Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Shhh, "Nanocyte Structure" är ju Shimanos nya säljpoäng 2020, hemligt!
    Shhhhh....

    Skulle fiska lite på lunchen idag men det var -6°c imorse så skippade det.
    Konstaterade också att Jeepen inte gillar när det är kallt. Tur man har moderna bilar och det är billiga delar.

    Får ta en tur med 1600 en dag när det är iaf någon plusgrad.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #42
      Om några av er som har 1600 respektive 3600 har lust att väga spolarna vore jag tacksam.
      Tror jag har vikter uppskrivna någonstans men efter en lagom stunds letande har jag inte hittat dem.

      Kommentera


      • #43
        Ha ha de är ju rätt lika med sitt polerade hölje

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Om några av er som har 1600 respektive 3600 har lust att väga spolarna vore jag tacksam.
          Tror jag har vikter uppskrivna någonstans men efter en lagom stunds letande har jag inte hittat dem.
          Med eller utan lager?
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #45
            joens spelar mindre roll, komplett om det är smidigare.
            5230 och bromsbricka har jag hemma och kan väga.

            Kommentera


            • #46
              Kan man använda något annat istället för cal's Grease till bromsen,? Något som fungerar bra alltså

              Kommentera


              • #47
                Plastlamellerna i bromsen på 1600'an hade måtten yd:21mm id:8mm och tjocklek:0,5mm
                Eftersom jag bara hade carbontex 0,85 hemma så ersatte jag den understa lamellen med en i carbontex och behåll två original för att det inte skulle bli för tjockt men det funkade bra.

                Kommentera


                • #48
                  Gjorde lameller o skivor ordentligt rena. Jämnade till lamellerna genom att slipade i en 8 på lite grövre skrivarpapper, sen vanlig blyerts på lamellerna. Ta taaa,, vart som nytt. Mjuk o inget startmotstånd.

                  Kommentera


                  • #49
                    Liten men trevlig touch, kromad vev med svarta knoppar och kromad låsbricka/mutter
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Efter diskussion i annan tråd startar jag en samlingstråd kring de både underskattade och bortglömda Max-rullarna.
                      Många fiskare nu för tiden förknippar Black Max, Pro Max och så vidare med billiga lågprofilare tillverkade i Asien.
                      En gång i tiden var Max-namnet tillägnad runda, sverigetillverkade rullar av hög kvalitet.

                      Typen fanns i en herrans massa modeller med relativt små skillnader.
                      Både Black Max, Silver Max, Pro Max, BM och SM fanns ihop med flera andra.

                      Själv hade jag turen att fiske upp en BM3600C ur en sjö där den legat och vilat okänd tid i dyn.
                      En rejäl rengöring, ett par nya kullager, en uppsättning slirbromslameller och ett par lättare centrifugalvikter senare hängde
                      rullen i flera avseenden på mina betydligt nyare japaner.

                      Har även haft turen att skruva några tiotals Max genom åren.

                      Click image for larger version

Name:	SM1601a.jpg
Views:	1978
Size:	311,4 KB
ID:	2490902
                      Bland annat denna SM1600 som var bra funktionellt men väldigt sliten på utsidan.
                      Uppdraget här var att förvandla rullens utseende till så nära nytt som möjligt.
                      Turligt nog fanns delar i Svängsta.


                      Click image for larger version

Name:	BlackMax1601d.jpg
Views:	1757
Size:	268,0 KB
ID:	2490903
                      Denna Black Max 1600 behövde dock inga externa delar då utsidan var nära perfekt.
                      En enklare service satt däremot fint.


                      Vad kan dessa rullar då användas till?
                      Jo, till i princip allt fiske upp till kanske 40-60 gram. Då pratar jag främst 1600 och 3600 då dessa för mig är de två lockade storlekarna.
                      Rullarna klarar kanske mer än så men för mig kommer de förbli optimala kring 15-40 gram.
                      Perfekta kompisar till det lite tyngre abborrfisket eller till lätt gäddfiske.

                      Kritik har framförts dels kring frikopplingens hållbarhet/uppbyggnad och även lagerlåsningen i spolen på icke vevsida.
                      Jag personligen har haft hemma några exemplar med sämre fungerande frikopplingar men detta har berott mer på brist av underhåll än fel
                      på själva rullarna.


                      Tyvärr sålde jag mina Max under tider av tillfällig sinnesförvirring, skulle hemskt gärna haft en SM1600C i arsenalen idag.

                      Fyll gärna på med era egna erfarenheter och åsikter kring modellerna så ska jag försöka rota fram lite mer tekniska bilder på exemplaren jag haft
                      hemma!
                      Hatten av för dig JontaK, ang denna tråden!

                      Nu under corona tider hade vi en lite improviserad kombination av herrmiddag och ölprovning vid ån med läger eld och mys.
                      Fiskesnack blev naturligtvis det största diskussionsämnet, och av nån anledning ffa just om dessa typ bortglömda rullar.
                      Vi hade alla minnen av div fiskafängen med dylika rullar, samtidigt som vi tyckte det är märkligt att man sällan eller aldrig ser eller läser nåt om dom nuförtiden.
                      Förbannat bra rullar enligt mig för övrigt, och som förtjänar högre status än vad som är fallet!

                      Hur det gick med ölprovningen då?
                      Jodå bra, av ren trots inmundigades det bla Corona öl, säkert var det pga detta som gjorde att vi alla var sjuka dagen efter!
                      Att det fuskades friskt med bla Jäger och ädel Skotsk maltwhisky i takt med att temperaturen sjönk vid ån inverkade säkert inte det minsta på hälsotillståndet...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 082 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X