väl vara de självgängande skruvarna i plasten då, risk för trötta
      gängor om man öppnar ofta men även det är vanligt även hos andra hasplar tyvärr.
      I salta miljöer ser jag det som ett problem men då är jag enormt petig och öppnar mina rullar ofta.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
        Hej! Tänkt köpa en haspelrulle för downsizefiske efter gädda med spö på 30-80g. Vad kan ni rekommendera för märke, modell och storlek? Funderar på fuego LT 4000 men kör Shimano i övrigt fiske (HÖ, Abborre, Gös) vilket jag är nöjd med. God jul!
        Hej Andreas;

        Jag har fiskat med ABU, DAIWA, MITCHELL och SHIMANO haspelrullar i 20 - 50 års tid. Alla fabrikaten har massor av fördelar och ytterst få nackdelar..

        ABU Cardinal 52- 55, DAIWA SS 2600, MITCHELL 300, 330 och 308 har fungerat felfritt och nästan helt perfekt för mig under de senaste 30 åren...

        De enda problemen med en del av haspelrullarna är att linuppläggningen har varierat något i jämnhet....
        På få haspelrullar har linan lagts upp som en puckel på mitten. På några andra har linan lagts upp mer i framkant eller i bakkant vilket kan resultera i oönskade vindknutar....

        Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-17, 17:01.

        Kommentera


        • #5
          Vad har du för budget? Finnns ju mängder av grymma rullar. Listan kan göras oäntlig.
          Och vad är det för spö? Finaste lättaste rullen blir en plåga om du para ihop det med ett framtungt 2,70-3m spö

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 277 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 118 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 271 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          88 952 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 350 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X