Ambassadeur Pro Rocket - trög vid invevning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Pro Rocket - trög vid invevning

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Pro Rocket - trög vid invevning

    Hej,

    Har ett stort problem med min relativt nya (under ett halvår) Ambassadeur (5501) CS Pro Rocket.

    Vid invevning när jag får fisk går veven fruktansvärt trögt och hackigt. Kan knappt veva in en 3-4 kilos gädda, känns som att jag krokat en tonfisk. Har inga problem vid utkast eller hemtagning av bete - då går det fint.

    Slirbromsen är åtdragen med stjärnhjulet men inte åtdragen till absoluta max. Har plockat isär hela rullen och fettat samt oljat in efter bästa förmåga (är ingen expert, men kollat på ett antal tutorials / guider) och problemet kvarstår.

    Någon som upplevt något liknande med en Ambassadeur, eller annan rulle? Vet någon vad det kan röra sig om för fel? Är något åtdraget för hårt eller för löst, eller kan fett ha letat sig in på fel ställe? Känns märkligt att det händer just vid invevning av fisk men att det funkar fint i övrigt...

    Tacksam för svar! Gillar rullen mycket i övrigt men detta gör det nästan omöjligt att fiska just nu.

    /Mvh

  • #2
    Ursprungligen postat av Kattman
    Har du möjligen uppgraderat slirbroms på något sätt? Hade liknande problem när jag monterade UT slirbroms. Skivorna är lite tjockare än original så tunnare stålbrickor krävs för att allt ska få plats.
    Kan även vara att rullagret sitta för långt in mot spolen.

    Kanske helt OT, men det är de grejorna jag kom på.
    Tack för svaret!

    Har inte uppgraderat slirbromsen, det enda är väl att jag med ytterst lite fett (det som blir kvar på fingrarna när man servat rullen) smörjt dem. Men borde vara lugnt på en nyare ambassadeur, med de bromsskivor (Carbon matrix?) som sitter i den?

    Det där med rullagret lät intressant. Vet du hur det skulle kunnat ske, att de sitter för långt in mot spolen? Vad kan ha orsakat det och hur kan man fixa det? Försökt justera spolen så den sitter jämnt och utan glapp men kanske justerat den fel på något sätt.

    Kommentera


    • #3
      Jag vet inte heller felet, men tror också att det är något lurt med rullagret (iar-lagret). Demontera det, diska i diesel/lacknafta/lampolja. Låt det torka ordentligt och smörj det sparsamt med tjock smörjolja eller ett tunt fett.
      Det är mitt ovetenskapliga tips.
      ​​​​
      ​​

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
        Jag vet inte heller felet, men tror också att det är något lurt med rullagret (iar-lagret). Demontera det, diska i diesel/lacknafta/lampolja. Låt det torka ordentligt och smörj det sparsamt med tjock smörjolja eller ett tunt fett.
        Det är mitt ovetenskapliga tips.
        ​​​​
        ​​
        Tack, samtliga ovetenskapliga eller vetenskapliga tips mottages tacksamt. Rullagret är något jag definitivt ska titta närmare på.

        Kommentera


        • #5
          Liknande symptom kan uppstå om stativ/gavlar/spolaxel är lite skeva i förhållande till varandra. I så fall syns tydliga färgskav på spolens kanter där de skavt mot stativet.

          Kommentera


          • #6
            Rullen är nog bara lite nytrög :-)

            Jag upplevde att min 5601 JB blev seg att veva men det har släppt nu efter några drillningar och hela rullen börjar kännas mer följsam och medgörlig.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
              Jag vet inte heller felet, men tror också att det är något lurt med rullagret (iar-lagret). Demontera det, diska i diesel/lacknafta/lampolja. Låt det torka ordentligt och smörj det sparsamt med tjock smörjolja eller ett tunt fett.
              Det är mitt ovetenskapliga tips.
              ​​​​
              ​​

              IAR-lagret är tyvärr inte bara att demontera hut som helst!
              Sitter oftast pressade.
              Dvs som berget

              Kommentera


              • #8
                Skruva isär rullen igen. Kan va något som hamnat snett. Jag hadr samma problem förra året med exakt samma rulle. Kan inte svara vad det var, men jag pöockade isär rullen och var ruskigt noggran när jag satte ihop den igen, dubbelkolla allt och när detta var gjort funkade rullen igen som den skulle. Jag tror själv att något satt galet eller åt fel håll

                Detta löste mitt problem, om det löser ditt vet jag ej
                Skitfiske
                Classe
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                  Liknande symptom kan uppstå om stativ/gavlar/spolaxel är lite skeva i förhållande till varandra. I så fall syns tydliga färgskav på spolens kanter där de skavt mot stativet.
                  Intressant. Kan faktiskt se färgskav på spolens ena kant. Detta känns ju inte bra, vad kan man göra åt detta?

                  @Classe69:

                  Har gjort detta men ska testa att demontera och montera igen mer noggrant. Kanske är något som hamnat fel ändå.

                  Kommentera


                  • #10
                    Provade att återigen demontera och montera allt, så noggrant jag förmår, tyvärr utan förbättring efteråt. Samma metalliska skrapande vid invevning när belastningen är över ca 2 kg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X