Shimano Calcutta Conquest BFS HG - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta Conquest BFS HG

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Calcutta Conquest BFS HG

    Söker info från dom som har eller testat denna rulle
    Jag har ju gått och blivit CC frälst och såg denna rulle på ett klipp inne på tuben.

    Är såååå sugen på att inhandla en som en 50 års present till mig från mig hahaha

    Är intresserad av allt som har med denna rulle att göra så vet/kan du något om den, Skriv lite här i tråden

    Vad har ni rullen till, hur kastar den, drillning av fisk mm.mm

    Skitfiske
    Classe
    Bifogade filer
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

  • #2
    En BFS, så den passar ju typ lättspinn efter insjööring, regnbåge och abborre kan man tänka sig!
    Har inte prövat men han i videon har gjort det och den verkar leverera. Observera att den till skillnad från andra CC har en som synes, väl fungerande magnetbroms.
    https://youtu.be/F1TZCh3nRE0

    Väger lite drygt som en lätt Stradic Ci4+ 2500 haspel, inte lätt i BFS sammanhang men ingen i kluns heller... kan lira perfa på rätt spö
    Senast ändrad av anteman; 2019-05-17, 19:31.

    Kommentera


    • #3
      Tackar för den videon
      Har nu till 99 % bestämt mig för en CC BFS HG

      Bara att börja leta efter ett bra pris nu

      Men tar gärna mer info av er som sitter på mer kunskap om rullen
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Haha, snacka om att sätta griller i huvet på sig själv.
        Satt och letade efter rullen på diverse sidor och springer på en Shimano Calcutta Conquest 51 DC och blev lite kär

        Jaha, nu får man tänka till lite, vill ju ha båda men dom pengarna finns inte såvida jag inte vill skilja mig från min fina sambo hahaha
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #5
          Bara leta ebay

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
            Bara leta ebay
            Nix. Inte ebay finns bättre och billigare ställen
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ska du köra 5g och uppåt så är nog BFS rätt val, 10-12g och uppåt så kan nog DC ta över...
              Om jag hade t ex en Steez som täckte alla mina lätta behov så hade jag kört DC...
              Köp båda och sälj den som ej faller i smaken... kostar lite mer men inte så mycket om begköp och sen behöver du aldrig fundera om du valde rätt...

              Ps. Finns många potentiella fruar där ute... Ha ha
              Senast ändrad av anteman; 2019-05-18, 00:46.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg

                Nix. Inte ebay finns bättre och billigare ställen
                Var då??

                Kommentera


                • #9
                  Som nästan alltid när det gäller bfs rullar så brukar de vara optimerade för typ 2-12g
                  Och vissa är det rent skadligt att kasta över. Så i ditt rullval , fundera över vilka beten du ska använda . Köper du rullen, varför inte ett passande spö till? Detta spö har jag beställt. Lagt allt för många timmar att studera troutspön och detta verkar som ett riktigt vettigt alternativ. Verkar även poppis att sätta conquest bfs på också.

                  https://www.plat.co.jp/shop/catalog/...-baitcast.html

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har provat rullen ordentligt och jämfört den med några av mina andra rullar för lättare fiske. Bla Aldebaran 30 MGL, Aldebaran BFS, trimmade Mörrum SX med lättade spolar och några andra.

                    Nu är utseende en smaksak men CC utklassar allt nämnt ovan i form av utförande. Den ser helt bedårande ut. Allt arbete är utsökt genomfört. Ingen koll på kvaliteten dock. Nyare CC har ju i vissa fall lämnat ett o annat att önska har det visat sig. Ägde rullen för kort tid för att något negativt skulle visa sig. Sålde av den rätt snabbt.

                    Kastmässigt så är den en dröm från ca 5-7 gr och uppåt. Jämför man med vilken annan rulle som helst förutom Aldebaran BFS och mina trimmade Mörrum SX (och givetvis andra rullar antingen trimmade eller tillverkade för UL fiske) så utklassar den allt även under 5 gr. Ämnar man ofta använda beten som är lättare än 5 gr så skulle jag alla gånger välja Aldebaran BFS eller mina trimmade Mörrum SX 1600. Uppåt så har jag inga problem att använda beten uppåt 15-20 gr. Gränsen beror på att mina BFS rullar av naturliga orsaker sitter på spön som är lågt klassade.

                    Men saken är den att BFS bromsen i Shimano Aldebaran BFS och CC BFS är lite mer opålitliga än den vanliga SVS eller ABUs IVCB. Med ett bete på tex 10 gr såsom Rapala Shad Rap så är Aldebaran 30MGL klart stabilare. Inga bekymmer att få BFS att förbli stabil men då på bekostnad av kastlängderna. Med den nya lilla Shad Rap på ca 6-7 gr så är BFS bättre. Aldebaran 30 BFS börjar få lite problem med dessa låga vikter om man fortfarande vill kasta relativt långt.

                    Observera att vikterna är väldigt varierande beroende på betestyp. En jiggskalle på 5 gr är avsevärt lättare att hiva i väg långt än en 5 gr vobbler i balsa. Med dessa låga vikter är även vind, kastteknik, spö etc väldigt känsligt.

                    För mig så hamnade rullen i ett ingenmansland. En utsökt designad rulle som inte kastade bättre än mina Mörrum eller Aldebaran BFS med de beten jag ämnade använda den till. Skillnaden är inte dramatisk, snarare subtil men tillräcklig för att jag hela tiden skulle välja en annan rulle. Om jag endast kan ta med mig ett spö så blir det med en Mörrum SX 1600ICVB med en spole från Avail. Har jag möjlighet att ta med fler spön så blir det Aldebaran BFS och 30 MGL. Mörrum klarar av ett större viktspann men är inte lika skön som Aldebaran. Speciellt inte om det är kallt ute.

                    Alla mina uppgifter om kastlängder och betesvikter är gjorda baserade på mina önskemål. Oftast i jämförelse med en bra haspeluppsättning eller mina trimmade Mörrums. Andra har förmodligen helt andra krav eller erfarenheter.

                    CC BFS är en kalasrulle om man ämnar använda riktigt lätta beten och gillar runda rullar. Inte bäst men tillräckligt för att bli en fantastisk 50-års present. Speciellt om man uppskattar otroligt snygga, vackra och utsökt tillverkade smycken. CC BFS är som ett smycke.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2019-05-18, 20:01.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X