Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket

    Hej,

    Vad anser ni är främsta användningsområdet för en Ambassadeur 6500-storleken? Själv fiskat främst med mindre Ambassadeurer.

    Laxfiske och grövre gäddfiske? Många verkar anse att man helst bör köra 7000-storlek för lax, för att få plats med tillräckligt mycket grov lina. För gäddfisket tycker jag 5000- / 5500-storleken räcker långt.


  • #2
    gäddspön över 9 fot blir lätt framtunga, tycker en 6500 är kanon på såna spön, de balanseras upp naturligt av rullen. det beror lite på hur man håller i rullen hur balansen blir. jag håller ofta i det främre greppet framför rullen och då brukar det gå att balansera spöt perfekt vid den punkten. jag kör 6500'or på mina 9 och 10 fotare. 5000 storleken för kortare spön. 6500 är kanon för laxfiske om man får använda flätlina, måste man köra mono så räcker inte riktigt linkapaciteten till, där kommer 7000 in i bilden.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
      gäddspön över 9 fot blir lätt framtunga, tycker en 6500 är kanon på såna spön, de balanseras upp naturligt av rullen. det beror lite på hur man håller i rullen hur balansen blir. jag håller ofta i det främre greppet framför rullen och då brukar det gå att balansera spöt perfekt vid den punkten. jag kör 6500'or på mina 9 och 10 fotare. 5000 storleken för kortare spön. 6500 är kanon för laxfiske om man får använda flätlina, måste man köra mono så räcker inte riktigt linkapaciteten till, där kommer 7000 in i bilden.
      Intressant. Tack för ett bra inlägg. Brukar själv fiska gädda med kortare spön, där 6500-storleken kanske inte kommit till sin rätt fullt ut. Just det, inte överallt man måste köra monofilamenr vid laxfisket.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg

        Intressant. Tack för ett bra inlägg. Brukar själv fiska gädda med kortare spön, där 6500-storleken kanske inte kommit till sin rätt fullt ut. Just det, inte överallt man måste köra monofilamenr vid laxfisket.
        Ja det handlar mycket om harmoni mellan rullens format/vikt med spöts vikt och längd tycker jag. Sen kan ju andra parametrar som vilken lindimension man "måste" använda in också.

        En annan sak jag kan inflika... vet inte om det är bara jag som gör så men på mina längre multispön kör jag högervevade rullar, alltså mina 6000 och 7000 är högervevade och jag är högerhänt. På mina kortare spön kör jag vänstervevade rullar.

        Med korta spön jobbar man mycket med spörörelser för att ge liv och variation åt betena och då vill jag kontrollera det med höger hand, som de flesta andra högerhänta. Men med långa spön är det mycket svårare och bökigare att trixa med spörörelser, där håller jag spöt ganska statiskt med vänster hand och istället använder jag höger för att jobba med veven för att uppnå samma sak. Sen är det rätt skönt att variera mellan höger och vänstervevat när man står och dänger en hel dag med rätt tunga grejer.

        Kommentera


        • #5
          Intressant det där med vänster/högerrulle och hur du jobbar med spöt alternativt rullen för en högerhänt som även jag är. När jag lärde mig kasta för flera decennier sedan så var haspelrullar i princip vänstervevade (man kunde inte skifta vevsida) och multirullar högervevade... För mig lever det kvar än idag utan problem... Även om fler skulle påstå att det är "fel"...

          Min fråga är om du oavsett höger-/vänstervevat kastar med samma arm, dvs den högra vid rullen och den vänstra vid butten (som jag gör) eller skiftar du där också, ditt varierande "dängande" tyder på det...?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Intressant det där med vänster/högerrulle och hur du jobbar med spöt alternativt rullen för en högerhänt som även jag är. När jag lärde mig kasta för flera decennier sedan så var haspelrullar i princip vänstervevade (man kunde inte skifta vevsida) och multirullar högervevade... För mig lever det kvar än idag utan problem... Även om fler skulle påstå att det är "fel"...

