Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja skadade kullager?

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Smörja skadade kullager?

    Jag har ibland bekymret att jag servar rullar som har kullager skadade av antingen korrosion, hårt fiske eller annat.
    Av olika anledningar kan jag i vissa fall inte byta ut dessa kullager, endast rengöra dem så noga som möjligt.
    Då så många rullar har skadade lager numera kanske jag förvisso skulle köpa på mig en hög att ha i reserv men
    det är inte så hemskt lockande då lager är tämligen dyrt från alla tillverkare.

    Spollager försöker jag alltid byta men ibland får lager i drivningen sitta kvar.
    Jag har testat att smörja dessa på olika vis för att undvika vibrationer och oljud och lyckas ibland bättre ibland sämre.

    Har ni några tips på hur man i nödfall "räddar" kullager med något passande smörjmedel?

  • #2
    Jag brukar använda ett rätt tjockt fett i de lager som inte ingår i högfartsystemet. Finns ingen anledning att tex smörja lagret under huvuddrevet med olja. Mycket bättre med ett fett som sitter kvar längre. Just det lagret tycker jag ofta är skadat i de rullar jag servar. Verkar glömmas bort....

    Men ett skadat lager går inte att laga. Däremot går det ibland att dölja mindre skavanker i långsamt snurrande lager med ett ordentligt fett.

    IAR smörjs dock alltid med olja om rullen ska användas vid lägre temperaturer. Har råkat ut för trilskande IAR från alla tre stora tillverkare vid kallgrader och fett som smörjmedel. Redan vid ca 5 gr + händer det att fettet stelnar så pass att IAR blir opålitligt
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #3
      Tänkte mer på specifika smörjmedel.
      Enligt min erfarenhet är tjockare smörjmedel som diverse fett ibland olämpligt då skadade kullager är rengjorda/rostlösta.
      Har ingen förklaring varför riktigt men kulornas ojämnhet resonerar tydligt.

      Bäst lycka med den typen av lager har jag antingen haft med TG's Red Label eller Liquid Grease.
      Då har jag fett med flera olika förtvålningar och bland annat med PTFE-tillsatser från NLGI 0 till NLGI 2. Det handlar
      inte om att få lagren att på något sätt gå optimalt utan i bästa mån få dem att märkas så lite som möjligt.
      Nödfall som sagt.

      Kommentera


      • #4
        Spollagret på vevsidan på min tatula havererade så jag bytte till boca orange, där lyckades det bli ett litet rost/korrosion angrepp mellan själva spolaxeln och inre ringen i bocalagret(blev ganska missnöjd där), putsade bort angreppet på axeln och rengjorde lagret och smörje upp det men det hade fortfarande en liten gruskänsla som jag helt enkelt har fiskat bort, skrek lite i början men det har försvunnit nu och lagret spinner fint. Efter det kom jag på att lite fett på den delen av spolaxeln kan va bra, har inte drabbats av rostangrepp sen dess.

        Kommentera


        • #5
          Ok. Jag använder samma fett som till dreven. Samma som jag la upp en bild på i en annan tråd.

          Jag skev tjockt. Inte en helt korrekt beskrivning. Det är inte speciellt tjockt jämfört med andra riktigt tjocka fetter men tjockt jämfört med olja. Vet inte varför men jag har haft bra resultat med det fettet. Det sitter kvar, det skyddar mot korrosion och rullarna verkar hålla. Jämfört med Cals som jag använde förr så tycker jag att det stannar kvar på dreven medan Cals oftast hamnar vid sidan om efter några pass. Kanske mer en känsla än fakta. Vad vet jag. Samma fett brukar jag packa kullager med som inte ska snurra snabbt. Speciellt de som sitter svåråtkomliga som lagret under huvuddrevet. Jag har inte en susning om viskositeten på dessa fetter då det i princip aldrig är skrivet på förpackningarna. Men om Cals känns lite som tvål så är detta mer genomskinligt och segare till sin konsistens. Inte trögare att packa lagren med utan bara som att filmen håller ihop bätttre.... en känsla återigen.

          Har även använt samma fett någon gång på lätt skadade lager och upplevt ungefär samma fenomen som Rusty Hook....dock har mina lager bara haft mindre skador. Innan jag packade lagret med fettet så lät jag lagret gå ett tag med en finare slippasta för att ta bort rosten och andra ojämnheter som korrosionen skapat. Ville se vad som hände och döm om min förvåning när det visade sig fungera bra. Dock är det inget jag rekommenderar i snabbt snurrande lager. Stoppade i samma lager i spolen för att se vad som hände och där lät det förskräckligt, med olja givetvis. Måste ha skapat ett alldeles för stort spel i lagret genom slipningen. Men som sagt, under huvudaxeln så fungerade det fint.
          Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-06, 23:29.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Jag får helt enkelt ta och testa det tyska fettet, det verkar ju lovande.
            Sökande efter det ultimata fettet som är bäst på allt, eller åtminstone klarar flera typer av smörjning bra, känns
            ju som ett omöjligt uppdrag.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Jag får helt enkelt ta och testa det tyska fettet, det verkar ju lovande.
              Sökande efter det ultimata fettet som är bäst på allt, eller åtminstone klarar flera typer av smörjning bra, känns
              ju som ett omöjligt uppdrag.
              Haha. Du kanske får en uppenbarelse eller så öppnar du upp mina ögon... Vem vet?!?!
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                Haha. Du kanske får en uppenbarelse eller så öppnar du upp mina ögon... Vem vet?!?!
                Måste åtminstone testa!

                Det är svårt med smörjmedel och även om jag använder flertalet sådana till mycket mer än rullar så ska jag inte på
                något vis påstå att jag förstår mig på dem särskilt väl.
                Det är en djungel och ibland kan "det tyska fettet" i all sin ospecifikhet vara precis rätt medicin!

                Kommentera


                • #9
                  Håller med . Jag skruvar som sagt även i motocrosscyklar och har ett stort behov av ett fungerade fett även där. Jag har inte heller någon djupare specialistkunskap om smörjmedel. På cyklarna spelar känslan ingen roll. Vill bara ha ett fett som inte späs ut av vatten och som förhindrar korrosion. Har hittat ett efter mycket letande. Nu när jag tänker på det så kanske det kan vara värt att prova även i mina fiskerullar. Inte gratis direkt men då burken var rätt stor så blir det billigare ändå i längden. Motocrossmiljön är verkligen utsatt. Högtryckstvätt, smuts och ofta salt tar ut sin rätt. Lagren i svingen och dess länkar kräver tillsyn oftast var 10:e timme.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med er andra att fett är en hel djungel!
                    Men jag är alldeles övertygad om att det lär ska finnas minst sagt lika bra industri/entreprenad fett eller t o m bättre fett än Cals, även om jag ändå gillar Cals.
                    Min första Ambassadeur som var en C3 som nu fyllt dryga 20 år gick många år med vanligt entreprenad fett NLGI2 i lågfartssystemet.
                    Hade de fettet lättåtkomligt på jobbet då. Den rullen fungerar som en klocka än idag!

                    Är det någon som vet någon specs på Cals eller ABU original fett?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 10:17
                    40 svar
                    27 100 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mooki
                    av Mooki
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 16:25
                    255 svar
                    40 547 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JoelP
                    av JoelP
                     
                    Startad av KeBa, 2015-01-18, 14:19
                    42 svar
                    6 293 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 23:32
                    285 svar
                    52 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
                    Startad av torsk, 2016-02-16, 20:35
                    24 svar
                    2 986 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Arbetar...
                    X