Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Fick chansa lite med denna då den är från Finland.
    Språkligt är jag novis på detta tungomål, men ligger trots allt inne med ett och annat kraftuttryck.
    Så gör den inte som jag vill så….

    Click image for larger version  Name:	IMG_1428.jpeg Views:	4 Size:	1,28 MB ID:	2631420Click image for larger version  Name:	IMG_1429.jpeg Views:	4 Size:	1,34 MB ID:	2631421Click image for larger version  Name:	IMG_1430.jpeg Views:	4 Size:	1,27 MB ID:	2631422
    Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-11-03, 14:37.

    Kommentera


    • #82
      Se på fan när han borstar sin gris!

      Gud hörde mig!
      Hade måhända den djupt troende och tillika mkt rike inbitne proffs samlaren lyriskt utropat, då vederbörande kommit över en mkt sällsynt och gammal ädel Ambassadeur oanvänd i kartong.
      Nu bekänner jag mig förvisso inte till dessa kriterier, och nöjer mig därför som sedesam hedning och halvdan samlare med det gamla ordspråket enligt rubrik.

      Dock är det anmärkningsvärt hur det ibland kan slumpa sig!
      I ett antal år har jag med ljus och lykta sökt efter runda SM Ambor i fint skick och till rätt pris, med syftet att få serien komplett.
      Hade jag valt ”eBay vägen” och anammat ffa Japanska säljares brutala fantasipriser så hade ”problemet” varit löst för länge sen.
      Nu är jag av nöden tvungen avgjort mer ”Småländskt lagd” vad gäller det ekonomiska, och då tar det sin tid…

      För några månader sen kom jag äntligen över en SM 6600CL tack vare Nila. Situationen blev då att det i serien endast saknades 5600CL.
      Smått frustrerad ringde jag till ABU, kunde dom möjligen skaka fram alla delar till en komplett rulle som jag själv kunde skruva ihop?
      Svar nej, bla så var både gavlar och stativ slut…..
      Vis av tidigare erfarenheter så tänkte jag att nu tar det säkert några år till, elr i värsta fall 10, innan en dylik godbit infinner sig hos mig…
      Dessa ABUs tidigare ”top of the line” växer ju inte direkt på träd på våra breddgrader. Och mig veterligt har det åtminstone inte häromkring dykt upp ngn 5600CL till försäljning under de senaste 8 - 10 åren…

      Men som rubriken antyder, så blev det inte denna gången!
      Ist blev det till min stora förvåning en i sammanhanget mkt snabb jackpott som mot all förmodan faktiskt mynnade ut i tvenne SM 5600CL på ett bräde!
      En godkänd hyllvärmare, och en ”ny” fiskekompis, båda för säkerhets skull dessutom i sina kartonger!
      12 - 15 års jakt är därmed över, åtminstone gällande SM!

      Rullarna importerades från det kära Broderlandet Danmark.
      Säljaren ska tydligen ha fått dom av den Danska chefen för Outdoor Technology Group under 90 talet.
      Vet att Berkley ägde ABU ngn gång på 90 talet, men de kan ju i sin tur redan då ha blivit uppköpta av OTG, elr senare blivit det.
      Oavsett vilket så sitter ju numera både Berkley och ABU ohjälpligt fast under det betungande oket skapat av den stora draken Pure Fishing…

      Om ngn pga fiskekompisens ursprung å mina vägnar skulle känna hedrande farhågor beträffande hopplös språkförbistring mellan den och mig, så lämnas härmed omgående lugnande besked:
      Jag är lika väl förtrogen med detta mkt välartikulerade tungomål, som med landets ädla nationaldryck.

      En liten smolk i glädjebägaren dock, min jakt på en rättvevad Mörrum på XXL:s rea fick pga SM köpet ett abrupt slut.
      Men jag skulle ljuga mig blå i nyllet om jag påstod att det var ett svårt val…

      Click image for larger version

Name:	IMG_1450.jpeg
Views:	318
Size:	1,34 MB
ID:	2631658Click image for larger version

Name:	IMG_1447.jpeg
Views:	301
Size:	1,29 MB
ID:	2631659Click image for larger version

Name:	IMG_1448.jpeg
Views:	296
Size:	1,33 MB
ID:	2631661Click image for larger version

Name:	IMG_1449.jpeg
Views:	298
Size:	1,24 MB
ID:	2631660

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
        Fick chansa lite med denna då den är från Finland.
        Den ser så oförskämt modern ut (genom mina ögon som helst tittar på rullar från runt år 2000)!

        Bland det tjusigare som lämnat Svängsta...

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Den ser så oförskämt modern ut (genom mina ögon som helst tittar på rullar från runt år 2000)!

          Bland det tjusigare som lämnat Svängsta...
          Hyvä päivä!

          Jo dialogen med den går sakta men säkert framåt, men lätt är det inte.
          Märkligt språk Finska!

          Instämmer i att den ser oförskämt modern ut, och möjligen är den kanske rent av lite sober.
          Men enligt mig som av outgrundlig anledning är svag för bling så anser jag att den som ögonfröjd blir klart akterseglad av ffa de kromade Pro Max, för att nu inte tala om herr engqvists GT…

          Kommentera


          • #85
            Mad Max syndromet!

