Ambassdeur 5000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassdeur 5000

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
    Hej Leif
    Jag bor i Landskrona, men kan ta mig både till Helsingborg eller Malmö, tar gärna emot tips å bra fiskebutiker

    Mvh
    Bengt-Olof
    Hej Bengt-Olof;

    Det har öppnats en helt ny Sportfiskebutik i Landskrona. Se här...http://landskrona.lokaltidningen.se/...k-4308391.html...

    I Malmö och Helsingborg finns sedan många år tillbaka flera Sportfiskebutiker....

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-05-24, 08:42.

    Kommentera


    • #12
      Din rulle är tillverkad senast 1965. Om du ämnar använda flätlina är det inte bara bromslamellerna som bör bytas. Centrifugalbromsen är INTE dimensionerad för den snabba acceleration som blir resultatet av att flätlinan inte flexar något. Olle Tivenius på Sensibus http://www.sensibus.se/9582/Amabassadeur%202500 har uppdateringar med sex vikter som är anpassade till äldre rullar. Han kan säkert också hjälpa dig med nya kolfiberlameller. Han är dessutom en mycket sympatisk man att ha att göra med... Alla mina 2500 C(två 76-or och en obegagnad från 2007) kommer från Olle...
      Skit fiske!
      Gösta
      Adresen till OT-weels: http://www.sensibus.se/8825/OT%20Wheel,%20typ%20I

      Kommentera


      • #13
        Jahapp, nu blev allt mer komplicerat, haha
        Jag hade tänkt använda flätlina, men får kanske skrota den tanken.
        Hursomhelst har mailat sensibus och sportfiskeboden för att se om jag kan få tag på en bromsats, men även byta centrifugalbromsen.
        ska bli skoj att se vart detta leder

        Kommentera


        • #14
          Olle är ingen världsmästare på att besvara mejl... Däremot är han kanon att ha att göra med i telefon så prova med att ringa!

          Kommentera


          • #15
            Sportfiskeboden har inga grejor till denna rullen, den är tyvärr för gammal, Olle har svarat och har grejor för att fixa till det.
            Spö är inköpt, det blev ett Fladen Vantage predator -80 gram.
            jag kan ju alltid använda min Ambassdeur 7000 c, om 5000 inte skulle funka...

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
              Sportfiskeboden har inga grejor till denna rullen, den är tyvärr för gammal, Olle har svarat och har grejor för att fixa till det.
              Spö är inköpt, det blev ett Fladen Vantage predator -80 gram.
              jag kan ju alltid använda min Ambassdeur 7000 c, om 5000 inte skulle funka...
              Tror du kommer att bli supernöjd med det spöt och din Amba 5000 efter ett par uppgraderingar.

              Kommentera


              • #17
                Nästa problem, satte rullen på mitt nyinköpta spö, den glappar rejält, verkar som om rullfoten inte är tillräckligt lång.
                Några ideer ?

                Kommentera


                • #18
                  Nu äntligen fes farmor.
                  Lite cellfoam under rullfoten och rullen sitter som gjuten på spöet.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                    Nästa problem, satte rullen på mitt nyinköpta spö, den glappar rejält, verkar som om rullfoten inte är tillräckligt lång.
                    Några ideer ?
                    Tjena, du ska givetvis ha ett tidsenligt spö till din röda 5000.
                    Några hundralappar på Tradera, häng på en 25g blank atom, kan inte gå fel!
                    Dessutom passar rullen direkt.

                    Jag har inte skrivit något inlägg på länge, men nu kändes det rätt.
                    Det finns de som känner igen mig och vet att rullmek (gärna lite extrem) ligger mig varmt om hjärtat.
                    Nog om det.

                    Göstas råd är klockrent, fixa broms, både slirbroms och C-broms.
                    Sedan är det bara att fiska på, även med flätlina om du vill.

                    Jag har lite erfarenhet av det du skriver.
                    Vintern 2017-18 kom jag över en 5000 röd -71, fick med den på köpet av ett spö
                    Såg riktigt sliten ut, vänster gavel var grå med kullager istf glidlager....trögvevad som f-n...
                    Vad gör man med denna skadeskjutna stackare......jo, dottern hade tidigare tjatat om att hon ville en 5000 röd.
                    Varför ville hon ha en rulle som är dubbelt så gammal som henne?...hon förstår att vissa saker var bättre förr!

                    Bara att skrida till verket..

                    Wiloboken(FS) fixade en röd vänstergavel med glidlager, lika sliten som höger så de passade fint ihop, tack igen Ingemar!
                    Fullständig demontering och rengöring (UL-tvätt så klart)
                    Nya bromslameller, minns inte om jag fick skära egna eller hur jag gjorde, finns tips på FS ang. det.
                    Glidlagren "bakades" i ugnen, recept finns på FS, har du inte hört talas om Ulf Tingström (UT) så har du missat något....DEN gubben har stenkoll..
                    Skar sönder en 6-stifts broms så den passade på spolens pinnar (enklare att köpa av Sensibus)
                    Hade ett lättat mellandrev som jag satte dit...som gör knappt till eller ifrån på kastlängder....men känns bra.
                    Smörjde hela skiten med "rätt" oljor.
                    Köpte ett tidsenligt rörbyggt ABU-spö i glasfiber på tradera.
                    Spolade på 0.23 flät.

                    Nu kommer det ironiska...
                    Vid provkastning så kastade rullen så j-a bra att jag blev förbannad!!
                    Långt och stabilt.
                    Jag har genom åren lagt ut tusentals kronor på optimeringar och jag kan nu säga att det är ett riktigt högt meterpris..

                    Jag har rullar som kastar "bättre", dvs liiite längre men det kostar skjortan om man ska uppnå nirvana i rullmek, både i tid och pengar.

                    Mina nörderier startade med en inropad rulle på en auktion i en lokal sportfiskebutik för många år sedan, hade ingen aning om vad jag köpte (Amba Record RCN60).
                    Googlade och hamnade på fiskesnack där det yrades om att trimma rullar....vad är det för skitsnack tänkte jag...
                    Det skrevs mycket om "UT" (Ulf Tingström) och jag läste att Ambassadeur 2500 verkade vara något speciellt...
                    Köpte en 25'a av Engquist (FS), sedan var det kört....fler 25'or köptes.....mycket tid och pengar nedlagt men mina "klenoder" skänker mig glädje även när isen ligger tjock!....och de är i mina ögon det bästa jag kan sätta på mina spön!

                    Japp, använd din rulle, modifierad eller inte, den är ett stycke svensk historia från när ABU Svängsta var på topp!
                    ...och köp för fasen "rätt" spö till din rulle!

                    Trevlig helg!
                    /Kenneth
                    Senast ändrad av KeBa; 2019-10-18, 18:45.

                    Kommentera


                    • #20
                      Japp, använd din rulle, modifierad eller inte, den är ett stycke svensk historia från när ABU Svängsta var på topp!
                      ...och köp för fasen "rätt" spö till din rulle!

                      Spö till min 5000, vad skulle det vara, kolla på Tradera och det hade varit kul med ett tidenligt ABU.
                      Tänkte använda bete upp till 50 gr, är det någon här som kan ge mig tips på vad spö jag skall söka efter

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X