Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nu har jag bara kört en säsong med min T3 med nuvarande spole, SLP W G1 SV 1012 och med mina förhållandevis tunga beten men den är konsekvent åt det trygga hållet. Min tanke med 3D är ju att ge en spole som kan bromsas "lagom" och konsekvent, både till lätta beten som tyngre beten beroende på kastbromsinställning och detta utan att behöva välja rätt modell, spole och lager... men kanske är det att begära alltför mycket...

    Att moderna SV med Z broms kan vara både överbromsad och nervös tyder dock på att det kan vara svårt att ställa in en magnetbroms med lagom och konsekvent uppträdade, vilket naturligtvis förstärks med 3D som ger 3×20 inställningsmöjligheter och så mekanisk broms på det...

    Viss kan man tycka att en rörlig magnet i gaveln är bräckligt billig men jag har inte läst ngt om att den lösningen i sig är kvalitetsmässigt problematisk, har dock inte fördjupat mig i den frågan.
    Senast ändrad av anteman; 2019-01-06, 16:09.

    Kommentera


    • #12
      Intressant med 3D bromsen.
      Äger ju numera en T3 Air. Vet inte om BFS-spolen kan förvränga ens uppfattning av 3D bromsen styrkor eller svagheter. Men ska definitivt återkomma.

      Kanske kör den till oviktade jerkbaits bara för att stresstesta den lite extra

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
        Länka gärna det du har. Spec om nya alphas. Den har slinkit genom min radar faktiskt. Har bara sett den nya Alphas AIR modellen som kommit. Med imo måttligt vackra färgval.

        Nya steezen verkar ha samma utformning som Daiwas nya lågprisrullar.

        Både daiwa och shimano verkar enbart läcka lite bilder än sålänge...dom håller en på stången nu när det säsongen är stängd och folk är köptörstiga ;P
        Enbart sett bilder på en japansk blogg som jag tror kom från Fishingvision's klipp där Millionaire och Alphas CT beskrivs mycket kort.
        Har läst om storlek 70 både på tackletour och i någon amerikansk blogg men har svårt att förstå vad 70 skulle betyda i Daiwa nomenklatur. Eller om det menades
        att Alphas ska motsvara Shimanos 70...

        Är det gröna Alphas Air Stream du menar eller har det kommit ytterligare någon ny?
        Ska Alphas CT vara någon annan storlek är väl risken för en omgjord plattform jämfört med gamla hederliga Alphas och då är väl risken tyvärr stor för tillverkning i Thailand eller liknande.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Enbart sett bilder på en japansk blogg som jag tror kom från Fishingvision's klipp där Millionaire och Alphas CT beskrivs mycket kort.
          Har läst om storlek 70 både på tackletour och i någon amerikansk blogg men har svårt att förstå vad 70 skulle betyda i Daiwa nomenklatur. Eller om det menades
          att Alphas ska motsvara Shimanos 70...

          Är det gröna Alphas Air Stream du menar eller har det kommit ytterligare någon ny?
          Ska Alphas CT vara någon annan storlek är väl risken för en omgjord plattform jämfört med gamla hederliga Alphas och då är väl risken tyvärr stor för tillverkning i Thailand eller liknande.
          Precis, syftade på den gröna med korkhandtagen.

          Nu såg jag den. Ser onekligen ut som samma alphas koncept. Betvivlar starkt att dom ändrat storleken på själva rullen på varken alphas eller millionaore. Gissar att ''70'' kan referera till hur mkt lina den tar?

          Som alphas fan blir man ju onekligen sugen...kolsvart med orange detalj...ja tack. Och jag som lovat mig själv att inte köpa en ny daiwa i år....fan

          EDIT: Tänkte till lite. Storlekarna har ju skiftat rätt mkt senaste åren. Kommit både 70 och 150.
          Fått för mig att 70 är en kompakt rulle i kroppen som sväljer lina som en 100?
          Och i det fallet stämmer det nog väldigt bra.
          Daiwa har ju dessutom varit aningen förlegade/förvirrande i deras storleksbenämningar.
          Senast ändrad av F Sjöborg; 2019-01-06, 16:45.

