Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Alman
    replied
    Fick hem denna lilla skönheten idag :-)

Click image for larger version

Name:	20230705_150930.jpg
Views:	448
Size:	1,35 MB
ID:	2625838

Som ny. Men jäklar vad dåligt frispinn på spolen. Kan det bero på centrufigal bromsarna? Är ganska stora/tunga i förhållande till den lilla spolen.

Öppnade den och såg ett lager på spolen men hittade inte det andra lagret. Verkar sitta gömt på ickevevgavelsidan. Är det någon som kan bekräfta detta?

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Det enda du egentligen behöver byta om rullen är i nyskick är lamellerna.
    Ok. Då kör jag på det och spolar rent lagrerna. Då borde den funka för borrecrank mellan 10-20g

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Har en blak max 1600 som är på väg hem till mig. Såg ut att vara I nyskick.

Finns det några delar som bör uppgraderas. Ska användas till cranks på mitt st croix bass glas 7.2f 21g.
    Det enda du egentligen behöver byta om rullen är i nyskick är lamellerna.

Lämna en kommentar:

• Alman
    replied
    Har en blak max 1600 som är på väg hem till mig. Såg ut att vara I nyskick.

Finns det några delar som bör uppgraderas. Ska användas till cranks på mitt st croix bass glas 7.2f 21g.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Lyfter den här tråden lite och undrar om någon här sitter med måtten på spolen till black max, s och sm 1600.

Fota gärna med skjutmått om du/ni har möjlighet...

Se mina bilder på en sx3601c som exempel.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Max rullarna finns med olika system för linföraren. I XXX-systemet har föraren högre utväxling och står still vid utkast. Är det någon som har använt båda systemen och kan ge en utvärdering?
    Har för mig XXX är beskrivet i dåtidens Napp & Nytt.
    Det ska nog också vara omskrivet i någon tråd här på forumet men vi vill gärna ha in informationen i denna tråd också.
    Kan tänka mig att Hippo har en bra förklaring.

Som jag minns, möjligen felaktigt, ska den snabba linspridaren "korsa" linan för att förhindra nedgrävning i undre lager. Lite som det fungerar hos många haspelrullar samt japanska multirullar specifikt tänka för PE-lina (alltså superlinor).
    Lämpligheten att ställa spridaren still vid utkast är något diskutabelt då det gäller breda, runda rullar med förare nära spolen.

Edit:
    Kul att tråden kommer igång samt att de större varianterna diskuteras. Trots att jag haft ett hyfsat antal av dem hemma är min kunskap tämligen begränsad, alltid kul att lära sig mer!

Lämna en kommentar:

• Nila
    replied
    Max rullarna finns med olika system för linföraren. I XXX-systemet har föraren högre utväxling och står still vid utkast. Är det någon som har använt båda systemen och kan ge en utvärdering?

Lämna en kommentar:

• HA-Lures
    replied
    Så gjorde jag på en Mörrum och en amb5601. Funkade perfekt

Lämna en kommentar:

• HA-Lures
    replied

Lämna en kommentar:

• Aqo
    replied
    Hej! Äger en BM5600 sedan tidigare som jag är mycket nöjd med, men ville köpa en av de mindre för lättare fiske. Fick hem en 1600BM i till synes bra skick som jag gjorde rent, smorde och bytte kullager på i spole. Jag noterade att nållagret såg brunt ut på insidan (rost?) och trots att jag försökt gjort rent där och smort med olja så känns det som att det kärvar lite när man vevar. Min 5600 känns "lenare" vid invevning. Det är inte så att det är tungt att veva utan det känns mer som att det är något som gnider emot konstant och skapar en väldigt lätt friktion.

Jag utgår ifrån att det är nållagret och undrar därför om det går att byta på ett enkelt sätt för en hemmamekare? Och om någon av er vet var man får tag på en ersättningsdel?

Bifogar även två länkar för att visa hur det ser ut och låter.

Jämförelse med BM5600

lagret
    Senast ändrad av Aqo; 2021-05-12, 13:00.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 627 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55