Nya daiwa lexa, lager låter krig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya daiwa lexa, lager låter krig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Synd att inte daiwa är på mässan då... Men funderar på att ta med den dit, och snacka med upplev som jag köpte den hos

    Kommentera


    • #22
      Hmm jag har en 100 och en 300 samt en 400. Har inte upplevt några direkta problem än.
      Men det rasslar lite i linspridare vid invevning.. köpte nyss en Tatula HD, o hoppas inte den får samma problem som ni beskriver

      Kommentera


      • #23
        Tatulorna har inte samma problem inte någon av mina jag har eller haft iaf

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
          Synd att inte daiwa är på mässan då... Men funderar på att ta med den dit, och snacka med upplev som jag köpte den hos
          Hoppas du gör det!
          Så viktigt att handlare, grossister och tillverkare får reda på problemen så de kan åtgärdas.

          Har heller inte upplevt dessa besvär hos Tatula-serien, om nu inte Zillion HD räknas dit (skrikande lager i nästan ny rulle). Lite trög frikoppling kan Tatulorna ha men det är ju inget större problem.

          Ursprungligen postat av havreboll
          Hade samma fel på min helt nya Lexa 300. Blev utbytt av Daiwa i Finland på garantin. Är tydligen ett vanligt fel på Lexa och orsakas av en felkonstruerad mekanism som gör att med felaktig smörjning så uppstår problemet.
          Ny blir jag väldigt nyfiken!
          Har Daiwa själva sagt att det är ett fel på frikopplingsmekanismen, om ja, fick du någon information om vad det är som är fel med konstruktionen?

          Kommentera


          • #25
            Snackade via insta med upplev som tycker det är bättre att kontakta deras servicedel o få en retursedel.
            Han sa även att hans också lät, men tystnade med olja. Dom nya rostfria lagren låter mer än normalt

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Dom nya rostfria lagren låter mer än normalt
              Det här är ju ytterst intressant.
              Nu är jag ju både cynisk och konspiratorisk, tycker det där låter som ett förskönande av en kvalitetsförändring med okänd utgång.
              Det kan ju förvisso röra sig om en högljudd förbättring.

              Har hört om tämligen få som bytt lager i sina Lexa, oavsett variant, och om det över tid har inneburit tysta rullar.
              Jag har ju en teori att det delvis är att storleksskillnaden mellan spollagren och framförallt den mycket stora volymskillnaden i kombination med tungt fiske
              kan orsaka lagerslitage, den teorin skulle direkt skjutas i sank om flera som använt eftermarknadslager skulle rapportera resultat.

              Nu handlar det här om den nya modellen och jag funderar kring den som kring många andra rullar; hur mycket "får" en rulle låta?
              Har haft hemma mååånga rullar där ägarna klagat på oväsen men det har visat sig vara fullt normala ljud och ljudnivåer för modellerna i fråga.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Hoppas du gör det!
                Så viktigt att handlare, grossister och tillverkare får reda på problemen så de kan åtgärdas.

                Har heller inte upplevt dessa besvär hos Tatula-serien, om nu inte Zillion HD räknas dit (skrikande lager i nästan ny rulle). Lite trög frikoppling kan Tatulorna ha men det är ju inget större problem.


                Ny blir jag väldigt nyfiken!
                Har Daiwa själva sagt att det är ett fel på frikopplingsmekanismen, om ja, fick du någon information om vad det är som är fel med konstruktionen?
                Nu skrev väl inte Daiwa det rakt ut men eftersom de utan frågor bytte ut rullen och skickade en ny så kan man väl utgå från att det var ett fel de stött på tidigare och därför visste vad det handlade om.

                Här skrivs det om problemet och inkluderar bilder på exakt vad det är som händer när felet uppstår: https://www.bdoutdoors.com/forums/threads/daiwa-lexa-300-wont-engage-when-i-turn-the-handle.660320/

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
                  Nu skrev väl inte Daiwa det rakt ut men eftersom de utan frågor bytte ut rullen och skickade en ny så kan man väl utgå från att det var ett fel de stött på tidigare och därför visste vad det handlade om.

                  Här skrivs det om problemet och inkluderar bilder på exakt vad det är som händer när felet uppstår: https://www.bdoutdoors.com/forums/threads/daiwa-lexa-300-wont-engage-when-i-turn-the-handle.660320/
                  Kul tråd, tunn olja till frikopplingen för saltvattensfiske?
                  Njae, jag är lite tveksam. Själva definitionen av kortsiktig lösning.

                  Det finns vissa iakttagelser jag gjort gällande Lexans koppling som inte nämns i länken men då det här ämnet handlar om Lexans lager få det utvecklas i annan tråd.

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har samma erfarenhet med skrikande, nåja mer högljudda saltvattentåliga lager i Daiwor. Fem rullar att jämföra med. Två Coastal som låter klart mer än mina tre Zillion. Alla är av senaste årgång och välservade. Coastal lät mer redan som nya. I alla fall mina. Ingen skillnad över tid heller. Det är bara vid kast som skillnaden uppstår,
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #30
                      Men frågan är, bör dessa nya rostfria lager dränkas i olja?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X