            Japp, nu har det slagit till igen!
            Och nej, jag syftar inte på den gamla klassiska Mel Gibson filmen. Inte heller på den ”den flygande Holländaren”, F1 stjärnan ”Mad Max Verstappen”, som ju för övrigt blev världsmästare i år igen, och på kuppen utplånade alla tidigare rekord i antal vunna lopp under en och samma säsong!

            Vi snackar här ist om ett personligt seglivat syndrom, som i sig nog snart får ses som ett illavarslande problem.
            Men vad fan, den som lever får se heter det ju!
            Och om man nu ska ta det gamla ordspråket bokstavligt, så ser jag personligen hellre på tex denna Max än nämnda personer, då de enligt mig i jämförelse inte har en chans…

            God Jul och gott Nytt År!

            Click image for larger version  Name:	IMG_1471.jpeg Views:	0 Size:	1,29 MB ID:	2632829Click image for larger version  Name:	IMG_1467.jpeg Views:	0 Size:	1,24 MB ID:	2632830Click image for larger version  Name:	IMG_1469.jpeg Views:	0 Size:	1,23 MB ID:	2632828Click image for larger version  Name:	IMG_1470.jpeg Views:	0 Size:	1,37 MB ID:	2632831
            Senast ändrad av Piscantur stercore; 2023-12-21, 12:38.

            Kommentera


            • #86
              ABUs största Max modell(?), en kortlivad historia pga befordran.

              Grottar här på ner mig lite allmänt kring Max rullar, ffa den udda fågeln SX 77 CL.

              Till att börja med: kan man kalla den Max modell?
              Hmm, ja stativets släktskap med majoritetens av övriga Max modeller går ju iaf inte att ta miste på vid beskådan.
              SX 77 CL fanns inte länge i produktion innan de plötsligt uppenbarade sig i form av M77 CL, respektive M77 CT, dvs Mörrum. Förändringarna gällande CL bestod mest i en ngt omarbetad kostym. På ett forum hittade jag sprängskisser där ngn varit seriös nog att rödmarkera komponent skillnaderna mellan SX och M CL, möjligen kan ju ABU ha hunnit ändra beteckningar på en del prylar innan namnbytet, så rödmarkerat ska kanske därför tas med en liten nypa salt.
              Hur många som hann produceras innan namnbytet har jag dålig koll på, men att hitta ett obrukat ex i kartong tillhör inte vanligheterna.

              Fanns ju senare SX även i andra skepnader att tillgå, vill minnas att dessa små Mörrum med utsvängda spridare tillverkades specifikt för den Japanska marknaden.

              Ang just stativ så finns/fanns det för övrigt en del intressanta olikheter gällande några rullar som väl allmänt anses vara Max modeller.
              Exempelvis gäller detta S Professional Series, T, och T-Pro, vars stativ frånsett avsaknad av ”tvärribban” framför linspridarröret skvallrar om Mörrum seriens annalkande debut.

              Har personligen alltid haft svårt för proportionerna på tingestarna 66 CLW. Visst, de är att betrakta som arbetshästar, men ngt skönhetspris kmr de aldrig att kamma hem….
              Kan trots detta konstatera att det det i röran av hopplockade rullar oväntat smugit sig in en skum ”hybrid”(?)! Pro Max CLW, vid närmare betraktelse så visar sig följande: trots märkningen har den identiska mått som vanliga Black Max 6600, och som om inte detta vore nog är den dessutom utrustad med vevgavel från SM! Har ngn nån bra teori kring detta så hojta gärna!
              Notera för övrigt ang frikoppling på SM att den har dubbel uppsättning…

              Lite intressant info från en viss eminent sida, inte bara om SX 77:an och Mörrum, utan även om annat, tex Suverän som Mörrum…
              I sedvanlig ordning en säker källa till avancerad rullporr!
              http://www.realsreels.com/ABURecordr...rientated.html

              Click image for larger version

Name:	IMG_1556.jpeg
Views:	52
Size:	1,52 MB
ID:	2639895
              Click image for larger version

Name:	IMG_1557.jpeg
Views:	52
Size:	1,57 MB
ID:	2639896Click image for larger version

Name:	IMG_1559.jpeg
Views:	52
Size:	1,51 MB
ID:	2639897Click image for larger version

Name:	IMG_1558.jpeg
Views:	52
Size:	1,71 MB
ID:	2639898
              Click image for larger version

Name:	IMG_1554.png
Views:	50
Size:	1 020,0 KB
ID:	2639899
              Click image for larger version

Name:	IMG_1555.png
Views:	51
Size:	1 005,3 KB
ID:	2639900
              Click image for larger version

Name:	IMG_1560.jpeg
Views:	51
Size:	1,63 MB
ID:	2639901Click image for larger version

Name:	IMG_1561.jpeg
Views:	50
Size:	1,63 MB
ID:	2639902
              Click image for larger version

Name:	IMG_1566.jpeg
Views:	51
Size:	1,68 MB
ID:	2639903Click image for larger version

Name:	IMG_1567.jpeg
Views:	52
Size:	1,64 MB
ID:	2639904
              Click image for larger version

Name:	IMG_1568.jpeg
Views:	50
Size:	1,60 MB
ID:	2639905
              Click image for larger version

Name:	IMG_1564.jpeg
Views:	51
Size:	1,59 MB
ID:	2639907Click image for larger version

Name:	IMG_1563.jpeg
Views:	50
Size:	1,31 MB
ID:	2639906

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 289 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 142 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 283 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              89 283 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 367 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X