Val av downsize rulle, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av downsize rulle,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ja det var den saken jag försökte mig på lite. Det finns ingen given definition utan den varierar med den utrustning/beten man har innan man funderar på ett DZ-kit. Kanske borde alla som frågar klargöra vad de ungefär söker i form av kastvikter, spölängd, metod, lina mm? Och vad man vill kliva ned från så att säga?

    Jag har tidigare sagt att en 200 säkert kan vara lika stark som en 300 rulle till tunga beten. Proportionellt kan de nog vara lika starka.... givet godstjocklek,axlar, lager, belastningsavstånd till lager mm.

    En liten, nätt och ganska lätt 100 är givet TS spö fel enligt mig även om den håller. Kan ge fel balans, kortare kastlängder och klent med adekvat lina. Är den dessutom extra lätt i material och har en lätt grund spole så är det inte mitt förstaval till DZ gädda dvs ca 30-80g för mig. Kör jag 50-150g så har jag ett grövre spö/300/Lexa det är mao inte DZ för mig.

    Har dessutom ett 7'6" 14-42g med en Exsence DC som gör lite jobb med tyngre abborrejiggar bl a. Också ett utmärkt DZ-kit för gädda när jag kör ännu lättare gäddbeten... så "DZ-light" månne?

    För mig med ett AGS 8' -80 så skulle jag ta någon 200/Tatula 200 eller motsvarande. Hamnar rätt i vikt, rymmer den lina jag vill ha (och mer än så) är nog starkare (?) än en lättkastviktsorienterad 100 och "lirar" visuellt bättre på spöt...

    Men jag har ju läst om många som kör en 100 till sitt DZ-fiske bl a ovan, så "allt"
    funkar ju, kanske olika länge, olika balanserat, olika känsla och olika fokus kring dessa parametrar, har man t ex låg vikt som prio så blir kitet ett annat än mitt s a s...

    Finns ju en uppsjö av lämpliga rullar för 20-80g, tyvärr (?) har vi en förmåga att lyfta det vi kör själva just och lyfter inte blicken till gårdagen, frågeställaren, ekonomin eller något annat...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Och vad man vill kliva ned från så att säga?
      Här ligger ju en stor del av problemet.

      Mitt tyngst klassade gäddspö jag använder kastar upp till 2.5oz vilket är ganska så exakt 70 gram.
      Downsize för mig är närmast mitt MHX Light Saltwater 15-50 gram vilket är byggt för och används till gädda nästan uteslutande.
      För de flesta är Slider 7 eller andra beten kring 20 gram knappast att tänka på även när det gäller downsize men för mig är de ju det.
      Jag använder, och har använt, flera -1oz till gädda genom åren.
      Mitt gamla Dobyns Champion Extreme med en japantillverkad Zillion 100 7.1 gick många år och tog åtskilliga fiskar på 7+ utan problem.
      Då kastades dock främst beten mellan 17 och 25 gram.

      Vad rullar anbelangar är det i många fall så att delar som i princip inte är kraftigare i några vanligare modeller till vare sig lätt eller tungt fiske
      faktiskt är det om slits.
      Ett tydligt exempel är den Daiwa Zillion Type R jag nyligen hade hemma.
      En av världens mest välbyggda rullar som osar kvalitet. Rullen var också i bra skick trots åratal av fiske i bräckt med beten upp till drygt 100 gram (om jag minns
      rätt).
      Dreven var dock trötta, inte på något vis sönderkörda men rullen hade en viss drevkänsla som inte gick att bli av med.
      Det är, mig veterligen, ingen rulle för sedvanligt spinfiske från Daiwa som har drev med betydligt kraftigare gods. Nu finns däremot nya Lexan med drev i stål men då är vi en bit från det de flesta ser som downsize.
      Kan i princip garantera att en rund Ambassadeur, en Conquest eller valfri Tatula 200 hade haft exakt samma problem under samma förutsättningar.
      Vart jag vill med resonemanget vet jag dock inte riktigt...

      Kan däremot säga att jag på mina "downsize"-spön använder gamla Conquest 100, Millionaire 103 och gamla Zillion 100 medan 2.5oz har antingen en Ambassadeur 4500 eller en Shimano Scorpion XT 1500 i rullfästet.
      Den sistnämnda är jag personligen något tveksam över till vikterna/teknikerna jag kommer fiska, det är alltså en Citica/Curado/Chronarch i 200.storlek och min oro är jag nog tämligen ensam om således...

      Kommentera


      • #23
        Jag fixade en Tatula HD 200, som är liten, men har kapacitet som en större rulle..
        downzise för mig är att börja fiska med Amba 5500,5600 rullar. Så jag är nog inte rätt person i denna fråga.

        Kommentera


        • #24
          Mitt val på rulle till ett 40-80g spö hade hamnat på 200 storlek i Shimano och Daiwa samt 40/4000 hos Abu. Tänker lindimension spelar in på vad som ryms på spolen samt ergonomi på rullen. Även bromskapacitet ger ju ett hum.

