Val av downsize rulle, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av downsize rulle,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Curado 150dc är ju fin!
    Skapligt pris med massor av lyx.
    Annars valfri 150-200 rulle som nämns. Även en 100stl duger bra.
    Jag kör en CQ100 i det spannet mer eller mindre. 20-80gr typ.
    Finns från Japan, köpte min för strax över 3000kr.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

    Kommentera


    • #12
      Beror på vad du menar med högutväxlad, hur mycket lina ska rullen ta in?

      På frågan vad jag självfiskar med, och också kan rekommendera, svarar jag främst Shimanos äldre japantillverkade Curado-plattform.
      Alltså Scorpion, Curado, Citica och Chronarch i främst serierna D och E. En sådan i 1500/200-storlek är en otroligt bra rulle i sammanhanget.
      Enkla, robusta och kastar fantastiskt.

      Sen finns även gamla japantillverkade Zillion i utväxlingar upp till 7.9. Kanske inte helt lämplig till 80 gram men ska utan bekymmer klara snällt fiske i sådana viktklasser.
      Annars är Daiwas Millionairer i 203-storlek nästan optimala i den här klassen men från fabrik är dessa växlade 5.8, ja förutom 200BB växlad 6.2 då.

      Första generationens Conquest 200 är ju heller inte dum, letar själv efter en sådan till ett spö som kastar -2.5oz.

      Kommentera


      • #13
        Zillion-HD HS(L) med 7,3:1 i utväxling kanske kan vara något? Själv använder jag 2st sedan ett år tillbaka och kan svårligen bli mer nöjd med gäddrullar för beten mellan 20-100 gram.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Curado 150dc är ju fin!
          Skapligt pris med massor av lyx.
          Annars valfri 150-200 rulle som nämns. Även en 100stl duger bra.
          Jag kör en CQ100 i det spannet mer eller mindre. 20-80gr typ.
          Finns från Japan, köpte min för strax över 3000kr.
          ELLER så kan ja sätta min Metanium 150 MGL på ags spöt och köra en curado 70 som ny borre rulle

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

            ELLER så kan ja sätta min Metanium 150 MGL på ags spöt och köra en curado 70 som ny borre rulle
            Perfekt. Där har du det!!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #16
              Utan tvekan Daiwa Zillion HD100hsl/Daiwa Zillion HD 1520

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
                Följer.. har samma spö och en revo beast.. men letar efter en till rulle så ja kan downsiza en nivå till, har ett illex 10-40g cover method, har en shimano metanium dc, men sitter 0,12 på den.. hade tänkt den till gösfisket.. vill ha en LP till med 0,20ish på kanske?
                Vill varna dig för att skriva att du fiskar gädda med typ abborre prylar i dagens mått mätt. Gädda fiskas med spett så gäddan übersnabbt kan winshas in planandes på ytan för att hinna med vägning, mätning, fotosession, Instagram inlägg etc. Allt annat är fel i det moderna slemgurkejagandet.

                Kommentera


                • #18
                  Varför inte slå till med en Daiwa Steez 7.1:1
                  En riktigt supernice rulle som kastar små beten långt och utan PO
                  Jag satte min på ett St Croix AvidX 7,4 fot 10,5-42g
                  Klockren kombo men då fiskar jag mest Gös med detta kombo
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #19
                    Ja många tips blev det, t o m fina, dyra "abborrerullar" trots insatsvärden om 20-80g, vilket inte är borreprylar i min bok utan just lite DZ-gädda.. Ser ingen direkt fördel med en liten 100 rulle på ett -80g spö mer än att det ökar utbudet... men vi är olika. Så, lutar det fortfarande åt en rockad med MGL på AGS och C70 till borren?
                    Senast ändrad av anteman; 2019-04-14, 16:11.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja många tips blev det, t o m fina, dyra "abborrerullar" trots insatsvärden om 20-80g, vilket inte är borreprylar i min bok utan just lite DZ-gädda.. Ser ingen direkt fördel med en liten 100 rulle på ett -80g spö mer än att det ökar utbudet... men vi är olika.
                      Kanske inte rätt tråd för det men vad är egentligen "downsize" och vad är egentligen en "gäddrulle" respektive en "abborrerulle"?

                      Det skulle vara trevligt med någon form av definitioner faktiskt då dessa begrepp har blivit lika tomma som slitna.
                      Särskilt i en tid då fysiskt relativt stora rullar byggs lätta och möjligen också klena.

                      Nu är jag bakåtsträvare med både intresse och kunskap främst om något äldre rullar men konstateras bör att det hållbarhetsmässigt inte borde vara så stor skillnad mellan 50/100, 100/200 eller 200/300-storlek hos rullmodeller som Calcutta B, Conquest, Curado, Millionaire och liknande då godstjocklek och uppbyggnad inte sällan är i princip identiska mellan dessa storlekar.
                      Visst, det kan skilja en backspärrshake, en icke hålborrad spole eller liknande men hur ofta hör man om en spole som gett upp?

                      Ett strålande exempel på mitt resonemang är att Shimano i en MYCKET stor del av sina multirullar använder spollager av dimensionen 3x10x4mm på båda sidor.
                      Spolaxeln är således 3mm i diameter i sina ändar i mängder av olika rullar.
                      Så länge inte själva axeln böjs, och rullarna som jämförs antingen har eller inte har stödbussning/lager innanför sprinten på spolens vevsida, borde mindre rullar inte nödvändigtvis vara klenare i detta avseende.

                      Envägslager är ett vanligt problemområde men det är främst korrosion som orsakar skador.
                      Att envägslager går sönder av andra anledningar än korrosion är tämligen ovanligt.
                      Lagren och dess bussningar håller också samma dimensioner (och i flera fall samma artikelnummer) i mängder av rullar av skiftande modell och storlek.

                      Själv är jag generellt lite tveksam till riktigt lätta rullar till så kallat "downsize".
                      Det är främst av två anledningar:
                      Dels att väldigt lätta rullar saknar godstjocklek och/eller stadiga material som tyngre har, i de flesta fall.
                      Dels att jag inte förstår tjusningen i att ha en rulle på 160 gram, exempelvis Steez vilken rekommenderas här ovan, på ett spö där balansen nästan garanterat kräver en ganska mycket tyngre rulle.

                      Har haft balansproblem på flera abborrspön till och med då jag använt rullar som min Pixy vilken väger typ 160 gram.
                      På med en Alphas som väger 175 och grejorna blir betydligt trevligare att använda...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X