          Kommentera


          • #15
            Om man nu ska va lite kritisk mot daiwa(vilket jag brukar ha svårt med :P) så fattar jag inte varför dom inte får ner vikten ytterliggare.
            Dom tappar en del andelar mot shimanos aldebaran som är nättare och framförallt lättare. Så kommer man med en nyhet som ska va ''lätt'' men ändå 20g efter shimano...

            Kommentera


            • #16
              Jo, om jag förstått "CT" rätt (vilket jag troligen inte gjort) så skulle det ju stämma bra med en liten rulle som tar relativt mycket lina.
              Något jag tycker är helt onödigt.
              Tycker även Alphas CT ser lite "plastig" ut vilket får mig att vara rädd att Japan inte är tillverkningslandet men vi får se.

              Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
              Om man nu ska va lite kritisk mot daiwa(vilket jag brukar ha svårt med :P) så fattar jag inte varför dom inte får ner vikten ytterliggare.
              Dom tappar en del andelar mot shimanos aldebaran som är nättare och framförallt lättare. Så kommer man med en nyhet som ska va ''lätt'' men ändå 20g efter shimano...
              Själv tycker jag en av de mest spännande rullarna som kommit på nästan 10 år är Bantam MGL så jag är helt fel person att diskutera lätta rullar med.
              Jag använder gamla Pixy och Alphas Air på mitt lättaste spö, inga superlättviktare direkt.
              Klaga på Daiwa gör jag dock gärna men deras japantillverkade har alltid varit i en klass för sig jämfört med konkurrensen, särskilt lågprofilarna, men på senare tid har de släppt så mycket halvskräp att jag nästan har en Shimano på väg hem från Japan. Ve och fasa!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Jo, om jag förstått "CT" rätt (vilket jag troligen inte gjort) så skulle det ju stämma bra med en liten rulle som tar relativt mycket lina.
                Något jag tycker är helt onödigt.
                Tycker även Alphas CT ser lite "plastig" ut vilket får mig att vara rädd att Japan inte är tillverkningslandet men vi får se.


                Själv tycker jag en av de mest spännande rullarna som kommit på nästan 10 år är Bantam MGL så jag är helt fel person att diskutera lätta rullar med.
                Jag använder gamla Pixy och Alphas Air på mitt lättaste spö, inga superlättviktare direkt.
                Klaga på Daiwa gör jag dock gärna men deras japantillverkade har alltid varit i en klass för sig jämfört med konkurrensen, särskilt lågprofilarna, men på senare tid har de släppt så mycket halvskräp att jag nästan har en Shimano på väg hem från Japan. Ve och fasa!
                Ja missförstå mig rätt. Men även jag ett fan av bantam MGL. Kul med helt nytt chassi och något som gick emot strömmen en aning. Står faktiskt i valet och kvalet att beställa en eller vänta på mer nyheter. Vet ju att det kommer en ny rulle i bantamchassit

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg

                  Ja missförstå mig rätt. Men även jag ett fan av bantam MGL. Kul med helt nytt chassi och något som gick emot strömmen en aning. Står faktiskt i valet och kvalet att beställa en eller vänta på mer nyheter. Vet ju att det kommer en ny rulle i bantamchassit
                  För min del är Bantamen mer intressant just nu än Millionaire CT just för att jag vet vad jag får med Bantam.
                  Är livrädd att Daiwa stoppar i förkastliga Magseal-kladdet i miljonären vilket för mig innebär att den blir totalt ointressant.

                  Bantamen är ju i stort sett en Curado byggd som en gammal Conquest men en otroligt kompetent spole.
                  Hade klarat mig med kuggstorlek som i Tranx istället för leksaksdreven men man kan inte få allt här i världen.

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag har sett specarna å ingen magseal i rullen. Dock mycket annat gott som än så länge är hemligt

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                      Jag har sett specarna å ingen magseal i rullen. Dock mycket annat gott som än så länge är hemligt
                      Kommer något av detta att landa i svedala i år? Och kommer prisbilden vara sådär jätteöverprisad?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X