          Kommentera


          • #25
            JontaK Kanske att det är svårt att döma hunden efter håret? (eller storleken)

            Du har en fördel få förunnat att så många olika rullar i olika stadier passerar dig att du kan se vad som felar och slits i rullar på ett helt annat sätt än jag till exempel. Jag antar att den Type R du refererar till är en Japan av den äldre skolan i aluminium och utan TWS... dvs en Zillion än inte en Tatllion...

            Jag var aldrig kört sönder någon multi, inkluderat Shimano 200 men har å andra sidan inte haft mer än ett par av de senare.
            Så ur min ringa erfarenhet har jag landat där, vikt- och storleksmässigt med ett 8' -80g spö även om de tydligen inte är mer skottsäkra än en gedigen 100 rulle...

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman
              JontaK Kanske att det är svårt att döma hunden efter håret? (eller storleken)
              Antingen döms det felaktigt eller så döms det inte alls vilket oftast också är felaktigt!

              Ursprungligen postat av anteman
              Du har en fördel få förunnat att så många olika rullar i olika stadier passerar dig att du kan se vad som felar och slits i rullar på ett helt annat sätt än jag till exempel. Jag antar att den Type R du refererar till är en Japan av den äldre skolan i aluminium och utan TWS... dvs en Zillion än inte en Tatllion...
              Stämmer bra x2.
              Zillionen är en Zillion och ingen Zitula. Den nya varianten HD har jag haft hemma i ett fåtal exemplar och mina detaljerade åsikter om den kan vi lämna därhän i den här tråden, det är nämligen ingen upplyftande läsning...

              Jo, jag ser många rullar och gällande hållbarhet vid vissa betesvikter kan jag konstatera att det är få mindre rullar som ger upp helt på grund av att det kastas lite för tungt.
              Det som främst dödar rullar är (utan inbördes ordning); brist på underhåll/allmän misskötsel, korrosionsskador, låg kvalitet från fabrik samt felaktig fisketeknik (vilket inbegriper diverse ryckande och slitande samt frekvent förekommande backslag). Vissa av de nämnda flyter in i varandra.

              Kan även nämna att jag genom åren sett förvånansvärt få smårullar med allvarligare skador.
              Skadorna jag ser är främst orsakade av rena konstruktionsfel som exempelvis Revos frikoppling eller felskruveri av ägare eller serviceverkstäder.

              Ursprungligen postat av anteman
              Jag var aldrig kört sönder någon multi, inkluderat Shimano 200 men har å andra sidan inte haft mer än ett par av de senare.
              Så ur min ringa erfarenhet har jag landat där, vikt- och storleksmässigt med ett 8' -80g spö även om de tydligen inte är mer skottsäkra än en gedigen 100 rulle...
              Har heller aldrig behövt begrava en multirulle.
              Jag har däremot flera gånger upplevt en försämring i känsla och prestanda över tid.
              Tror definitivt att en välskött 100 som används på korrekt vis klarar -80 gram. Hur många procent av ägarna som klarar skötsel och användande är en helt annan femma...

              Just backslag och herrejösses-mothugg på allt från felkrokad braxen till sex meter långa stockar är rulldödare av rang.
              Flera "duktiga" fiskare jag varit ute med på sjön snittar väääldigt många backslag under ett fiskepass, jag får för mig att det sliter hårt. Kanske också speciellt hårt på mindre, lättare rullar vilka inte är lika kraftigt uppbyggda som sina större syskon.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja många tips blev det, t o m fina, dyra "abborrerullar" trots insatsvärden om 20-80g, vilket inte är borreprylar i min bok utan just lite DZ-gädda.. Ser ingen direkt fördel med en liten 100 rulle på ett -80g spö mer än att det ökar utbudet... men vi är olika. Så, lutar det fortfarande åt en rockad med MGL på AGS och C70 till borren?
                Ursäkta för sent svar! ja sitter och väntar på att en butik ska ringa mig och säga min Revo beast har kommit så ja tror det blir en Beast i alla fall, Min
                Metanium MGL känns för vek och lätt för ett spö uppåt 80 gram och i min värld passar en Revo Beast 40 som bra Downsize då den väger 270 gram och
                tex Tatula 200 väger 230 men Beasten känns mer gedigen samt är snabb att få service på om nåt skulle hända, Jag tror som vissa andra att en 100 rulle
                inte är på tal för ja fiskar extremt mycket och ja vill inte ligga på gränsen för vad den mäktar med, Sen är Downsize olika för alla,

                Kommentera


                • #28
                  Ingen fara! Förstår hur du tänker kring MGL, lite som att ha en finkostym på till hajkturen, det funkar men sliter i onödan på fina grejer...
                  Har inte ens känt på ett AGS 8' -80g, riktigt lätt har jag läst men det kan ju faktiskt "kräva" 230 eller 270g för att balansera på bästa sätt?
                  Ett av mina, mitt primära DZ spö (30-80g) har en CC 200 DC+ på 260g, förvisso 8'6" som funkar bra i båt över stora vidder...

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 252 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 069 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 188 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  88 667 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 251 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X