            Min fråga är om du oavsett höger-/vänstervevat kastar med samma arm, dvs den högra vid rullen och den vänstra vid butten (som jag gör) eller skiftar du där också, ditt varierande "dängande" tyder på det...?
            Kastar likadant oavsett vevsida =) På det sätt du beskriver.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Intressant det där med vänster/högerrulle och hur du jobbar med spöt alternativt rullen för en högerhänt som även jag är. När jag lärde mig kasta för flera decennier sedan så var haspelrullar i princip vänstervevade (man kunde inte skifta vevsida) och multirullar högervevade... För mig lever det kvar än idag utan problem... Även om fler skulle påstå att det är "fel"...

              Min fråga är om du oavsett höger-/vänstervevat kastar med samma arm, dvs den högra vid rullen och den vänstra vid butten (som jag gör) eller skiftar du där också, ditt varierande "dängande" tyder på det...?
              Instämmer, intressant. Håller med om att man med kortare spön gärna har spöt i sin dominanta hand. Blir dock sugen på att testa högervevat tillsammans med längre spö.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg
                Hej,

                Vad anser ni är främsta användningsområdet för en Ambassadeur 6500-storleken? Själv fiskat främst med mindre Ambassadeurer.

                Laxfiske och grövre gäddfiske? Många verkar anse att man helst bör köra 7000-storlek för lax, för att få plats med tillräckligt mycket grov lina. För gäddfisket tycker jag 5000- / 5500-storleken räcker långt.
                Det fungerar också med en ABU Ambassadeur 7000 på spöt vid normalt Gäddfiske med lite tyngre wobbler också som här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ...

                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  Det fungerar också med en ABU Ambassadeur 7000 på spöt vid normalt Gäddfiske med lite tyngre wobbler också som här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Härliga bilder!

                  Gillar bilden på han som nackgreppar upp en 9-kilosgädda rakt ur vattnet.
                  Senast ändrad av Centimeterfisk; 2019-08-16, 16:28.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg

                    Härliga bilder!

                    Gillar bilden på han som nackgreppar upp en 9-kilosgädda rakt ur vattnet.
                    Det är min fiskekompis Kjell Lagergren som du ser på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ... Kjell L. har fiskat Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Lax, Röding, Sej och Torsk med mig sedan sommaren 1959..
                    .................................................. .................................................. .................................................. ....................................
                    Ur min egen Fiskejournal 3/8 2016:
                    Senast vi var ute och fiskade var onsdagen den 3 augusti 2016. Då var vi ute och trollade Gös på Mälarens Norra Björkfjärden runt Knuten, Granholmen, Ärtskär och Fagerön. Vi fångade 17 st Gösar mellan 1,6 kilo och 4,3 kilo samt hade 3 extra hugg. Som trollingwobbler hade vi Bomber 25A-SAL39 ( 1 st Gös), 25A- GF16 (2 st Gös), Cordell CD9-17 (3 st Gös), Cordell CD9-28 (2 st Gös), Smithwick ASSRB-1232 "Blue Silver" (5 st Gös), Smithwick ASSRB-1235 "Clown" (4 st Gös). Vi fiskade mellan kl. 17.30 till kl. 23.30. Det blåste 7 - 9 m/sek sydvästlig vind. Ytvattentemperaturen var +22 - +24 gr.C. Vår Göstrollingfart låg på 1,2 - 1,4 knop. Vattenståndet var + 2 dm. Diverse anteckningar: Varmt i luften och blåsigt. Stora regnmoln i väster. Kjell Lagergren och jag var ute och trollade Gös från hans vit/blå Askevikingen med 8 hkr Yamaha 4-takts´utombordare som transportmotor och Minn Kota 75 elmotor som trollingmotor. Det var sex andra båtar ute och trollade samt jiggade Gös söder om Fageröflisan Kjell behöll nio av Gösarna som han tog med sig hem till sin Inger.

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...k.html#Variant
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-08-17, 06:15.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 938 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X