Max broms på rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Max broms på rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Max broms på rullar?

    Hej på er!
    Jag sitter och kikar på haspelrullar i 4000 storlek för gäddfiske. Det jag slås av är att Max bromsstyrka för olika rullar skiljer sig åt rätt rejält. Från ca 6-12 kilo vid en snabb och slarvig jämförelse.

    Hur stor bromsstyrka krävs för gäddfiske? Är det en fördel med extra bromskapacitet över det som faktiskt krävs?

    min misstanke är att 6 kg duger utmärkt men någon kanske kan det här.

  • #2
    6kg räcker bra ja

    Kommentera


    • #3
      har 4.5kg på min Conquest och den enda gången det begränsar mig är när jag ska dra av linan vid bottennapp.
      MGXtreme hade max 2.5kg, kändes mer som hälften. Det räckte inte till speciellt mycket.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #4
        Tack för svaren!

        nu börjar jag fundera i lite utrustningsfilosofiska banor. Så nu kanske tråden urartar.


        Bromsinställningen borde anpassas till spöet och linans styrka. För starkt inställd broms tillför ju inte fisket något förutom ökad risk för spö eller linbrott.

        Sedan ska såklart utrustningen väljas utifrån fiskens styrka och behovet av broms för kunna "trötta ut" fisken.

        finns det någon fördel med extra stark broms alltså överdimensionerade broms?

        Hur ställer man egentligen in bromsen på en rulle korrekt? Tänker speciellt på haspel där tummen inte kan hjälpa till lika smidigt som på multi vid exempelvis mothugg. (Jag vet ju hur jag ställer in bromsen, men undrar snarare hur är det tänkt att det ska göras.)

        Att ställa bromsen i "botten" gör ju att mothugget förhoppningsvis kan göras stumt och stenhårt men med risken att det blir problem vid drillningen om bromsen inte lättas snabbt nog.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
          Hej på er!
          Jag sitter och kikar på haspelrullar i 4000 storlek för gäddfiske. Det jag slås av är att Max bromsstyrka för olika rullar skiljer sig åt rätt rejält. Från ca 6-12 kilo vid en snabb och slarvig jämförelse.

          Hur stor bromsstyrka krävs för gäddfiske? Är det en fördel med extra bromskapacitet över det som faktiskt krävs?

          min misstanke är att 6 kg duger utmärkt men någon kanske kan det här.
          Hej Robert;

          Bromsstyrkan på en haspel- eller multirulle bör kunna ställas in så hårt att du kan kroka en Gädda vid mothugget och sedan drilla in den till båten eller stranden....

          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm

          Kommentera


          • #6
            Man skulle kunna ha 3 typ snabblägen för bromsen.

            1: inställd för mothugg (stenhårt)
            2: inställd för drill ("lagom" så fisk kan rusa mm
            3: inställd för håvning (lätt broms ifall fisken stökar..) och tummen på spolen ifall jag behöver sätta press och håva samtidigt.

            Det är min filosofi/teknik vid spinn efter gädda t.ex.

            Fiskar jag t.ex borre så ställer jag bromsen i ett läge och ändrar sällan på det, så det beror ju lite på hur och vad man fiskar. Och med vilken utrustning.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
              Man skulle kunna ha 3 typ snabblägen för bromsen.

              1: inställd för mothugg (stenhårt)
              2: inställd för drill ("lagom" så fisk kan rusa mm
              3: inställd för håvning (lätt broms ifall fisken stökar..) och tummen på spolen ifall jag behöver sätta press och håva samtidigt.

              Det är min filosofi/teknik vid spinn efter gädda t.ex.

              Fiskar jag t.ex borre så ställer jag bromsen i ett läge och ändrar sällan på det, så det beror ju lite på hur och vad man fiskar. Och med vilken utrustning.
              Lite så tänker jag också!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                Hej Robert;

                Bromsstyrkan på en haspel- eller multirulle bör kunna ställas in så hårt att du kan kroka en Gädda vid mothugget och sedan drilla in den till båten eller stranden....

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Precis så är det! Ett enkelt och koncist svar! Man ska faktist inte krångla till det som jag gör i mina funderingar men just hur en utrustning balanseras på ett vettigt sätt kan vara intressant. Speciellt om du ger lite input med tanke på din erfarenhet.

                Jag misstänker dock att du just därför inte krånglar till det utan det är inte mer avancerat än du svarat. Det brukar ju vara så att ökad erfarenhet och kunskap skalar bort allt trams så fokus läggs på det som är väsentligt.

                Kommentera


                • #9
                  Nu är jag ingen expert på detta, men läste på ABU´s beskrivning av hur du ställer in din ambassdeur, (ja, jag vet, samlar på alla gamla kataloger), de rekommenderade att fästa linan i något fast föremål och sedan ta i med spöet så att det bockas men linan inte går av, så mycket skulle bromsen vara inställd. Något jag följt sedan dess.
                  Efter fisket lossar jag alltid bromsen, annars finns det risk att bromsskivorna komprimeras

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Bengt-Olof Visa inlägg
                    Efter fisket lossar jag alltid bromsen, annars finns det risk att bromsskivorna komprimeras
                    Och där har vi det viktigaste av allt gällandes slirbromsen!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 676 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X